• چهارشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۷:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99021711976
  • خبرنگار : 50107

مدیر جهاد کشاورزی مشهد:

سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو در مشهد است

سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو در مشهد است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است، این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می‌شود.

امید طهماسبی‌زاده با بیان این مطلب، اظهار کرد: خسارت مربوط به سن معمولی گندم تاریخچه بسیار طولانی دارد و در حال حاضر معضل گیاه‌پزشکی ایران محسوب می‌شود. این روند در سال‌های اخیر شدید بوده است.

طهماسبی‌زاده بیان کرد: حشرات سن به دانه‌های گندم در حال رشد حمله می‌کنند و به همراه بزاق خود آنزیم‌های پروتئولتیکی را به داخل دانه تلقیح می‌کنند. فعالیت پروتئولتیکی آنزیم‌های موجود در آرد گندم سن‌زده در خواص فیزیکی خمیر و پخت آن آشکار می‌شود، در اثر فعالیت آنزیم پروتئاز ساختمان گلوتن می‌شکند و در اثر آن خمیر نرم می‌شود که یک اثر تضعیفی بر گلوتن را نشان می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: خمیر تهیه شده از چنین آردی سیال و چسبنده است، به طوری که عملاً تهیه نان از گندم‌هایی با بیش از 2 تا 5 درصد سن‌زدگی، غیر ممکن است. روش‌های مختلفی برای بهبود آرد گندم سن‌زده پیشنهاد شده که شامل روش‌های فیزیکی، استفاده از مواد بهبود دهنده و استفاده از آنزیم است.

بر اساس اعلام روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد، وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت برای تامین گندم مورد نیاز کشور سالانه اقدام به واردات گندم می‌کند و از طرفی بخش قابل توجهی از گندم تولیدی در کشور به دلیل مشکلات سن‌زدگی، در صنعت نانوایی غیر قابل استفاده شده و در بخش‌های دیگر از جمله خوراک دام مورد مصرف قرار می‌گیرد، بنابراین هرگونه اقدام اساسی در جهت تولید نان از گندم‌های با درصد سن‌زدگی بالا و ارائه یک راهکار مناسب برای این منظور، گام بزرگی در حرکت اقتصادی کشور به سمت خودکفایی در گندم مورد نیاز تولید نان و امنیت غذایی آحاد جامعه خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha