• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041006673
  • خبرنگار : 30147

درختانی که برای تفریح، زغال می‌شوند

درختانی که برای تفریح، زغال می‌شوند

ایسنا/خراسان رضوی گرچه مؤثرترین و ارزان‌ترین راهی که می‌شود کانون‌های بحرانی فرسایش بادی را کنترل کرد ایجاد جنگل‌های دست کاشت تاغ و استفاده از یکسری گونه‌های بومی بیابانی و سازگار با اقلیم منطقه است، اما متأسفانه عده‌ای سودجو برای تهیه زغال قلیان، درختان را قطع و قاچاق می‌کنند.

حسین سهرابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور در همین خصوص به ایسنا گفت: علیرغم اینکه برای تولید گونه‌های تاغ گونه‌های بومی بیابانی و سازگار با اقلیم منطقه و در نهالستان‌ها و در ادامه مکان‌یابی، گودبرداری، کشت و آبیاری هزینه‌های بسیاری می‌شود اما متأسفانه برخی افراد سودجو اقدام به قطع آن‌ها می‌کنند.

وی با بیان اینکه آبیاری این درختان ۲ سال زمان می‌برد، سال اول حدود ۱۰ دوره و سال دوم ۵ تا ۸ دوره باید آبیاری شود، بیان کرد: این اقدامات برای تثبیت عرصه‌های مستعد بیابانی شدن یا مناطق مستعد حرکت شن‌های روان و کانون‌های فرسایش بادی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: وقتی درختان به حد قابل قبولی می‌رسند سودجویان، طمع‌کاران و متجاوزین اراضی ملی و دولتی برای استفاده از چوبش و تولید زغال قلیان آن‌ها را قطع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه چوب تاغ به جز زغال هیچ کاربری دیگری ندارد و نمی‌شود از آن‌ها برای کارهای صنعتی استفاده کرد، گفت: تاغ آنقدر چوب سفتی دارد که حتی خرد کردن آن به سختی انجام می‌شود.

 سهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مناطقی در شهرستان تحت تأثیر توفان‌های شن و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی هستند به ویژه در سنوات اخیر که با تغییر اقلیم و بیابانی شدن برخی مناطق و کاهش نزولات جوی مواجه‌ایم حذف این جنگل‌ها آن هم برای استفاده و طمع سودجویان و تولید زغال تأسف بار است.

وی در همین خصوص بیان کرد: در شهرستان نیشابور و میان جلگه مساحتی بالغ‌بر ۱۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی و فرسایش بادی داریم که این میزان مساحتی بالغ‌بر ۱۶۹ هزار و ۵۰۰ هکتار را تحت تأثیر خودش قرار داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور افزود: در این ۱۶۹ هزار و ۵۰۰ هکتار به تمامی منابع زیستی، کشاورزی، مناطق مسکونی و صنعتی خسارت وارد می‌شود که به لحاظ ریالی واقعاً قابل توجه است.

ضرورت مهار ۱۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی و فرسایش بادی

وی با تأکید بر اینکه باید این ۱۰۰ هزار هکتار به هر نحو ممکن مهار شود، اظهار کرد: البته طی سنوات گذشته مساحتی بالغ‌بر ۱۵ هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ در این دو شهرستان ایجاد شده است.

سهرابی افزود: جدای از اینکه باید از این جنگل‌ها حفاظت، حراست و صیانت کرد برای کاهش اثرات پیشروی بیابان هم باید یکسری اقدامات جدید انجام داد که در این راستا طی ۳ سال گذشته بالغ‌بر ۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات دولتی و اقدامات حفاظتی ما تناسبی با وضعیت اقلیمی و هجمه‌ها و تجاوزهایی که به عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود ندارد، تصریح کرد: می‌طلبد با فرهنگ‌سازی، آموزش و همراه کردن مردم اقدامات لازم را برای اصلاح مراتع و جلوگیری از پیشروی بیابان و شیوه درست استفاده از پهنه‌های بیابانی انجام داد.

درختانی که برای تفریح، زغال می‌شوند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور با اشاره به اینکه برخی کشاورزی‌ها در پهنه بیابان قرار دارد که باید کشاورزی حفاظتی انجام شود، افزود: با کشاورزی حفاظتی نباید گذاشت همان بستر کشاورزی تبدیل به یک بیابان و بستری برای برداشت شن‌های روان شود.

وی خاطرنشان کرد: حتی همان مناطقی که در منطقه میان جلگه کشاورزی صورت می‌گیرد به لحاظ نوع بافت و دانه‌بندی خاک مستعد توفان و ریزگرد است، یا نباید شخم شیاری شود و یا اگر انجام دادیم کشت‌هایی که در آن‌ها صورت می‌گیرد نباید به گونه‌ای باشد که از کیفیت زمین بکاهد و یا به اراضی کشاورزی کم بازده و یا رها شده تبدیل شود.

توقیف ۱۲ تن مقطوعات غیرمجاز تاغ از ابتدای امسال

سهرابی در ادامه بر حفظ تاغزارها در راستای جلوگیری از گسترش بیابان تأکید کرد و گفت: متأسفانه اخیراً انباری بالغ‌بر ۱.۵ تن چوب، ۵۰۰ کیلو زغال و یک باب کوره کشف شده است، این انبار با رصد اطلاعی و تحت نظر گرفتن موقعیت با هماهنگی دستگاه قضا و همکاری نیروی انتظامی نسبت به کشف، توقیف و ضبط چوب‌ها و انبار اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون و با گشت و کنترل شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیش از ۱۲ تن مقطوعات غیرمجاز تاغ توقیف شده است، اظهار کرد: در این رابطه ۶ نفر متهم دستگیر و تحویل مقامات قضایی گردیدند و ۶ خودرو نیز توقیف و برای تعیین تکلیف به پارکینگ منتقل شد.

درختانی که برای تفریح، زغال می‌شوند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور همچنین از تشکیل ۹ فقره پرونده که ۶ مورد مربوط به قطع تاغ و ۳ مورد در خصوص کشف انبار و کوره‌های غیرمجاز تاغ بوده از ابتدای امسال خبر داد و افزود: وسعت اراضی ملی شهرستان‌های نیشابور و میان جلگه بالغ‌بر ۴۰۳ هزار هکتار است که از این میزان ۱۵ هزار هکتار آن جنگل دست کاشت (تاغزار) است که نقش بسیار مهمی در تثبیت خاک، کنترل شن‌های روان و جلوگیری از گرد و خاک داشته و به حفظ پوشش گیاهی منطقه نیز کمک شایانی می‌کند.

وی در همین خصوص از ساکنین مناطق مجاور تاغزارها و نیز دوستداران طبیعت خواست در امر مهم صیانت و حفاظت از تاغ زارها و مراتع، این مواهب الهی، با مجموعه یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و در خصوص قطع درختان و آسیب‌رسانی به باغات و تغییر کاربری اراضی کشاورزی با یگان حفاظت جهاد کشاورزی ارتباط و همکاری لازم را داشته و هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی را به شماره‌های رایگان ۱۵۰۴، ۱۱۰ یا ۱۳۹ اطلاع دهند.

 با توجه به اینکه قطع، تهیه زغال و خرید و فروش تاغ و زغال آن مصادیق مجرمانه تخریب منابع طبیعی است و برابر ماده ۴۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات حبس برای مرتکبین پیش‌بینی شده، لذا اداره منابع طبیعی و یگان حفاظت این اداره با جدیت با متخلفین برخورد و مستوجب پیگرد قضایی می‌شود.

سهرابی با بیان اینکه زایش بیابان و از سویی قطع تاغزارها عملا نابودی منابع طبیعی را در پی دارد، خاطرنشان کرد: پروژه‌های بیابان‌زدایی شهرستان نیشابور نیازمند اعتبارات بسیاری است که می‌طلبد در این خصوص و برای شتاب گرفتن طرح‌های بیابان‌زدایی استان نگاه ویژه‌ای به شهرستان داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha