• شنبه / ۸ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8903-05276

لاريجاني: /8/ با رفتارهاي تنگ‌نظرانه نمي‌شود، كشور را اداره كرد نظام به دنبال مشاركت هرچه بيشتر همگان در كشور است

لاريجاني: /8/
با رفتارهاي تنگ‌نظرانه نمي‌شود، كشور را اداره كرد
نظام به دنبال مشاركت هرچه بيشتر همگان در كشور است

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مجلس در ادامه‌ي نشست خبري خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ي خبر كه عنوان مي‌كرد آيا احتمال رويش جريان‌هاي جديدي در فضاي سياسي كشور وجود دارد يا خير؟ خاطرنشان كرد: آن‌چه حائز اهميت است اين است كه همه‌ي مردم و جريانات سياسي با احساس مسووليت در سرنوشت ايران و انقلاب در چارچوب قانون اساسي و رهبري مقام معظم رهبري فعاليت سياسي انجام دهند.

لاريجاني گفت: بنده تعجب مي‌كنم كه گاهي يك نوع افراط‌ ها و تفريط ‌هايي در كشور به وجود مي‌آيد كه در چارچوب نظرات رهبري و ناصحان نيست.

وي با سوءظن برخورد كردن و تخطئه يكديگر را به منفعت كشور ندانست و گفت: اين‌كه به هر مناسبتي هر واقعه‌اي را مبداء تاريخ مي‌گيرند، كار عاقلانه‌اي نيست؛ چرا كه مبدأ انقلاب اسلامي روشن است و همه بايد به اسلاميت و جمهوريت و چارچوب قانون اساسي پايبند باشيم و صادقانه عمل كنيم و به پيام شهدا و وصيت‌نامه‌ي آنها و دلمشغولي‌هايشان توجه كنيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد به اين‌كه افراطي‌گري در مسائل و پنجه‌كشي بر روي يكديگر به نفع كشور نيست، ادامه داد: متاسفانه عده‌اي نانشان در دعوا است و بر اين اساس معتقدم همان‌طور كه ماجراجويي‌هاي بعد از انتخابات به جمهوري اسلامي ظلم كرد و به منافع كشور ضربه زد، برخي رفتارها نيز از اين دست است و به نظر مي‌رسد، براي عده‌اي بايد دعوا و صف‌كشي‌هايي تعريف شود تا بتوانند ميدان‌دار باشند.

لاريجاني نياز امروز كشور را رفتارهاي متعادل و معقول دانست و گفت: انسان بايد آرمان‌گرا باشد و معنادار حركت كند و اصولگرايي هم در اين راستا تعريف مي‌شود. با رفتارهاي تنگ‌نظرانه نمي‌شود، كشور را اداره كرد.

وي در ادامه‌ي سخنانش به ذكر خاطره‌اي از شهيد مطهري پرداخت و گفت: شهيد مطهري بر سر قضاياي حسينيه ارشاد اختلاف نظرهايي داشت و با افكار دكتر شريعتي اختلافاتي داشتند. به‌ويژه دكتر ميناچي در اين زمينه نقش داشت. بعد از انقلاب همين شهيد مطهري براي آقاي ميناچي در شوراي انقلاب سمتي در نظر گرفت و وقتي بنده از ايشان سوال كردم، پاسخ دادند كه شايد در اين مجال اجرايي موفق باشند. يعني ايشان مجال مي‌داد تا يك شخص خود را نشان دهد.

رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد به اين‌كه اتهام‌زني به يكديگر منشأ درستي براي انقلاب اسلامي نخواهد بود، ادامه داد: هر كشوري به ميزان بزرگي و تاثيرگذاري‌اش از ظرفيت نخبگي برخوردار است. توصيه‌ي من اين است كه در اين مجال بايد راه روشن و مكتبي باشد و مسير بر پايه‌هاي افكار امام (ره) استوار باشد. البته راهنمايي‌هاي مقام معظم رهبري نيز بايد مورد عنايت همگان باشد كه اينها چارچوب‌هاي درستي است، اما در اين چارچوب بايد فضايي براي رقابت و حضور هم ايجاد شود و فضا براي رقابت همگان وجود داشته باشد.

در ادامه خبرنگار جام جم درخصوص ادعاي اماراتي‌ها درخصوص جزاير سه‌گانه‌ي ايراني پرسيد كه وي پاسخ داد: اگر كسي در اين موضوع مناقشه دارد، بايد مذاكرات دوجانبه انجام گيرد. اين جزاير از نظر سوابق تاريخي به ايران تعلق دارد و ما معتقديم كه راه حل اين موضوعات گفت‌وگوهاي دوجانبه است كه البته تا جايي كه مطلع هستم برخي مسوولان آنها هم در برخي مذاكرات با مقامات كشور ما همين مسير را دنبال مي‌كنند.

خبرنگار خبرگزاري كار (ايلنا) از رييس مجلس درخصوص نظر برخي مبني بر از دست رفتن پايگاه اجتماعي اصلاح‌طلبان و انحلال مجوز سازمان مجاهدين و حزب مشاركت پرسيد كه لاريجاني پاسخ داد: اين‌كه افرادي از چارچوب‌ها تخلف كنند و قوه‌ي قضاييه آنها را مجازات كند، درباره‌ي همه‌ي گروه‌ها بايد صادق باشد. در اين زمينه نبايد گزينشي عمل كرد. يعني هركس كه تخلف كرد، بايد با آن برخورد شود.

لاريجاني گفت: البته در حوادث پس از انتخابات، نظام با صبر مسائل را دنبال كرد و خيلي مواقع نصيحت كرد، اما متاسفانه به اين نصيحت‌ها توجهي نشد. برخي مي‌خواستند با بيانيه صادر كردن مشكل را حل كنند.

وي با تاكيد به اين‌كه اگر چارچوب‌هاي قانوني عمل شود، نظر ناصحان مورد توجه قرار گيرد، بسياري از مشكلات حل خواهد شد، گفت: در انتخابات اخير نظام صبورانه و مشفقانه عمل كرد، اما برخي گوش ندادند. اين‌كه هم‌اكنون در اين مسير نظام بخواهد سد راه برخي فعاليت‌هاي سياسي شود، فكر نمي‌كنم، اين اراده وجود داشته باشد و اگر همه بر اساس قانون اساسي تعاملات را بپذيرند و يك رقابت سالم وجود داشته باشد و نه تخريب‌گونه و عده‌اي نخواهند با نظام درگير شوند، كشور به دنبال محدودسازي نيست. هرچند كه ممكن است عده‌اي بخواهند تنگ‌نظري كنند، اما نظام به دنبال مشاركت هرچه بيشتر همگان در كشور است.

ادامه دارد ....

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha