يك استاد دانشگاه معتقد است كه تنها نگاه ديدهباني جامعه به رسالت رسانههاست كه ميتواند اخلاق حرفهيي را در اين حوزه حاكم كند و اين جز با داشتن پس زمينهي ذهني دولتمردان راجع به ديدهباني محقق نخواهد شد.
دكتر مهدي محسنيانراد در گفتوگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اخلاق حرفهيي در رسانهها اظهار كرد: يك تعريف كلاسيك از اخلاق حرفهيي در رسانهها وجود دارد و به ضوابطي اطلاق ميشود كه سبب ميشود، يك حرفه خدمات خودش را بهطور كامل در مقابل دستمزدي، انجام دهد و اين كامل بودن خدمات مبتني بر حوزههاي تخصصي، ارزشهاي مرتبط با جامعهاي است كه فرد در آن كار ميكند.
وي با اشاره به اينكه صحبت از اخلاق حرفهيي بيشتر در كشورهاي در حال توسعه و گذار مطرح است، گفت: تحقيقات من طي چند دهه در حوزهي ارتباطات نشان داده كه صحبت از اين موضوع در كشورهاي در حال توسعه كه دموكراسي در آنها نهادينه نشده است بيشتر است.
اين استاد علوم ارتباطات خاطر نشان كرد: اخلاق حرفهيي پديدهاي كاملا دو وجهي است كه وجه اول آن را پيامآفرينان رسانهها تشكيل ميدهند كه شامل تمامي روزنامهنگاران، توليدكنندگان خبر، فيلمبرداران خبري، نويسندگان و عكاس رسانهها ميشود و وجه ديگر دولتمردان هستند كه اگر اين اخلاق دو سويه رعايت نشود، حاصل مطلوب محقق نخواهد شد.
او در توصيف وجه دوم اخلاق حرفهيي رسانهها تصريح كرد: در اين راستا بايد ديد فلسفهاي كه دولتمرد از رسانه دارد چيست؟ آيا به رسانه به عنوان يك ابزار تبليغات حكومتي مينگرد يا آن را سيستمي براي ديدهباني ميداند؟
محسنيانراد ابراز كرد: نوع نگاه دولتمرد به رسالت رسانه است كه ميتواند به نوعي رقم زننده اخلاق رسانهيي باشد، زيرا اگر فلسفه ابزار تبليغاتي بودن در ديد آنها حاكم باشد و رسانه را ابزار تبليغي بدانند، اگر كوچكترين تصوير منفي از آنها نمايش داده شود، معترض ميشوند، هرچند كه برخلاف واقع ميپندارند كه رفتار درست و حرفهيي دارند.
وي با تأكيد بر اينكه نبود عملكرد دوسويه ميتواند مانع رعايت اخلاق حرفهيي شود، عنوان كرد: اخلاق و حفظ حرمت افراد از جانب رسانهها زماني به وقوع ميپيوندد كه هر دو سوي اين ديدگاه رعايت شود.
محسنيانراد درباره رابطه نقد با اخلاق حرفهيي رسانهها تصريح كرد: اگر دو وجه اخلاق حرفهيي در كشور ما رعايت شود، قطعا مسير نقد رسانهيي در ايران روي ريل درست قرار خواهد گرفت و بايد دانست نقد سازنده اصطلاحي است كه در دورهي استالين در اتحاديه جماهير شوروي سابق مطرح شد و پايه و اساسي علمي ندارد زيرا هيچ دليلي وجود ندارد كه منتقد، راهحل هم ارائه دهد.
او درباره برخي دلايل شكل نگرفتن اخلاق رسانهيي گفت: در رسانههاي ما افرادي هستند كه هيچ تخصصي در اين حوزه ندارند و از حيث مدارك دانشگاهي نيز كاملا بيارتباط با رسانه هستند؛ بايد دانست كه متخصصان اين حوزه هيچگاه به دسته ميكروفن براي مصاحبه تبديل نميشوند و با استفاده از ترفندهايي با مصاحبهشونده، رفتار ميكنند.
وي در پايان با تأكيد بر رعايت اخلاق حرفهيي دو سويه، يادآور شد: اگر اخلاق حرفهيي در رسانهها در جهان سوم به صورت تعاملي اجرا شود، با اطمينان به عنوان شخصي كه به فاصله هر پنج سال يكبار سه بار تحقيقات سنگيني كه حدود 7 و 8 ماه طول ميكشد، انجام ميدهد، ميگويم وضعيت اخلاق رسانهيي درست خواهد شد.
انتهاي پيام
نظرات