• شنبه / ۸ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۷:۴۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8903-05305
  • خبرنگار : 71234

لاريجاني:/12/ تمركز قوا ميل به ديكتاتوري را ايجاد مي‌كند

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، لاريجاني در پاسخ به پرسش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني دولت مبني بر اين‌كه برنامه پنجم توسعه چه زماني به دولت ابلاغ مي‌شود، گفت: اين برنامه در نيمه اول سال ابلاغ مي‌گردد.

همچنين اين خبرنگار پرسيد كه جلسات سران سه قوه در رابطه با مفاسد اقتصادي به كجا رسيد و آيا در سال 89 جلساتي داشتيد كه لاريجاني پاسخ داد: اين روند ساختار مشخصي دارد و چيز جديدي نيست . نمايندگان سه قوا بار ديگر جلسات مستمري داشته و كار خودشان را مي‌كنند، اما ما بحث جديدي نداشتيم.

خبرنگار نشريه شما نيز از لاريجاني پرسيد با توجه به سخنان مقام معظم رهبري در اولين ديدار با نمايندگان مجلس هشتم، شما به عنوان رييس مجلس چقدر توانسته‌ايد اين رهنمودها و بيانات را در اين دوره از مجلس تحقق ببخشيد كه وي در پاسخ به اين پرسش گفت:‌بيانات رهبر معظم انقلاب درابتداي كار مجلس هشتم بسيار راهگشا و تاثيرگذار بود . نگاه ايشان در اين رابطه كه فرمودند مجلس هشتم بايد در جنبه نرم‌ا فزاري نظام كار كند، باعث شد كه مجلس با توجه به اين موضوع در ساز و كارهاي داخلي توجه لازم را به كار ببرد. بر اين اساس روندي را در پيش گرفت، كميسيون‌ها فعال‌تر و نوعي نقب به نخبگان خارج از مجلس و انجمن‌هاي علمي و صاحب‌نظران مي‌زنيم تا از آنها استفاده نماييم.

وي افزود: تمهيداتي انديشيده شده است، در صحن مجلس نيز غير از دولت نمايندگان غيردولتي همچون بخش خصوصي حاضر شوند و همچنين نظراتشان را به كميسيون‌ها ارائه دهند.

وي با اشاره به برگزاري همايش برنامه پنجم توسعه از سوي مجلس شوراي اسلامي گفت: علاوه بر اين موضوع مجلس تلاش كرد، بعد نظارت خود را با نگاه بازدارندگي و نه مچ‌گيري تقويت كند. قائل نيستيم به اين موضوع كه تخلفي انجام شود و ما آن را بزرگ كنيم. چرا كه كل ساز و كار كشور بايد به گونه‌اي باشد كه مجال لازم براي همه فراهم گردد.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: نگاه ما به نوع اجراي قوانين است و كسي نبايد دلخور شود، چون كار مجلس قانون‌گذاري و نظارت است. اگر مجلس باتوجه به بعد نظارت خود اعلام مي‌كند كه تخلفي در جايي رخ داده است، نبايد كسي دلخور شود. چرا كه اصولا تئوري سه قوه از لحاظ فلسفي اين است كه تمركز قدرت در يك جا نباشد. چرا كه تمركز قوا ميل به ديكتاتوري را ايجاد مي‌كند.

لاريجاني با بيان اين‌كه پايه‌ريزي سه قوا براي اين بود كه كشور در سه بخش اجرايي،‌قضايي و تقنين ،اداره شود گفت: نظرات مقام م عظم رهبري در اين مسير راهگشا بوده و تلاش مي‌كنيم همه بيانات ايشان را محقق نماييم.

خبرنگار خبرگزاري كشاورزي در پايان از لاريجاني پرسيد ديدارهايي با فعالان حوزه دامداري انجام شده كه نشان دهنده اهتمام مجلس براي رسيدگي به مشكلات آنهاست، در آستانه تصويب برنامه پنجم رويكرد اين برنامه براي اختصاص سرمايه بيشتر به بخش كشاورزي در انجام سرمايه‌گذاري در بعد اقتصادي چيست؟

لاريجاني در پاسخ گفت: جلسات تخصصي با دامداران و كشاورزان ،صنعتگران و بحث‌ هاي تخصصي در رابطه با شهرك‌هاي صنعتي انجام شد و مجلس نسبت به واردات در كشور حساس شد و جلسات مختلفي داشت . اين موارد از جمله نكات مهم نظارت مجلس است. مجلس تلاش كرد كه وضعيت موجود را به درستي تحليل نمايد.

وي در پايان گفت: اين موارد كمك مي‌كند كه ما بدانيم در كجا قرار داريم، در برنامه پنج ساله نيز نگاه ما اين است كه ايران به جايگاهش در سند چشم‌انداز نزديك شود، منتهي بايد اين موضوع با پرش معقول انجام شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha