• پنجشنبه / ۵ تیر ۱۳۹۹ / ۱۸:۵۱
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 99040504220
  • منبع : دانشگاه فرهنگیان

لزوم پرداختن به فرآیند نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها

لزوم پرداختن به فرآیند نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها
عکس دریافتی است

رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ساختار در برخی دانشگاه‌ها از معلم و استاد تنها تدریس می‌خواهد، می‌بایست فرایند نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها کار شود و از استادان متخصص در این خصوص کمک گرفته شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، در جلسه کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره  که در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از کرسی‌های نظریه‌پردازی علمی در کشور به چیستی نظریه‌پردازی پرداخت.

وی با اشاره به تفاوت کرسی‌های آزاد اندیشی و کرسی های علمی گفت: کرسی‌های علمی  به دو صورت کرسی‌های ترویجی و نظریه پردازی و نوآوری برگزار می‌شود که در کرسی‌های ترویج تلاش شده به صورت نیمه متمرکز و با بررسی و اجرای کمیته‌های دستگاهی دانشگاه‌ها در هر استان برگزار شود.

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه تاکنون 44 نظریه پس از  ارائه و نقد ناقدان توسط هیئت داوران پذیرفته و ثبت شده است، اظهار کرد:  کرسی‌های نظریه پردازی پس از بررسی و مشخص شدن ناقدان و داوران کرسی، در شوراهای تخصصی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی بررسی و تایید می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه،  همچنین در ادامه تعداد 32 کرسی برگزار شده در دانشگاه فرهنگیان را کارنامه موفقی از این دانشگاه و ارتقاء آن دانست و گفت: دانشگاه فرهنگیان در ریل کرسی‌ها قرار گرفته است.

وی با  اشاره به حضور استادان صاحب اثر و علم و اندیشه در دانشگاه و آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت داشتن روحیه پژوهشی و لزوم انگیزه بخشی به استادان و ارتقای روحیه پژوهشی برای توسعه کرسی‌های علمی در دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: برای این کار می توان امتیازهای کرسی‌های نظریه پردازی و ترویجی را در آیین نامه ارتقاء قرار داد و یا حمایت‌های مالی از استادان پژوهشگر و کرسی‌ها را در نظر داشت.

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، با اشاره بر تاکید دبیرخانه بر حمایت و پشتیبانی و توسعه برگزاری کرسی‌ها افزود: دبیرخانه همواره در ایجاد کمیته‌های دستگاهی و تسهیل برگزاری کرسی‌ها اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه گرچه مسائل اجتماعی تک عاملی نیستند، علت کم پرداختن به کرسی‌های نظریه‌پردازی را کمبود روحیه نظریه پردازی دانست  که مهم‌ترین عامل آن ساختار است.

وی با اشاره به لزوم حرکت به سمت  داشتن دانشگاه نسل دوم یعنی آموزش پژوهش محور  و یا نسل سوم  که آموزش پژوهش محور کارآمد است، ادامه داد: ساختار در برخی دانشگاه‌ها از معلم و استاد تنها تدریس می‌خواهد، می‌بایست فرایند نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها کار شود و از استادان متخصص در این خصوص کمک گرفته شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه حاکم بر پارادایم و انواع روش‌ها اشاره کرد و گفت: می توان برای توسعه این موضوع برای استادان علاقه‌مند دوره‌های ضمن خدمت با این موضوع برگزار کنیم.

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در ادامه بر لزوم  تدوین نظام مسائل آموزش و پرورش تاکید و خاطر نشان کرد: از این طریق و با همراهی معلمان و استادان و ایجاد توافقی نخبگانی می‌توان از  طرح پرسش و نظام مسائل به مبانی فلسفی برسیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، وی بیان کرد: با تعلق امتیاز به  هر استاد و معلم که در این مسائل پژوهش کرده و کرسی برگزار کند، گاهی از صفر به سالی 200 کرسی نظریه‌پردازی خواهیم رسید.

در ادامه این نشست، دکتر حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به پیشینه و آغاز بحث نهضت تولید و جنبش نرم افزاری در ایران، گفت: کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی 20 سال  پیش در حوزه علمیه مطرح و منجر به تولید علم بومی شد.

وی با تاکید بر اهمیت تولید و توسعه علم در تمدن اسلامی خاطر نشان کرد: همواره در احادیث و روایات بر فراگیری علم و دانش تاکید فراوان شده است، حکمت مفید را باید گرفت و استفاده کرد.

دکتر خنیفر در بخش دیگری از  سخنان خود همچنین به نقش مساجد در بحث دانش و دانش پروری اشاره و ایران را از طلایه‌داران دانش  و نظریه پردازی قبل و بعد از اسلام عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت نخبه پروری و توجه به نخبگان در دنیای اسلام، افزود: علمای قدیم مهذب بودند و در کنار تعلیم به تهذیب نیز می پرداختند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، در ادامه به ویژگی های دوران خیزش و رستاخیر علمی مسلمانان  و ایرانیان اشاره و تصریح کرد: نخبه پروری، توجه به نسخه برداری، عطش علمی علماء، علاقه به ترجمه و شرح و نقد، عدم خست علمی و دگر آموزی یا جانشین پروری از ویژگی های این دوران بود.

وی کرسی های نظریه پردازی را حرکت دانش از محاق به صحنه دانست و اظهار کرد: کرسی های نظریه پردازی فرصتی برای اعلام عمومی دانش شایسته و بایسته است، کرسی ها باید یک اوج و نکته ناگفته داشته باشند، این که به موضوعات، نو و یا از منظر دیگر به مسائل نگاه شود.

دکتر خنیفر افزایش جسارت، تضارب آراء، فرصتی برای اعلان جهانی، جوشش و خروج از رکود و باور به خویشتن را از ویژگی های کرسی های نظریه پردازی سالم  دانست و افزود: باید مراقب بود که در این کرسی ها حرف نو باشد و آجری به برج و باروی قلعه دانش خاص اضافه کند، اگر می اندیشیم که هر مقاله ای کرسی است خطاء کرده ایم.

وی با اشاره به پدیداری ویروس کرونا و ورود دنیا به یک کریدور زیستی جدید با بیان اینکه کرسی‌ها باید ناظر به نیازهای روز شوند، خاطر نشان کرد: در دوران کرونا همه چیز آسیب دید اما دنیای مجازی در همه ابعاد از جمله آموزش رشد کرد، این دنیا اکنون نیاز به کرسی و نظریه پردازی دارد، اینکه در این برهه و در دوران تلفیقی و ترکیبی از کدام الگو مدل آموزشی مطرح می توان بهره گرفت؟

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، باید به طرح و بررسی مسائل مبتلابه جامعه بپردازند تا خدماتی شایسته را بتوان ارائه کرد.

 وی همچنین بر لزوم تقویت زیر ساخت ها، تمهیدات پشتیبانی، حرکت به سمت کلاس و آزمایشگاه های مجازی  و آموزش آموزشگران اشاره و خاطر نشان کرد: عصر کنونی عصر تخصص و مهارت، آموزش های شناور، کوچ مجازی، آموزش های حجمی و جمعی و پس انداز منابع انسانی است، باید منابع انسانی شایسته را حفظ کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha