• شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98070604059
  • خبرنگار : 71592

درخواست گوترش و رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا برای حذف سودان از لیست تروریسم

درخواست گوترش و رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا برای حذف سودان از لیست تروریسم

دبیرکل سازمان ملل و رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا خواستند، نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از رای‌الیوم، در جلسه ویژه‌ای که پیرامون سودان در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار لغو همه تحریم‌های سودان، رفع محدودیت‌ها و حمایت از این کشور در دوره آتی شد.

همچنین موسی فکی، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا بر حمایت این اتحادیه از مذاکرات آتی صلح میان دولت سودان و جنبش‌های مسلح برای تحقق صلح تاکید کرد و گفت: ما از این فرایند پشتیبانی می‌کنیم تا به نتایج مثبتی منجر شود.

وی از شرکت‌های فعال در حوزه توسعه خواست، برای بهبود اوضاع اقتصادی و صلح در سودان، بسیج شوند و افزود، حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم ضرورت دارد.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان نیز نسبت به دستیابی به توافق با آمریکا در آینده نزدیک نسبت به حذف سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم ابراز امیدواری کرد.

حمدوک طی اظهارات رسانه‌ای در نیویورک گفت، طی هفته گذشته در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل با مسؤولان آمریکایی دیدارهای متعددی انجام داده و پیرامون حذف نام سودان از لیست مذکور بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت.

آمریکا ششم اکتبر ۲۰۱۷ تحریم‌های اقتصادی و تجاری سودان را لغو کرد، تحریم‌هایی که از ۱۹۹۷ بر این کشور تحمیل شده بود،‌ اما واشنگتن از سال ۱۹۹۳ همچنان نام این کشور را به دلیل میزبانی از اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در لیست تروریسم نگهداشته است.

وی در پایان گفت: انتظار داریم از روند صلح در سودان، حمایت بین‌المللی صورت بگیرد و امیدواریم برای پروژه‌های توسعه در مرحله پس از درگیری، بودجه مالی دریافت کنیم.

همچنین نخست وزیر سودان اعلام کرد، خارطوم امیدوار است عربستان در محافل بین‌المللی از سودان حمایت کرده و در راس این حمایت، نام این کشور از لیست تروریسم برداشته شود؛ چرا که حذف نام سودان از این لیست، کلید حل تعدادی از چالش‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد، کشورش به هدایا نیاز ندارد اما به سرمایه‌گذاری واقعی نیاز دارد و ایجاد فضایی برای سرمایه‌گذاری و رفع سنگ‌اندازی‌های که با آنها روبرست، ضرورت دارد.

وزیر خارجه عربستان هم تاکید کرد، در کنار آمریکا همه تلاش خود را برای حذف هر چه سریع‌تر نام سودان از لیست تروریسم به کار می‌گیرد.

وی گفت، عربستان تمایل دارد در تعدادی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری و بهبود پروژه‌های موجود در سودان مشارکت داشته باشد.

همچنین انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در توییتی نوشت، امارات در نشست عالی‌رتبه سازمان ملل درباره سودان حضور داشت و حمایت ابوظبی از ثبات و شکوفایی سودان ادامه دارد.

وی افزود: تاکنون ضمن مشارکت با عربستان، برای مرحله انتقالی سودان سه میلیارد دلار ارائه کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha