• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403041208283
  • خبرنگار : 50182

۵۸ هزار واحد «نهضت ملی مسکن» در کرمانشاه در حال ساخت است

۵۸ هزار واحد «نهضت ملی مسکن» در کرمانشاه در حال ساخت است

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تعداد واحدهای در حال ساخت طرح نهضت ملی مسکن در استان را بیش از ۵۸ هزار واحد عنوان کرد.

رامین الماسی در نشست خبری امروز (دوازدهم تیر) از ساخت و ساز در حوزه مسکن به عنوان یکی از عوامل تحرک در اقتصاد هر کشور یاد کرد و افزود: ساخت و ساز مسکن در کنار اینکه افراد بی‌خانه را صاحبخانه می‌کند، مزایای بسیار دیگری هم دارد که مهمترین آن ایجاد تحرک در اقتصاد کشور است.

وی افزود: وقتی ساخت و ساز در کشوری رونق داشته باشد، بسیاری صنایع وابسته در این حوزه هم فعال شده و برای تعدادی از افراد بیکار جامعه هم شغل ایجاد می‌شود.

الماسی با بیان اینکه تامین زمین، منابع مالی، مصالح و نیروی انسانی چهار عامل دخیل در ساخت مسکن است، گفت: تمام این عوامل داخل کشور وجود دارد و هیچ یک از این عوامل ربطی به تحریم ندارد، بنابراین دولت‌ها موظف به انجام تکلیف خود در زمینه ساخت و ساز مسکن هستند.

وی به قانون مصوب سال ۱۳۷۸ اشاره و تصریح کرد: این قانون توسط دولت نهم به مجلس ارائه و در همان سال مصوب شد، بر اساس این قانون سهم تمام دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها در ساخت و ساز مسکن مشخص شده و مقرر شده که ۲۰ درصد منابع بانکی کشور در اختیار حوزه ساخت و ساز مسکن قرار گیرد.

وی افزود: در دولت نهم و دهم با اجرای پروژه مسکن مهر، این قانون به خوبی اجرایی شد و بسیاری افراد صاحبخانه شدند و چرخ اقتصاد جامعه به حرکت درآمد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم همه چیز متوقف شد.

وی افزود: دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن را متوقف کرده و سهم ۲۰ درصدی منابع بانکی را به کمتر از یک درصد رساندند و متاسفانه در هشت سال قبل از دولت شهید رییسی، به اعتراف وزیر راه دولت سابق، حتی یک مسکن هم ساخته نشد و ساخت و ساز مسکن کاملا متوقف شد.

الماسی این توقف هشت ساله تولید مسکن در دولت قبل را عامل افزایش فاصله عرضه و تقاضا در حوزه مسکن عنوان و تصریح کرد: همین امر موجب شد که امروز شاهد این گرانی و کمبود در زمینه مسکن باشیم و بار این کمبودها به دولت سیزدهم سرازیر شد.

وی با اشاره به اهتمام دولت شهید رییسی بر ساخت و ساز مسکن برای مردم گفت: ایشان بانک‌ها را موظف به پرداخت تسهیلات کرده و هر بانکی که از این کار سرباز زد، جریمه شد که این جریمه‌ها به صندوق ملی مسکن تزریق شد.

الماسی گفت: با روی کارآمدن دولت شهید رییسی کشور بار دیگر به کارگاه بزرگ ساخت و ساز مسکن تبدیل شد و اقدامات ارزشمندی دراین زمینه صورت گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت شهید رییسی اشاره و تصریح کرد: این طرح بزرگ از اوایل دولت ایشان در کشور آغاز شد و در استان کرمانشاه بنابه دلایلی با تاخیر شروع شد.

الماسی در تشریح اقدامات صورت گرفته در این طرح در استان از پیشبرد همزمان چندین طرح در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان خبر داد.

وی افزود: یکی از طرح‌های ما در این زمینه، ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کنار بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بود. این محلات متاسفانه بهره چندانی از خدمات در حوزه‌های مختلف ندارند، بنابراین پروژه‌های مسکن را در نزدیکی این مناطق تعریف کردیم تا این محلات هم از زیرساخت‌های ایجاد شده برای طرح نهضت ملی مسکن برخوردار شوند.

وی افزود: علاوه بر برخورداری این محلات از خدمات و امکانات پروژه‌های نهضت ملی مسکن، این ساخت و سازها موجب شده، خود این محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد هم فعال شده و ساخت و ساز در آنها رونق گیرد. مثال بارز در این زمینه شهرک مهدیه (دره دراز) است که در نزدیکی شهرک امام (ره) قرار دارد، ما در انتهای شهرک امام (ره) در نزدیکی شهرک مهدیه، سه پروژه نهضت ملی را آغاز کردیم و همین آغاز پروژه‌ها موجب شده شاهد شروع ساخت و سازها در شهرک مهدیه بوده و آمار صدور پروانه ساخت در این شهرک به شدت افزایش یابد.

وی افزود: اجرای چنین طرحی در نقاط مختلف شهر موجب شده روند صدور پروانه به شدت در کرمانشاه افزایش یابد، طوری که از رتبه سی‌اُم کشور، در حال حاضر به رتبه سوم رسیده ایم.

الماسی گفت: طرح دیگری که در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان دنبال کردیم ایجاد «دهکده های شهری» بود. در این طرح اراضی مشخص شده در روستاهایی که نزدیک شهرها قرار دارند برای ساخت و ساز در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی افزود: این قطعات در متراژ ۳۵۰ تا ۵۰۰ متری مشخص شده و به متقاضیانی که واجد شرایط در طرح نهضت ملی مسکن باشند و تمایل دارند در روستا ساکن شوند، بصورت رایگان واگذار می‌شود.

الماسی گفت: این افراد همچنین می‌توانند از تسهیلات ۳۵۰ میلیونی یا ۵۵۰ میلیون تومانی برای ساخت واحدهای خود استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار قطعه زمین روستایی با متراژهای عنوان شده آماده‌سازی شده و آماده واگذاری به متقاضیان است و ۱۰ هزار قطعه دیگر هم در حال طراحی و آماده‌سازی است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان مجموع مساحت این قطعات بیش از ۱۳۵۰ هکتار است.

الماسی به اجرای طرح جوانی جمعیت هم در قالب طرح نهضت ملی مسکن اشاره و تصریح کرد: در این طرح زمین رایگان در اختیار خانوارهایی قرار می‌گیرد که صاحب فرزند سوم به بعد شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: اگر بخواهیم جمع‌بندی از اقدامات صورت گرفته در طرح نهضت ملی مسکن داشته باشیم، ۵۸ هزار و ۸۹۱ مورد تامین زمین و عملیات ساخت واحد در قالب این طرح در سطح استان صورت گرفته است.

وی افزود: از این تعداد ۱۹ هزار و ۱۴۹ واحد توسط راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در حال ساخت است و مابقی واگذاری زمین بوده و عملیات ساخت توسط خود مردم در حال انجام است.

الماسی خاطرنشان کرد: این ۱۹ هزار واحد در مراحل متفاوت ساخت قرار داشته و ساخت و ساز توسط خود مردم هم علاوه بر تامین رایگان زمین از طریق تسهیلات پرداختی به آنها در حال انجام است.

وی یادآور شد: بطور مثال ساخت و ساز در بافت فرسوده هم که از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن استفاده کرده‌اند در شمار این طرح است و ۶۷۱۰ پروانه در این زمینه داشته‌ایم که از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۱۵:۴۳

اصلا در بیشتر شهرها مسکن ملی ساخت وساز سرعت نداره چرا هیج پیشرفتی نداره وفقط حرف میزننن مسولین مربوطع

avatar
امروز ۱۵:۲۳

سلام اتفاقا در کرمانشاه هر آنچه گفته اند درست است ومشغول ساخت وساز مسکن ملی در مناطق مختلف هستند حتی چندی پیش جنب بیمارستان امام رضا (ع) نیز در حال ساخت مسکن ملی هستند ارزوی موفقیت برای دست اندر کاران این پروژه رادارم چون بااین کار خیلی از مردم بی بضاعت وبدون خانه صاحب خانه میشوند خدا خیر سان بده