• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041006644
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی:

حدیث «سلسله الذهب» توحید را به ولایت اهل بیت(ع) پیوند می‌زند

حدیث «سلسله الذهب» توحید را به ولایت اهل بیت(ع) پیوند می‌زند

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: شاید بتوان حدیث «سلسله الذهب» را از جهت محکم بودن کنار حدیث غدیر گذاشت و این حدیث، توحید را به ولایت اهل بیت(ع) پیوند می‌زند.

حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص معنای ظاهری و باطنی حدیث سلسله الذهب، اظهار کرد: حدیث «سلسله‌الذهب» حدیث قدسی منقول از امام رضا(ع) در باب توحید و شروط آن است. امام رضا(ع) این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کردند.

وی افزود: راویان این حدیث همگی امامان معصوم‌اند تا به پیامبر(ص) و سرانجام به خداوند می‌رسد. به همین دلیل این حدیث را «سلسله‌الذهب» به معنای «زنجیره زرین» توصیف کرده‌اند. طبق برخی گزارش‌ها همزمان با نقل حدیث، بیش از ۲۰ هزار نفر آن را مکتوب کردند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در معارف دینی و شیعی، احادیث زیادی از ائمه اطهار(ع) به دست ما رسیده که برخی از آن‌ها از جهات مختلف به قدری ناب، محکم و درخشان بودند که به تنهایی معروف شدند. یکی از آن احادیث گران‌بها و درخشان که با یک کتاب برابری می‌کند و معنای نهفته زیادی دارد به حدیث «سلسله الذهب» معروف است.

وی عنوان کرد: در مسیری که امام رضا(ع) به سمت مرو و سپس خراسان می‌آمدند، شیعیان متوجه حضور ایشان شدند و دور امام رضا(ع) جمع می‌شوند و می‌گویند «آقا جان، جمله‌ای را بگویید و ما به یادگار بنویسیم» افراد زیادی منتظر بودند تا با هر ابزاری که در دست داشتند آن جمله را ثبت کنند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) این کلام نورانی را از این باب روایت می‌کنند که معارف گهرباری را در باب توحید که در اولین و مهمترین اصل از اصول دینی ماست در این حدیث بیان می‌شود که از این باب به آن «سلسله الذهب» به معنای زنجیره زرین می‌گویند.

وی اظهار کرد: این میراث گهربار و ارزشمند در میان اهل بیت(ع) نقل شده تا به دست اهل نیشابور برسد و به دور امام رضا(ع) نیز حلقه زنند. اگر اشاره‌ای به محتوای این حدیث نورانی و شریف کنیم این است که شاید بتوان این حدیث را از جهت محکم بودن کنار حدیث غدیر گذاشت. همچنین این حدیث توحید را به ولایت اهل بیت(ع) پیوند می‌زند که امام رضا(ع) می‌فرمایند «کلمة لا اله الا الله حصنی؛ و آن وادی ایمنی است که من او را برای بندگانم حصن قرار دادم (فمن دخل حصنی امن من عذابی) اگر کسی ورود به این حصن کند از عذاب من در امان است، امنیت از عقوبت و رنج‌ها فقط برای عده‌ای است که قدم به وادی توحید می‌گذارند».

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: اولین کلمه‌ای که پیامبر خدا(ص) در آغاز رسالت خود برای مسلمان شدن به دیگران فرمودند «یا ایها الناس قولوا لا اله الا الله تفلحوا، بگویید لا اله الا الله تا رستگار شوید». بدین معناکه این کلمه را به زبان جاری کنید و شهادت به یگانگی خداوند بدهید تا رستگار شوید.

ابراهیمی بیان کرد: «شنیدم از پدرم موسی بن جعفر(ع) که فرمود شنیدم از پدرم جعفر بن محمد(ع) که فرمود شنیدم از پدرم محمد بن علی(ع) که فرمود شنیدم از پدرم علی بن الحسین(ع) که فرمود شنیدم از پدرم حسین بن علی(ع) فرمود شنیدم از پدرم علی بن ابی‌طالب(ع) که فرمود شنیدم از رسول خدا(ص) که فرمود شنیدم از جبرئیل که گفت شنیدم از پروردگار عزّوجل فرمود: «کلمه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ و حصار من است. پس هر کس داخل دژ و حصار من شود، از عذاب من ایمن خواهد بود» پس هنگامی که مرکب حضرت حرکت کرد با صدای بلند فرمود: «با شروط آن و من خود یکی از آن شروط هستم». شرط پذیرش این شهادت، پذیرش وحدانیت الهی و ولایت امام رضا(ع) است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha