• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403040704202
  • خبرنگار : 71604

در آستانه پرتاب روز ۹ ژوئیه منتشر شد

عکس موشک «آریان ۶» روی سکوی پرتاب

عکس موشک «آریان ۶» روی سکوی پرتاب

«آژانس فضایی اروپا» یک عکس جدید را از موشک «آریان ۶» منتشر کرده که پس از تاخیرهای متعدد قرار است در روز ۹ ژوئیه پرتاب شود.

به گزارش ایسنا، موشک جدید «آریان ۶»(Ariane 6) اروپا پس از تمرین لباس مرطوب خود، روی سکوی پرتاب در گویان فرانسه قرار گرفته و منتظر پرتاب برنامه‌ریزی‌شده است.

به نقل از اسپیس، «آژانس فضایی اروپا» طی یک نشست مطبوعاتی در روز ۲۵ ژوئن اعلام کرد که تمرین لباس مرطوب موفقیت‌آمیز بوده است. پس از سال‌ها تأخیر اکنون آژانس فضایی اروپا مطمئن است موشک آریان ۶ که آینده توانایی اروپا برای پرتاب ماهواره به مدار زمین تلقی می‌شود، سرانجام از زمین خارج خواهد شد.

آژانس فضایی اروپا و شرکت فرانسوی «آریان اسپیس»(Arianespace) که موشک را از نظر تجاری مدیریت می‌کند، برای پرتاب روز ۹ ژوئیه آماده می‌شوند. پنجره سه ساعته پرتاب در ساعت ۱۴:۰۰ به وقت منطقه زمانی شرقی باز خواهد شد.

«لوسیا لینارس»(Lucia Linares) رئیس بخش راهبرد و پرتاب در آژانس فضایی اروپا گفت: ما هنوز در حال تحلیل داده‌ها هستیم و این کار ممکن است چند روز طول بکشد اما همه اطلاعاتی که در حال حاضر در اختیار داریم، نشان می‌دهند که آریان ۶ کاملا کار می‌کند.

تمرین لباس مرطوب در روز ۲۰ ژوئن انجام شد. اپراتورها ابتدا به موشک ۹۰ متری فرصت دادند تا آزادانه بدون پشتیبانی روی سکو بماند. سپس، موشک را به دمای برودتی رساندند و سوخت را به آن پمپاژ کردند و پیش از آماده‌سازی برای پرتاب واقعی، سیستم‌ها را در تمام مدت مورد بررسی قرار دادند. آژانس فضایی اروپا، نتایج دقیق آزمایش را اواخر این هفته منتشر خواهد کرد اما به گفته مدیران ماموریت، به نظر می‌رسد که آریان ۶ تاکنون طبق برنامه عمل کرده است.

طرح پرواز آریان ۶ تا مدار پایین زمین در ارتفاع ۵۲۰ کیلومتری فقط یک پرواز آزمایشی نخواهد بود. موشک به محض قرار گرفتن در مدار زمین، ۹ کیوبست را آزاد خواهد کرد. همچنین، مرحله بالایی آریان ۶ موسوم به «وینچی»(Vinci) حامل چهار آزمایش غیر مداری است؛ از جمله دستگاهی که یک سیستم را برای مکان‌یابی سریع ماهواره‌ها و دو کپسول را برای فرود از مدار به اقیانوس آرام آزمایش می‌کند تا مشخص شود که آیا آنها می‌توانند دوباره با موفقیت به جو زمین وارد شوند یا خیر.

مرحله وینچی خواهد سوخت. مرحله بالایی را می‌توان چندین بار در مدار باز کرد تا امکان استقرار چندین ماهواره را در ارتفاعات گوناگون فراهم آورد و همان طور که برای اولین پرواز برنامه‌ریزی شده است، فضاپیما را از مدار بیرون ببرد و از شناور شدن آن به عنوان زباله یا سقوط کنترل‌نشده آن به زمین جلوگیری کند.

ریسک توانایی پرتاب اروپا زیاد است. آریان ۶ قرار است جایگزین موشک آریان ۵ شود که سال گذشته پس از ۱۱۷ پرتاب و ۲۷ سال خدمت برای آخرین بار از زمین پرتاب شد. از آن زمان، پرتاب‌های اروپا به موشک‌های سایر کشورها -عمدتا آمریکا- وابسته بودند.

آریان ۶ برای سالانه ۹ تا ۱۲ پرتاب تا سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است. حتی پیش از پرواز افتتاحیه آن، هم آژانس‌های فضایی و هم شرکت‌های خصوصی ۳۰ ماموریت را رزرو کرده‌اند. بزرگ‌ترین مشتری این موشک، شرکت «آمازون»(Amazon) است که تاکنون ۱۸ پرتاب را برای شبکه ماهواره‌ای «کویپر»(Kuiper) سفارش داده است.

اولین پرتاب در واقع ابتدا برای سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود اما مجموعه‌ای از مشکلات فنی همراه با اختلالات ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و جنگ روسیه و اوکراین، تاخیرهای مکرر را پدید آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha