• سه‌شنبه / ۷ آذر ۱۳۹۱ / ۰۷:۳۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91090702540

رهبر در گفت‌وگو با ایسنا: احیاء امر به معروف و نهی از منکر نیازمند حمایت مجلس است

رهبر در گفت‌وگو با ایسنا: احیاء امر به معروف و نهی از منکر نیازمند حمایت مجلس است

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم شورای اسلامی گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه کلیدی در اسلام است که متاسفانه در جامعه امروز ما از یاد رفته است.

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم شورای اسلامی گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه کلیدی در اسلام است که متاسفانه در جامعه امروز ما از یاد رفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی‌ رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیرامون جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام و جامعه ما، با بیان این‌که «امروزه در جامعه ما جایگاه‌ این فریضه آن طور که باید و شاید شناخته نشده است» اظهار کرد: در قرآن و روایات و سیره معصومین(ع) امر به معروف و نهی از منکر به عنوان بزرگترین واجبات دینی برشمرده شده است و حتی در روایتی از امام محمد باقر(ع) اینگونه عنوان شده که همه واجبات با این فریضه زنده می‌شوند که از آن جمله می‌توان به نماز، روزه، احسان، نیکوکاری، جهاد و دیگر فضلیت‌ها و نیز جلوگیری از منکرات اشاره کرد.

وی، با اشاره به این‌که «همه واجبات با امر به معروف احیا می‌شوند و با نهی از منکر با همه بدی‌ها و فسادها برخورد می‌شود» گفت: بنابراین امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه کلیدی در اسلام است که متاسفانه در جامعه امروز ما از یاد رفته است.

رهبر گفت: امام محمدباقر(ع) در روایتی مفصل می‌فرمایند "زمانی می‌آید که مردم امر به معروف و نهی از منکر را ترک می‌کنند مگر در جایی که به منافعشان زیانی نرساند..." آن امام همام در ادامه نیز می‌فرمایند که "در آن زمان برخی حتی اگر نماز هم برای دنیایشان ضرر داشته باشد، آن را هم کنار می‌گذارند" و این سخنان به گونه‌ای است که گویی آن حضرت آن‌ها را برای امروز ما گفته‌اند.

وی با بیان این‌که «فلسفه قیام امام حسین(ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر بود و این را باید در روضه‌ها و عزاداری‌ها یادآور شد» اظهار کرد: آن حضرت برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح مفاسدی که در جامعه اسلامی به وجود آمده بود و اینکه می‌خواستند سنت و عدالت زنده و منکر و ظلم بمیرد، قیام کردند.

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم شورای اسلامی گفت: امر به معروف و نهی از منکر تنها "راست بگو" و یا "دروغ نگو" نیست بلکه آنجایی که در مقابل حکومت ظالم ایستادگی و برای ریشه‌کردن فساد جهاد می‌شود، این‌ها همه جزو مباحث نهی از منکر هستند.

رهبر افزود: در حال حاضر در جامعه ما کار به جایی رسیده است که اگر یک نفر بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند مورد اعتراض قرار می‌گیرد و گاهی این مورد به برخورد فیزیکی کشیده می‌شود و باید در این زمینه پرسید چرا باید وضعیت اینگونه شده باشد؟

وی با بیان این‌که «امر به معروف و نهی از منکر مرحله زبانی،‌ قلبی و عملی دارد» گفت: مرحله قلبی آن این است که هر انسانی در درون خود خوبی و معروف را دوست داشته و از بدی بیزار باشد.

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم شورای اسلامی، گفت: مرحله زبانی امر به معروف و نهی از منکر نیز این است که انسان درونیات خود را در زمینه امر به معروف و نهی از منکر به زبان آورده و بگوید این کار معروف را انجام داده و این کار منکر را انجام ندهیم.

رهبر ادامه داد: در مرحله عملی امر به معروف و نهی از منکر، افراد باید وارد میدان شوند و عملا جلوی منکر را بگیرند که این از وظایف حکومت است، زیرا اگر افراد بخواهند به تنهایی چنین کاری را انجام دهند احتمال این‌که با مشکلاتی مواجه شوند بسیار است، ولی حکومت می‌تواند حساب فرد خاطی را کف دستش بگذارد.

وی با بیان این‌که «عوامل حکومت اسلامی باید در عرصه‌ امر به معروف و نهی از منکر عملی وارد شوند» گفت: از جمله این عوامل می‌توان به دستگاه قضایی،‌ دولت و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و آنجایی که پای عمل به میان می‌آید، نیروی انتظامی اشاره کرد.

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم شورای اسلامی، در پاسخ به سوالی درباره نحوه فعالیت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گفت: این ستاد نه اینکه هیچ اثری نداشته بلکه در سطح بسیاری از شهرها دفاتری ایجاد کرده‌اند، ولی از پشتوانه و امکانات لازم و نیز برنامه منجسم برخوردار نیست.

رهبر با بیان این‌که «مجلس شورای اسلامی نیز در پرداختن به جنبه قانونی امر به معروف و نهی از منکر در کشور کوتاهی کرد» گفت: این موضوع در کمیسیون‌های شوراها و فرهنگی مجلس هفتم مورد بحث قرار گرفت و برخی از نمایندگان نامه‌ای نوشتند که چرا اصل هشتم قانون اساسی ترک شده است و بر این اساس متنی را تدوین کردند، ولی این امر «سر زا رفت» و در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نیز به جایی نرسید و در حال حاضر نیز آن را به میدان نمی‌آورند.

وی گفت: انتظار این است که نمایندگان مردم، قانون امر به معروف و نهی از منکر را بنویسند تا براساس آن حدود، اختیارات و وظایف دولت، ستاد احیای به امر به معروف و نهی از منکر و پشتوانه مالی آن مشخص شود و همچنین معلوم شود چگونه باید با منکر برخورد کرد و مقام ارشادی آن چیست و نیز مقام امر به معروف و نهی از منکر نیز منکر آن کجا است و چگونه باید با کسی که منکری را مرتکب شده برخورد شود و چه کسی باید متعرض وی شود.

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم شورای اسلامی، با بیان این‌که «توجه به قانون امر به معروف و نهی از منکر موردی است که جامعه انتظار آن را دارد» گفت: در حال حاضر هم من از نمایندگان حال حاضر مجلس می‌خواهم که این طرح را از بایگانی بیرون بیاورند و قانون آن به وضع زمان تدوین شود.

رهبر گفت: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر حدود 20 الی 30 سال بر طبق برنامه‌ای کارهایی به انجام رسانده است، ولی از پشتوانه قانونی، حمایت عملی، بودجه کافی و برنامه منسجم برخوردار نیست.

وی گفت: معروف فقط نماز نیست، بلکه نیکوکاری، احسان، عدالت و دیگر معروف‌های مختلف نیز وجود دارند و باید دانست که معروف‌های مدنظر اسلام منحصر به یک سطح نیستند و منکر فقط بی‌حجابی نیست، بلکه فساد مالی، اداری، کم‌کاری،‌ مواد مخدر، قاچاق مواد و فساد و موارد مختلف دیگری در جامعه را نیز در بر می‌گیرد و این‌ها مواردی زیربنایی هستند.

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم شورای اسلامی، اظهار کرد: اگر ما با فقر و بی‌عدالتی مبارزه کنیم آنگاه می‌توانیم زمینه‌ معروف‌های دیگر را نیز در جامعه بهتر فراهم کنیم و نباید معروفات و منکرات را تنها به یکسری مسائل صوری گرچه مهم هستند محدود کنیم و با وجود این‌که مهم است که چهره جامعه سالم باشد، اما مهمتر از آن زیربنا و پشت صحنه جامعه است.

رهبر افزود: امر به معروف و نهی از منکر باید در تمام سطوح مانند ربا، رشوه، سوء استفاده،‌ اختلاس، فساد اداری، غلبه رابطه بر ضابطه که در جامعه ما کم هم نیست صورت گیرد و باید منکرات را به صورت جامع دید، اما هر کدام در جایگاه خود مهم هستند و باید مردم ببینند که به طور مساوی با انواع منکر برخورد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha