منظور از حفظ حرمت افراد و اخلاق رسانهيي الزاماتي است كه رسانهها بر اساس آن حق ندارند گزارشهايي را درج كنند كه در آن به افراد هتك حرمت شده باشد.
محمدتقي روغنيها - مدرس ارتباطات - در گفتوگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: وظيفه رسانهها حتي براي كسي كه در دادگاه محكوم شناخته ميشود، اين است كه تا زماني كه در دادگاه بر حكم تجديدنظر تاكيد نشود، رسانهها نيز حق ندارند فرد را محكوم اعلام و منتشر كنند.
وي افزود: در اين جا نه تنها محكومان بلكه افرادي كه در حوزه سياسي نيز دچار اختلاف ميشوند، بايد بدانند كه رسانهها در انتشار اخبار هيچ ابايي ندارند؛ اين موضوع فضاي بدي را ايجاد ميكند و نه تنها در رسانهها بلكه در كل جامعه تاثيرات بدي را در ذهن و فكر و روشهاي رفتاري برجاي ميگذارد.
روغنيها با اشاره به اينكه در حال حاضر اخلاق رسانهيي در چه وضعيتي قرار دارد، بيان كرد: در برخي رسانهها متاسفانه اين وضعيت مورد توجه قرار نميگيرد و ديده ميشود كه رسانهها در انتشار اخبار خود و متهم كردن يكديگر ابايي ندارند.
همچنين وي درباره تاثير اصحاب رسانه بر اين فضا گفت: فعاليت و نظارت آنها مناسب است اما اين تنها كفايت نميكند و فقط صرف آموزش خبرنگاران موثر نيست.
او تاكيد كرد: در وهله اول خود خبرنگاران بايد با توجه به منشور اخلاقي و توجه به اخلاقيات فرهنگي و ديني موجود، خبرهاي خود را تطبيق دهند.
اين كارشناس بيان كرد: آنچه كه باعث اعتماد به رسانهها ميشود اين است كه دور از حب و بغضهاي شخصي، رسانه را به موضع حق ببينند به اين معني كه از موضع حق دفاع ميكنند، نه از منظر شخصي و اگر اين گونه باشد جلب اعتماد افراد محقق خواهد شد.
محمدتقي روغنيها در پايان گفت: همه اين چارچوبهاي رعايت حقوق افراد در همه كشورها و با توجه به منشور اخلاقي خبرنگاران و همچنين در فرهنگ ديني و اقتصادي ما بايد در رسانهها منتشر شود.
انتهاي پيام
نظرات