• شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 96101607943
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

وضعیت بحرانی آب ‌سد پیشین

وضعیت بحرانی آب ‌سد پیشین

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: سد پیشین به دلیل نبود بارندگی در سال زراعی گذشته و از ابتدای امسال در وضعیت بحرانی قرار دارد و برای تامین آب پایین دست سد با مشکل جدی مواجه هستیم که باید مصرف آب را مدیریت کنیم.

‌به گزارش ایسنا- ‌ سارانی در شورای حفاظت از منابع آب افزود: وضعیت منابع آبی در استان مناسب نیست.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به اینکه انسداد چاه های غیر مجاز با همکاری مردم و مسئولان برای منافع ملی انجام می شود گفت: تامین آب شرب در اولویت است، اگر نتوانیم در میزان برداشت دشت پیشین و دیگر نقاط توسط سارقان برنامه‌هایی برای کنترل داشته باشیم، تامین آب با مشکل مواجه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار سالانه دو میلیارد متر مکعب آب از منابع آب زیر‌زمینی استان برداشت می‌شود که بیشتر آن یعنی حدود 93 درصد مربوط به حوزه کشاورزی است و یک درصد در صنعت و6 درصد برای شرب مصرف می‌شود و عمده برداشت آب در استان هم از منابع آب زیرزمینی است.

وی تصریح کرد: اولویت با آب شرب است و بعد از آن به مصارف زیست محیطی، صنعت و خدمات در نهایت کشاورزی اختصاص می‌یابد. از آن جایی که آب موجود در سد پیشین در سه سال آبی گذشته ذخیره شده و یک و نیم سال هم بارندگی نشده است، باید مصرف آن مدیریت شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: سد پیشین در یک سال و نیم گذشته هیچ آوردی نداشته است و اختصاص آب آن برای کشاورزی امکان پذیر نیست.

سارانی بیان کرد: دشت پیشین نیز در بالا دست سد قرار دارد که در آن آبخوان و چاه های کشاورزی موجود است و برای پایین دست سد باید از این دشت برداشت آب داشته باشیم.

به گفته وی، لازم است در دشت پیشین و دیگر دشت ها مصرف کنترل شود، در این زمینه باید از چاه‌های مجاز بیشتر از اندازه مشخص برداشت نشود و مطابق کنتورهای هوشمند انجام شود، افرادی هم که اضافه برداشت داشته باشند، جریمه می‌شوند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha