• دوشنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9003-05711

/تهذيب خبري و اخلاق رسانه‌يي/ يك استاد ارتباطات: نمي‌توان خبر را براساس شايعه و گفتار شفاهي منتشر كرد

/تهذيب خبري و اخلاق رسانه‌يي/
يك استاد ارتباطات: 
نمي‌توان خبر را براساس شايعه و گفتار شفاهي منتشر كرد

يك استاد ارتباطات تاكيد كرد كه حفظ حرمت افراد و اخلاقيات رسانه‌يي جرياني است كه در بيش‌تر كشورهاي مورد توجه قرار مي‌گيرد.

بيژن نفيسي - استاد ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اخلاق رسانه‌يي و حفظ حرمت افراد در رسانه بيان كرد: متاسفانه در برخي موارد احترام به حقوق افراد ناديده گرفته مي‌شود كه بيش‌تر اين موارد به بخش‌هاي سياسي مربوط بوده و باعث مي‌شود نوعي بي‌اعتمادي شكل بگيرد.

وي افزود: اين مهم است كه رسانه‌ها و مطبوعات واقعيت خبري را انتقال دهند و متاسفانه اگر در اين موارد ضعيف عمل كنند، در باور مخاطب جاي نمي‌گيرد و باعث بي‌اعتمادي مخاطب مي‌شوند.

نفيسي ادامه داد: ‌هم‌چنين رسانه‌ها بايد واقعيات را انتقال دهند، ممكن است اين امر در كوتاه مدت افاقه نكند اما در درازمدت و نيز بر باورهاي مخاطب تاثيرگذار است.

اين مدرس ارتباطات درباره اين‌كه روزانه شمار روزنامه‌نگاران و خبرنگاران رو به افزايش است و رسانه‌ها بايد با بالا بردن كيفي اخبار خود با اين مسائل كنار بيايند، گفت: در كار روزنامه‌نگاري يكي از اساسي‌ترين كارها اعتماد به منبع خبر است؛ بايد منبع خبر معتبر و مستند باشد و اين‌كه نمي‌توان براساس شايعات و يك گفتار شفاهي خبر را منتشر كرد.

نفيسي افزود: اگر اخبار رسانه‌ها با واقعيات همخواني نداشته باشد، اعتماد مخاطب كم مي‌شود و بايد به كساني كه در رسانه‌ها مشغول به كارند، دائما تاكيد شود كه از منابع معتبر و مستند كسب خبر كنند.

وي در ادامه بيان كرد: با توجه به شايعات بسيار در حوزه خبر و گفتارهاي شفاهي كه گاهي به مثل يك كلاغ و چهل كلاغ و شاخ و برگ دادن‌هاي بي‌مورد معروف است، بايد روزنامه‌نگارها درباره صحت خبر اطمينان داشته باشد.

اين مدرس ارتباطات درباره اخلاق رسانه‌يي تاكيد كرد: بايد به اين نكته توجه شود كه هميشه توانايي‌هاي ما براي دسترسي به اطلاعات يك توانايي نسبي است و شناخت ما از واقعيات به‌صورت محض نيست بلكه با يك شناخت نسبي مواجهيم.

او افزود: بايد تلاش كنيم تا به واقعيات نزديك‌تر شويم و اين فاصله كمتر شود تا اخبار شفاف‌تر منتشر شوند و هر چقدر واقعيت كم‌تر باشد، از شفافيت خبر گرفته مي‌شود و خبر گنگ و نامفهوم خواهد شد.

نفيسي با تاكيد بر شفاف‌تر شدن اخبار بيان كرد: حداقل قضيه اين است كه با خبر احساسي برخورد نكنيم بلكه برخورد ما ادراكي باشد.

وي در ادامه درباره الگوي رسانه‌يي تعريف شده در رسانه‌هاي ما گفت: متاسفانه هنوز الگوي رسانه‌يي كه همه با آن متفق‌القول باشند، نداريم و تنها اين موضوع در پاره‌اي از روزنامه‌ها و مطبوعات ديده مي‌شود.

بيژن نفيسي در پايان گفت: مسوولان اين امر به ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دست‌اندركاران اين حوزه بايد نشست‌هايي در اين مورد برگزار كنند تا به بحث‌هاي اخلاقيات هم توجه ويژه‌اي شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha