• شنبه / ۸ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۷:۲۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8903-05295
  • خبرنگار : 71234

لاريجاني: /10/ وجود گرايش‌هاي مختلف در جامعه براي كشور مفيد است

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرنگار روزنامه‌ي حزب‌الله از لاريجاني پرسيد آقاي احمدي‌نژاد در آخرين سفر استاني به كرمان گفتند كه احزاب و گروه‌ها قابل اعتمادند، اما حق دخالت سياسي در امور كشور را ندارند، نظر شما به عنوان رييس مجلس در اين رابطه چيست؟رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش، گفت: امور سياسي داراي دو بخش است. يك بخش امور سياسي است كه آن را مجلس، شوراي عالي امنيت ملي، دولت و قواي ديگر اداره مي‌كنند و احزاب نمي‌توانند در آن دخالت مستقيم داشته باشند؛ چرا كه وقتي دولت و مجلس توانست راي لازم را كسب كند، مطابق با ساز و كار دروني‌اش به كار خود ادامه مي‌دهد.

وي ادامه داد: اما بخش ديگر از مسائل سياسي ربطي به اين امور ندارد و در اين صحنه‌ي سياست احزاب اظهارنظر كرده و بايد وجود داشته باشند. احزاب براي اظهارنظر و تقويت كار در موضوعات سياسي، اقتصادي و فرهنگي خلق مي‌شوند. احزاب جريان فكري - سياسي در غير از مجراي اصلي بشمار مي‌آيد.

خبرنگار روزنامه‌ي جهان‌صنعت نيز پرسيد قانون هدفمند كردن يارانه‌ها قرار است كه از نيمه‌ي دوم سال اجرا شود، مجلس در رابطه با نرخ تورم ناشي از اجراي اين قانون به چه نتيجه‌اي رسيده است و اين نرخ چه رقمي است؟ كه در پاسخ به اين پرسش لاريجاني گفت: اين از اصولي است كه محل مناقشه بوده، يعني مركز پژوهش‌ها، برخي از دولت و ديگران اظهارنظر متفاوتي در اين رابطه ارايه داده‌اند. پايه‌ي كار اين است كه اجراي اين قانون مقوله‌ي جديدي است و مطابق با اظهارنظرها نرخ تورم قابل پيش‌بيني نمي‌باشد. صاحب‌نظران اقتصادي مجلس هنگامي كه اين موضوع به صورت جدي بين دولت و مجلس مطرح شد، پشت تريبون اعلام كردند كه چون اين موضوع پديده‌ي جديدي است، بايد آرام‌تر حركت كرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: قانون هدفمند كردن يارانه‌ها پديده‌اي با ابعاد مختلف است كه احتياج به مسير آرام‌تر و پلكاني دارد و نمي‌توان در رابطه با نرخ تورم ايجاد شده از آن راي قطعي داد.

لاريجاني در پاسخ به پرسش روزنامه‌ي اسرار مبني بر اين‌كه آيا با نحوه‌ي اجراي طرح حجاب و عفاف به شكل فعلي موافقيد و پيشنهادات و نظرات‌تان در رابطه با اجراي اين طرح چيست، گفت: تا آنجا كه بنده مي‌دانم اين طرح اجرا نمي‌شود.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه با بيان اين‌كه مسووليت ملي و ديني و تكليف همه نوعي آراستگي براي زيست اسلامي است، گفت: اين موضوع داراي جنبه‌ي شخصي، خانوادگي و اجتماعي است و نبايد آن را با برخي كشمكش‌هاي سياسي خلط كرد. در عين حال معتقديم جامعه‌ي اسلامي از هم تاثيرپذيرند و با هم پيوستگي دارند و مي‌توانند هويت جمعي را بسازند.

وي با تاكيد بر اين‌كه بايد نزاكت اسلامي رعايت شود و از آن صيانت نمود، اظهارداشت: البته اين موضوع داراي آدابي است و به فهم مشترك احتياج دارد. در اين بين نبايد به برخي تراوشات كشورهاي ديگر كه به آن دامن مي‌زنند، توجه كرد، چون آنها با مباني متافيزيك خودشان و نه با مباني اسلامي شما سخن مي‌گويند. اگر معتقديد كه انسان بصير و خانواده سالم و پيشرو اسلامي ساز و كار دارد، بايد اين موارد را تعريف كرد و زن و مرد به آنها در رفتارهايشان توجه كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه، تاكيد كرد:در جامعه‌اي كه رفتارها بر اساس دروغ، تهمت و غيبت باشد، آن جامعه از بالندگي باز مي‌ماند. اگر شرايط كشور طوري شود كه آراستگي از لحاظ ظاهر در جامعه نباشد و ذهن‌ها به چيز ديگري منحرف شود، كجي در اداره‌ي كشور رخ مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، خبرنگار خبرگزاري دانش‌آموزي از رييس مجلس شوراي اسلامي پرسيد كه برخي خواص سياسي به دنبال دستگيري چهره‌هاي اصلاح‌طلب بعد از انتخابات هستند كه اين موضوع به نوعي به عنوان پايان كار جريان اصلاح‌طلبي در كشور قلمداد مي‌شود. آيا حذف جريان سياسي از كشور و تبديل شدن به اپوزسيون به نفع نظام است و نظر شما در رابطه با تك‌بعدي شدن فضاي سياسي كشور چيست.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاسخ به اين پرسش، گفت: بنده بعيد مي‌دانم كسي در كشور به دنبال تك‌بعدي شدن باشد. حتما وجود گرايش‌هاي مختلف در جامعه براي كشور مفيد است. منتها بايد اين موضوع را در چارچوب‌هاي روشني بررسي كرد. اگر جرياني در شرايط حساس جامعه نظام را تخريب كند، اين روندي ناصحيح است. طبعا آنها سرنوشت خود را به چارچوب‌هاي قانوني گره مي‌زنند. يعني ترديد نكنيد كه كسي به دنبال حذف گروهي نيست، بلكه برخي با دست خودشان، خودشان را حذف مي‌كنند.

لاريجاني ادامه داد: چقدر آنها در اين رابطه نصحيت شدند كه سخنان‌شان را در چارچوب قانون بيان كنند، در روزهاي اول انتخابات اين تذكرات بارها در مجلس به آنها داده شد. مقام معظم رهبري نيز بارها اين موضوع را بيان كردند. هنگامي كه برخي به اين موضوع‌ها گوش ندادند، فضا را طوري كردند كه ظلمي شد، آن بحث ديگري است، اما انظام هدف حذف گروه سياسي را ندارد.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha