• چهارشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9003-06581

/تهذيب خبري و اخلاق رسانه‌يي/‌ علي‌اصغر کيا: رسانه‌ي اخلاق‌مدار موجب زير سوال رفتن حيثيت افراد نمي‌شود

/تهذيب خبري و اخلاق رسانه‌يي/‌ 
علي‌اصغر کيا:
رسانه‌ي اخلاق‌مدار موجب زير سوال رفتن حيثيت افراد نمي‌شود

رعايت سه اصل تعهد به جامعه، اصول حرفه‌يي كار و اصل صداقت، اخلاق رسانه‌يي را پديدار خواهد كرد.

دکتر علي‌اصغر کيا - مدير گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب، اخلاق را از موضوع‌هاي مهم حرفه‌يي شدن رسانه‌ها دانست و اظهار كرد: حرفه‌يي شدن رسانه‌ها در گروي پايبندي به قوانين و مقرراتي است كه به‌عنوان هنجارها توسط روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌يي پذيرفته شده است.

وي تصريح كرد كه اين هنجارها سه زمينه تعهد به جامعه، تعهد به اصول حرفه‌يي كار و تعهد به اصل صداقت را در بر مي‌گيرند و بايد دانست كه اين قوانين بايد در اكثر مشاغل وجود داشته باشد تا شرايط حرفه‌يي محقق شود.

او ادامه داد: حفظ حرمت و شان افراد هم از جمله ارزش‌هايي است كه جزو حقوق افراد جامعه به شمار مي‌رود و در حوزه رسانه‌هاي اخلاق‌مدار بايد گفت رسانه‌هايي داراي اين صفت هستند كه با نوع زبان و نگارش خود موجب زير سوال رفتن حيثيت افراد نشوند و به نوعي بايد گفت اين موضوع با حرفه‌يي بودن رسانه‌ها نسبت مستقيم دارد.

كيا درباره وضعيت حال حاضر اخلاق‌مداري در رسانه‌ها بيان كرد: در شرايط حال حاضر نمي‌توان تمامي رسانه‌ها را با يكديگر مقايسه كرد زيرا با وجود و گستردگي رسانه‌هاي الكترونيكي و نوين و داشتن آزادي عمل بيش‌تر نسبت به مطبوعات، فضاي كارهاي غيرحرفه‌يي و رعايت نشدن مباحث حرفه‌يي نيز گسترده‌تر شده است و رسانه‌هاي جديد كم‌تر به اصول حفظ اخلاق رسانه‌يي پايبندند و همين موضوع زماني كه صحت و درستي آن‌ها با شك و ترديد مواجه شود، از اعتبار آن‌ها در ديد عموم مي‌كاهد.

وي در ادامه ابراز كرد: در مجموع رسانه‌هاي آنلاين به دليل فقدان شناخت كامل حدود و مرزها، باعث برخي نقض حرمت‌ها مي‌شوند و در پاره‌اي موارد اخلاق رسانه‌اي را رعايت نمي‌كنند و با اتكا به حدس، گمان و منابع غيرموثق موجب تنزل جايگاه رسانه‌يي خود مي‌شوند.

مدير گروه ارتباطات دانشگاه علامه در ارتباط با موضوع نقد و اخلاق‌ رسانه‌يي اذعان كرد: يكي از رسالت‌ها و فعاليت‌هاي رسانه‌ها انتقاد است و اگر رسانه‌اي نتواند نقد كند و تنها به بيان ابعاد مثبت قضايا متكي شود، در انجام فعاليت‌هايش دچار تنگنا مي‌شود؛ هرچند كه بايد در راستاي انتقاداتش نيز حرمت افراد را حفظ كند و فرهنگ يك جامعه را با فعاليت‌هاي غيرحرفه‌يي تحت تاثير ابعاد منفي قرار ندهد.

كيا افزود: رسانه‌هاي اخلاق‌مدار بايد در بيان ديدگاه‌هاي انتقادي خود انصاف، بي‌طرفي و انتخاب زبان درست را به كار برند تا موجب ارتقاي جايگاهشان و اصلاح وضع چالش‌هاي جامعه شود.

او ديدگاه نقادانه را در راستاي دروازه‌باني خبر دانست و گفت: رسانه‌هايي كه تنها به بيان نكات مثبت مي‌پردازند، نخواهند توانست اين نقش را ايفا كنند و يك رسانه زماني مي‌تواند نقش نگهباني‌اش را به دست آورد كه برروي عملكردهاي جامعه متمركز شود.

كيا ادامه داد: بايد يادآور شد كه نقد در برابر اخلاق رسانه‌يي نيست و افراد مي‌توانند با پايبندي به اصول حرفه‌يي كار رسانه و انتخاب زبان درست در بيان ديدگاه‌هاي انتقادي به بيان ديدگاه‌ها و تحليل‌هاي خود بپردازند.

اين كارشناس ارتباطات درباره فرهنگ نقد ابراز كرد: در كشورهاي گوناگون و برحسب فرهنگ‌هاي متفاوت، فرهنگ نقد نيز متفاوت است و آموزش‌ها مي‌تواند در توسعه ظرفيت‌هاي نقدپذيري بسيار موثر واقع شوند.

او در پايان خاطر نشان كرد: نقد به موقع و سازنده همچون سوپاپ اطمينان عمل مي‌كند كه دولت‌ها و حكومت‌ها با بهره‌برداري و استفاده از آن مي‌توانند دچار كم‌ترين آسيب شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha