• سه‌شنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98121310763
  • خبرنگار : 50105

نابودی نیمی از سواحل جهان تا پایان قرن

نابودی نیمی از سواحل جهان تا پایان قرن

ایسنا/خراسان رضوی محققان دریافتند که نیمی از سواحل جهان به دلیل تغییرات آب‌وهوایی تا سال 2100 از بین خواهند رفت.

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، تغییرات آب‌وهوایی  تهدیدی برای سواحل شنی جهان است و می‌تواند عاملی برای از بین‌رفتن نیمی از آنها تا پایان قرن باشد.

بر اساس یافته‌های محققان، تقریبا نیمی از سواحل شنی جهان تا پایان قرن به دلیل سیلاب‌های ساحلی ناشی از تغییرات آب‌وهوایی و دخالت انسان‌ها به‌طور قابل‌توجهی عقب‌نشینی خواهند کرد.

سواحل شنی بیش از یک‌سوم خط ساحلی جهان و اغلب در مناطق پرجمعیت جهان قرار دارند، اما ساخت‌وسازهای جدید ، بالا آمدن سطح دریا، افزایش طوفان از مهمترین عوامل مرتبط با نابودی این خط ساحلی هستند که وضعیت زندگی و زیرساخت‌ها را تهدید می‌کند.

محققان اظهار کردند: برخی از سواحل ممکن است که تا پایان سال 2050 دیگر مشاهده نشوند.

اگر انسان‌ها، آلودگی سوخت فسیلی را که منجر به گرم شدن کره زمین می‌شود را به‌شدت کاهش دهند، بازهم تا آن زمان، بیش از یک‌سوم خطوط ساحلی کره زمین ناپدید خواهد شد و گردشگری ساحلی در کشورهای بزرگ و کوچک، فلج خواهد شد.

میکالیس ووسدوکاس، محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: جدا از موضوع گردشگری، سواحل شنی اغلب به‌عنوان اولین خط دفاعی در برابر طوفان‌های ساحلی و جاری شدن سیل عمل می‌کند و بدون آن‌، تأثیر حوادث آب‌وهوایی شدیدتر خواهد شد.

فرسایش خطوط ساحلی، می‌تواند حیات‌وحش را به خطر اندازد و همچنین خطری برای شهرک‌های ساحلی باشد.

در طول 30 سال گذشته، 13.6 درصد از سواحل شنی از بین رفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این اوضاع در نیمه دوم قرن، بدتر شود و 25.7 درصد از سواحل از بین برود.

بااین‌حال ، اگر جهان به انتشار کربن با نرخ فعلی ادامه دهد، سطح دریاها به‌طور تقریبی 80 سانتی‌متر افزایش می‌یابد.

با توجه به میزان سرعت ذوب شدن یخ‌های قطبی، بین یک‌چهارم تا نیمی از سواحل شنی انگلستان بیش از 100 متر در طول قرن آینده عقب‌نشینی خواهند کرد.

محققان گفتند: اقدام سریع برای محدود کردن انتشار آلاینده‌ها و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند نقش مهمی در این روند داشته باشد.

کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها به‌طور متوسط می‌تواند از 17 درصد عقب‌نشینی ساحل در سال 2050 و تا 40 درصد تا سال 2100 جلوگیری کند.

تا پایان قرن حاضر، 63درصد مناطق ساحلی کم ارتفاع در سراسر جهان در معرض تهدید قرار دارند.

یافته‌های این بررسی در مجله Nature Climate Change منتشرشده است.

منابع:

 www.theguardian.com

phys.org

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha