عليرضا جعفري كياسرايي در زمينه ويژگيهاي طراحي دكور برنامههاي مناظرهاي اظهار كرد: در اين گونه برنامهها قاعدتا دو فرد معمولي به گفتوگو با يكديگر نميپردازند بلكه دو قدرت هستند؛ در اين شرايط ميتوان از المانهاي سياسي بهره برد. البته دكور بايد ساده باشد و رنگها به همديگر نزديك باشند. به اين معنا كه كنتراست شديد نداشته باشند تا بيننده درگير رنگ نشود بلكه بر بحث تمركز كنند.
اين طراح دكور، در پي افزايش برنامههاي «گفتوگو محور» كه اين روزها در قالب برنامههاي روتين تركيبي و تبليغاتي انتخاباتي در تلويزيون شاهد هستيم در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا به اهميت توجه به شاخصها و استاندارها در ساخت برنامههاي گفتوگو محور تلويزيون پرداخت و اظهار كرد: در طراحي دكور «برنامههاي گفتوگومحور» بايد براساس موضوع، المانهاي آن را طراحي كرد.
وي كه اين روزها دكور برنامهي انتخاباتي «روز جمهور» را طراحي كرده و طراح دكور برنامه صندلي داغ را نيز در كارنامه كاري خود دارد به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: در دكور تلويزيوني به امكاني مانند دوربين دسترسي داريم. به عنوان نمونه زماني كه سه دوربين براي تصويربرداري برنامه در نظر گرفته شده بايد با توجه به آنها، دكور را طراحي كنيم و در اين دكور دوربين تعريف خاصي دارد.
جعفري كياسرايي با بيان اينكه من معمولا از گرافيك براي طراحي دكور برنامههاي گفتوگومحور استفاده ميكنم اظهار كرد: با اين كار از خاصيت دوربين بيشتر بهره ميبرم. علاوه بر آن در طراحي آن تلاش ميكنم با توجه به زواياي دوربين (چپ، راست و وسط) دكور را طراحي كنند. اين سه محل بايد از نظر گرافيك زيبا باشد. علاوه بر آن ميتوان با كنتراست رنگها، تيره، روشنيها و هارموني فضاي خوبي را ايجاد كرد.
طراح دكور برنامه صندلي داغ تأكيد كرد: با توجه به موضوع، رنگها را انتخاب ميكنيم. به عنوان نمونه گرم باشند يا سرد، و به كنتراست فرم و رنگ نيز توجه ميكنيم.
او با اشاره به اهميت لباس شركتكنندگان در يك برنامه گفتوگومحور اظهار كرد: لباس و حتي صورت چنين افرادي نيز در طراحي صحنه اهميت دارد. به عنوان نمونه من با توجه به لباس مهمانان برنامه زمينههايي را ايجاد ميكنم كه هماهنگ با دكور باشد.
جعفري كياسرايي درباره نوع طراحي دكور برنامههايي كه يك نفر مقابل دوربين به بيان ديدگاههاي خود ميپردازد گفت: در درجه اول تأييد نميكنم كه يك دوربين را روبهرو بكارند و سخنران روبهروي آن بنشيند و صحبت كند، چون در اين شرايط از خاصيت مهم دوربين كه حركت است استفاده نميشود. اين درحالي است كه «شاتها» و حركات دوربين بسيار زيبا هستند و در صورت استفاده نبردن از اين ويژگي حاصل كار زيبا نميشود.
او اضافه كرد: در چنين برنامههايي دكوراتور كه گرافيست است دو سه المان را به صورت تخت بايد ايجاد كند.
طراح دكور برنامهي انتخاباتي «جمهور» دربارهي ميزان سادگي دكور چنين برنامههايي گفت: زيبايي مهمتر از سادگي است. البته در اين مقطع زيبايي در سادگي است. اما هر سادگي زيبا نيست. علاوه بر آن سادگي به معناي تختبودن صحنه نبايد تلقي شود. بلكه زيبايي را بايد ساده و خلاصه كرد. در برنامههاي انتخاباتي مثل «جمهور» موضوع يا صورت را بايد برجسته كنيم. براي اين كار زمينه بايد «فلو» شود و تيزيهاي زمينه از بين برود. البته نبايد تخت باشد.
او در زمينه رنگهاي لازم براي طراحي صحنه برنامههايي كه يك سخنران در مقابل دوربين ديدگاههاي خود را بيان ميكند گفت: وقتي فردي جلوي دوربين نشسته است اگر قرمز مطلق پشت سر او استفاده شود اين كار اساسا غلط است، البته امكان دارد رنگ قرمز براي طراحي چنين صحنهاي استفاده شود، ولي نبايد قرمز به اصطلاح فعال باشد. علاوه بر آن از رنگ آبي نيز ميتوان بهره برد.
طراح دكور برنامهي «گستره سياست» دربارهي استفاده از تكنيك روز براي ايجاد سادگي در دكور اظهار كرد: حتما بايد از جديدترين تكنيكهاي روز براي طراحي صحنه بهره ببريم.
كياسرايي در پايان دربارهي ضرورت استفاده از المانهاي ايراني در طراحي دكور برنامههاي گفتوگو محور سيما گفت: من تلاش ميكنم كه هنر مدرن را با استفاده از هويت ايراني به كار ببرم. در اين شرايط به المانهاي ايراني بسيار اهميت ميدهم و تا حد امكان از آن در طراحي صحنه استفاده ميكنم.
انتهاي پيام
نظرات