• دوشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9003-13207

/تهذيب خبري و اخلاق رسانه‌يي/ يونس شکرخواه: اخلاق رسانه‌يي با صداقت و رعايت حريم افراد مرتبط است

/تهذيب خبري و اخلاق رسانه‌يي/ 
يونس شکرخواه:
اخلاق رسانه‌يي با صداقت و رعايت حريم افراد مرتبط است

اخلاق رسانه‌يي بحثي نيست که بشود به تنهايي به آن نگريست چون اساسا در ارتباطات اين بحث در يک حالت بين رشته‌اي قرار دارد و به مقولاتي مثل صداقت و رعايت حريم افراد که جزو مقولات کاربردي هستند مرتبط مي‌شود. کما اينکه در ادبيات مرتبط با اين بحث به مقولاتي مثل اخلاق پزشکي، اخلاق زيست محيطي و اخلاق بازرگاني و غيره برمي‌خوريم که با اخلاق هنجاري متفاوت است.

دكتر يونس شكرخواه در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در ارزيابي خود از وضعيت اخلاق رسانه‌يي اظهار كرد: من شخصا منابع فارسي زيادي را در عرصه اخلاق رسانه‌يي سراغ ندارم اما در عرصه بين‌المللي رسانه‌يي منابع بسيار فراواني در اين باره وجود دارد ولي اينکه الان مثلا در ايران چه وضعيتي دارد را بايد با پژوهش به دست آورد.

او درباره اينكه آيا مي‌توان الگوي مناسبي در نظر گرفت پاسخ داد: بايد بررسي کرد؛ هرچند نسخه‌هاي آماده بين‌المللي هم در اين زمينه وجود دارد؛ من شخصا 16 سال پيش اصول بين‌المللي اخلاق حرفه‌يي در روزنامه‌نگاري را که از سوي تعدادي از سازمان‌هاي روزنامه‌نگاري منطقه‌يي و بين‌المللي از جمله فدراسيون بين‌المللي روزنامه‌نگاران تصويب شده را ترجمه کردم و در قالب کتاب خبر به صورت پيوست چاپ شده است.

وي ادامه داد: اما براي اخلاق رسانه‌يي که در عمل موارد مرتبط به رسانه‌هاي چاپي، الکترونيک و ديجيتال و همچنين رسانه‌هاي آنلاين و فيلم و تبليغات و رسانه‌هاي سرگرم کننده را هم شامل مي‌شود و در راس آن‌ها مقوله آزادي بيان قرار مي‌گيرد؛ به صورت خاص بايد به مقولات بزرگتري مثل خيرعامه؛ وظيفه‌شناسي و پرهيزکاري توجه داشت و يا به طرف طبقه‌بندي‌هاي کلاسيک مثل اخلاق حرفه‌يي، اخلاق تصميم‌گيري، اخلاق سازماني و اخلاق اجتماعي و اين قبيل موارد رفت، چرا که اساسا ارزش‌هاي فرهنگي در جوامع مختلف هم با يکديگر تفاوت‌هايي دارند.

شكرخواه تصريح كرد: با توجه به شمار روزنامه‌نگاران و روزنامه‌نگاراني كه درحال آموزش و افزايش‌اند، بسياري از مطبوعات توانستند در جهت كيفيت مخاطب‌شناسي گام بردارند و مسووليت سنگيني برعهده دارند. به نظر شما وظيفه اصحاب رسانه در اين باره چيس

او تصريح كرد: بدون تعيين جغرافيا و نيازهاي مخاطبان، هر امر ارتباطي محکوم به شکست است. درک و به کارگيري نظريه‌هاي مرتبط با مخاطبان که در ارتباطات در شاخه نظريه‌هاي مربوط به تاثيرات کم شدت و پرشدت قرار مي‌گيرد، براي دست‌اندرکاران فعاليت‌هاي ارتباطي بسيار ضروري و يک بايد به مفهوم اخص کلمه است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha