• یکشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99022819700
  • خبرنگار : 50181

در گفت و گو با معاون اقتصادی استانداری تشریح شد

چشم‌انداز شاخص‌های اقتصادی کرمانشاه در سال 1399

چشم‌انداز شاخص‌های اقتصادی کرمانشاه در سال 1399

ایسنا/کرمانشاه معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: بنا داریم امسال جزو جذاب‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاران و ارزان‌ترین استان‌های کشور باشیم.

هدایت حاتمی در گفت  و گو با ایسنا، با بیان اینکه سال 1398سال پرالتهابی برای کشور و استان کرمانشاه بود، ادامه داد: در این سال تیم مدیریتی استان در کنار پیگیری سایر مسائل استان، تمرکز بر ساماندهی شاخص‌های اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه با مجموع دشواری‌هایی که در سال گذشته داشتیم اما در استان کرمانشاه خوب کار شد، تاکید کرد: تلاش کردیم برنامه‌های مدونی برای بهبود شاخص‌های اقتصادی داشته باشیم و از ظرفیت خبرگان و اساتید دانشگاه نیز برای حل مشکلات کمک بگیریم.

حاتمی عنوان کرد: نتایج بخشی از اقداماتی که انجام شد را در قالب آمار و ارقام دیدیم و تلاش می‌کنیم امسال نیز با همین استراتژی، البته مقتضی با شرایط روز، برای بهبود شاخص‌های اقتصادی استان شامل فضای کسب و کار، نرخ تورم، بیکاری، جذب سرمایه‌گذاری و... عمل کنیم.

بنا داریم جزو 10 استان جذاب برای سرمایه‌گذاران باشیم

وی بهبود فضای کسب و کار را یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های اقتصادی دانست که راهکار اصلی برون رفت از مشکلات کنونی است و گفت: از سال گذشته اصلاحاتی را در راستای بهبود فضای کسب و کار استان، خصوصا بلحاظ کاهش زمان صدور مجوزها آغاز کردیم.

حاتمی همچنین نظم دادن به روند انجام سرمایه‌گذاری در قالب یک سازمان مشخص را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد که امسال با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه زمانی استان کرمانشاه بدترین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کشور را داشت، یادآور شد: با اقداماتی که انجام شد پاییز سال 1398 به جایگاه 17 بین استان‌های کشور رسیدیم.

حاتمی درباره هدفگذاری امسال برای بهبود فضای کسب و کار استان نیز گفت: باید تلاش کنیم امسال جزو 10 استان جذاب برای سرمایه‌گذاران باشیم. البته این کار نیازمند اقدام جدی است زیرا استان‌های دیگر نیز همپای ما برای بهبود فضای کسب و کار خود تلاش خواهند کرد.

معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه اصلاحات انجام شده در ساختار فضای کسب و کار کرمانشاه کافی نیست و این روند باید ادامه پیدا کند، اضافه کرد: اگر فضای کسب و کار مناسب باشد و دولت تسهیل گری و بسترسازی کافی را انجام دهد، بازیگران اقتصادی و سرمایه‌گذاران به خوبی می‌دانند چگونه به فعالیت خود ادامه دهند و نتیجه آن رونق تولید، ارائه خدمات بهتر و اشتغالزایی است.

باید جزو پنج استان ارزان کشور باشیم

حاتمی کنترل نرخ تورم را شاخص دیگر اقتصادی دانست که در استان با جدیت پیگیری می‌شود و گفت: متاسفانه بیش از چهار دهه است که تورم و التهاب اقتصادی جزیی از عادت رفتاری همه بازیگران اقتصادی، دولت، مردم و... شده است و این روند باید اصلاح شود، در غیر این صورت نمی‌توانیم انتظار رشد و بالندگی را برای اقتصاد کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تورم بالا ریسک فعالیت‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد، تاکید کرد: تورم به سرطانی مزمن برای اقتصاد کشور تبدیل شده است.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه زمانی جزو استانهای با بالاترین نرخ تورم بود، یادآور شد: با اقداماتی که انجام شد هم اکنون جزو پنج استان آخر کشور از نظر نرخ تورم هستیم.

حاتمی بر لزوم مراقبت از سبد معیشتی مردم هم تاکید کرد و گفت: اگر همچنان کرمانشاه جزو استان‌های اول کشور از نظر نرخ تورم بود باید اکنون سبد مصرفی مردم را 18 تا 20 درصد گرانتر می‌بستیم که این امر فشار زیادی به مردم استان وارد می‌کرد.

هدف گذاری برای نرخ بیکاری 10.7 درصدی در کرمانشاه طی 2 سال آینده

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه از کنترل نرخ بیکاری در استان کرمانشاه نیز یاد کرد و ادامه داد: بیکاری به یک مشکل مزمن در استان کرمانشاه تبدیل شده بود و تقریبا هر سال جزو بیکارترین استان‌های کشور بودیم که تبعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و ... برای ما داشت.

وی با بیان اینکه عمده مشکل بیکاری را در فصل‌های پاییز و زمستان داریم، گفت: معمولا در بهار و تابستان جزو استان‌های چهارم تا پنجم بلحاظ نرخ بیکاری بودیم.

حاتمی کاهش نرخ بیکاری را پروسه‌ای طولانی و زمان‌بر دانست که نیازمند باز کردن گره‌های متعدد است و یادآور شد: برای این منظور سند سه ساله‌ای برای کاهش نرخ بیکاری طی سال‌های 1398 تا 1400 تدوین کردیم تا بتوانیم نرخ بیکاری کرمانشاه را به میانگین کشور نزدیک کنیم.

وی اظهار کرد: سال گذشته نرخ بیکاری  کرمانشاه 3.1 درصد کاهش یافت و هدفگذاری که داشتیم محقق شد و برای امسال و سال آینده نیز هر سال کاهش 2.5 درصدی را پیش‌بینی کرده ایم.

به گفته این مسئول، با این روند از نرخ بیکاری 18.8 درصد سال 1397 باید به 10.7 برسیم و به متوسط کشور نزدیک شویم.

حاتمی از کاهش 5.9 درصدی نرخ بیکاری استان طی دو سال گذشته هم یاد و عنوان کرد: نرخ بیکاری کرمانشاه در سال 1396 حدود 21.6 درصد بود که اکنون به 15.7 درصد رسیده است.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه یادآور شد: کاهش نرخ بیکاری را در شرایطی در برنامه داریم که نرخ مشارکت اقتصادی و جمعیت فعال استان نیز افزایش یافته است.

حاتمی با بیان اینکه هرچه جلوتر برویم کاهش نرخ بیکاری دشوارتر خواهد شد، اضافه کرد: البته عقیده داریم هنوز ظرفیت‌های خالی زیاد و استعدادهای فراوانی در کرمانشاه برای کار کردن وجود دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین نکته درباره کاهش نرخ بیکاری ملموس شدن آن در جامعه است، اضافه کرد: نرخ بیکاری 15.7 درصد کنونی یعنی حدود 15 درصد جامعه همچنان بیکارند و کاهش بیکاری را باور نخواهند کرد.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه از وجود حدود 110 هزار نفر بیکار در استان کرمانشاه یاد کرد و گفت: برای مشغول به کار کردن این افراد باید خیلی کار کنیم و انرژی بگذاریم.

هدفگذاری جذب 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

حاتمی یکی از راه‌های کاهش نرخ بیکاری را جذب سرمایه‌گذار چه داخلی و خارجی در استان دانست و عنوان کرد: سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادیم و شاهد سرمایه‌گذاری حدود 10 هزار میلیارد تومانی در استان در بخش‌های مختلف بودیم.

وی میزان سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در استان در سال گذشته را نیز 110 میلیون یورو اعلام کرد که باعث شده کرمانشاه در این زمینه جزو استان‌های خوب کشور باشد.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه از هدفگذاری برای سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی در استان در سال جاری خبر داد و گفت: از این میزان 150 میلیون یورو سهم در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری خارجی است.

حاتمی تاکید کرد: امسال پروژه‌های بزرگی از جمله پتروشیمی چهارم را داریم که سرمایه‌گذاری قابل توجهی دارد.

وی از تشکیل ستاد سرمایه‌گذاری استان هم یاد کرد و ادامه داد: این ستاد کمیته‌های تخصصی در زیرمجموعه خود دارد و در دستگاه‌های اصلی متولی سرمایه‌گذاری شامل سازمان صمت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و صنایع دستی و دستگاه‌های مرتبط با صنعت آب و برق کمیته‌های سرمایه‌گذاری شکل گرفته است.

به گفته این مسئول، قرار است جلسات هفتگی این کمیته‌های تخصصی در دستگاه‌های مربوطه برگزار شود و مدیران دستگاه‌ها به هر شکل که شده از طریق برپایی همایش و ... به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشند.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، با مجموع این اقدامات شاهد ادامه بهبود شاخص‌های اقتصادی در کرمانشاه باشیم و گفت: در این زمینه نیازمند همکاری رسانه‌ها هستیم، زیرا بیرون رفتن خبرهای بد از کرمانشاه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha