• یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91061911028

/قرآن؛ كتاب زندگي/

لباس در قرآن

لباس در قرآن

شايد بتوان گفت كه در دو قرن اخير بحث لباس و نوع پوشش افراد در عرصه معادلات فرهنگي و اقتصادي جهاني نقش تعيين كننده‌اي را بازي مي‌كند، حال در كنار اين موضوع همانند تاكيد قرآن همراه با تاكيد بر لباس ظاهر تا چه ميزان به لباس باطن پرداخته شده است، خوب است در موردش تامل شود.

شايد بتوان گفت كه در دو قرن اخير بحث لباس و نوع پوشش افراد در عرصه معادلات فرهنگي و اقتصادي جهاني نقش تعيين كننده‌اي را بازي مي‌كند، حال در كنار اين موضوع همانند تاكيد قرآن همراه با تاكيد بر لباس ظاهر تا چه ميزان به لباس باطن پرداخته شده است، خوب است در موردش تامل شود.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيه 26 از سوره «اعراف» از قرآن كريم پيرامون لباس، فوايد و انواع آن صحبت مي‌كند كه در ادامه به متن، ترجمه و برخي از مفاهيم مرتبط با آن اشاره مي‌شود:

متن آيه

«يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ»

ترجمه آيه

"اي فرزندان آدم؛ لباسي براي شما فرستاديم که اندام شما را مي‌پوشاند و مايه زينت شماست، اما لباس پرهيزگاري بهتر است. اينها (همه) از آيات خداست، تا متذکر (نعمت‌هاي او) شوند"

برخي مفاهيم مرتبط با آيه

1ـ توجه به نعمت‌هاي الهي، عامل عشق به خدا و دوري از غفلت است. ( قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ ... لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ)

2ـ لباس، زماني نعمت الهي است كه بدن را بپوشاند. ( یُواری سَوْآتِکُمْ )

3ـ گرچه در تهيه لباس، علاوه بر عوامل طبيعي انسان ها نيز تلاش مي‌كنند ولي همه اين‌ها به دست خداست. (أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا )

4ـ پوشش و پوشاندن كار خداست (أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي) ولي برهنگي و برهنه كردن كار شيطان است. (فوسوس .. ليبدي هما ماوري عنهما من سواتهما)(سوره «اعراف» آيه 20)

5ـ لباس، نعمت الهي است، (لِبَاسًا يُوَارِي) و برهنگي و خلع لباس، كيفر گناه. (فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا) (سوره «اعراف» آيه 22)

6ـ پوشش و آراستگي با پوشاك و لباس‌هاي زيبا، مطلوب و محبوب خداوند است. (قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا ... و ریشاً) آراستن و زينت و بهره بردن از لباس‌هاي زيبا تا آنجا كه به اسراف كشيده نشود، مانعي ندارد.

7ـ معنويت در كنار ماديت و تقوا دركنار زينت لازم است. (ريشا و لباس التقوي) و گرنه لباس مي‌تواند وسيله اسراف، تكبر، فساد، خودنمايي، مدپرستي، شهوتراني، فخرفروشي و امثال آن شود.

8ـ آن گونه كه در لباس مادي، پوشش عيوب، حفاظت از سرما و گرما و زيبايي مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عيوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مايه زيبايي معنوي انسان مي‌شود. (لباس التقوي)

9ـ از خاك، پنبه مي رويد، از علف كه خوراك حيوان است پشم توليد مي‌شود و از آب‌دهان كرم، ابريشم، اين‌ها همه از آيات الهي است كه مي‌تواند مايه تذكر و بيداري انسان باشد. (ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ)

منبع:

ـ كتاب دقايقي با قرآن، تاليف حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي، ناشر مركز فرهنگي درس‌هايي از قرآن، نوبت چاپ پانزدهم زمستان سال 1390

ـ پايگاه تخصصي ترجمه قرآن كريم www.maarefquran.net (ترجمه آيت‌الله‌ ناصر مكارم شيرازي از قرآن كريم)

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha