• سه‌شنبه / ۱۵ آبان ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8608-06601
  • خبرنگار : 71021

تايلند؛ بازاري بي‌اعتماد براي تورگردانان ايراني مدير آژانس شركت‌كننده در نمايشگاه تايلند: انجام سفر براي مشخص شدن مشكلات اين بازار تاكنون پيشنهاد نشده است

تايلند؛ بازاري بي‌اعتماد براي تورگردانان ايراني
مدير آژانس شركت‌كننده در نمايشگاه تايلند:
انجام سفر براي مشخص شدن مشكلات اين بازار تاكنون پيشنهاد نشده است

ايران درحالي براي نخستين‌بار در نمايشگاه گردشگري تايلند حضور يافت كه از هفت آژانس توريستي ثبت نام كرده، فقط دو آژانس در غرفه‌ي ايران حضور يافتند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايشگاه گردشگري تايلند از 23 تا 25 اكتبر (اول تا سوم آبان‌ماه) در فضايي به مساحت پنج‌هزار و 403 متر مربع در شهر بانكوك برگزار شد و كشورهايي مانند استراليا، چين، فرانسه، آلمان، يونان، بلژيك، هندوستان، ژاپن، ايتاليا، اسپانيا، انگليس و آمريكا در كنار ديگر كشورهاي آسيا، بخصوص آسياي جنوب شرقي در اين نمايشگاه گردشگري كه بيشتر براي توريسم MICE (جلسه تشويق، كنوانسيون‌هاي بين‌المللي و نمايشگاه) تعريف شده است، حضور داشتند.

ايران نيز براي نخستين‌بار در غرفه‌اي 72 متري با دو آژانس توريستي و ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري با هدف معرفي كشور شركت كرد.

در سال‌هاي ‌اخير، تايلند به يكي از مقصدهاي محبوب گردشگران اروپايي و آمريكايي تبديل شده است و كشورهاي بسياري براي تعامل و همكاري در زمينه‌ي گردشگري با تايلند، تمايل نشان داده‌اند.

تايلند براي ايراني‌ها در چند سال اخير پس از برقراري پروازهاي مستقيم به اين كشور، يكي از مقاصد گردشگران ايراني شده است كه بيشتر با هدف خريد و تفريح به تايلند سفر مي‌كنند؛ اما پنج درصد از جمعيت 64 ميليون و 500 هزار نفري اين كشور، مسلمان هستند كه مسؤولان ايراني با توجه به اين ظرفيت، به اين بازار توجه نشان داده‌اند.

برنامه‌ريزي براي حضور در نمايشگاه تايلند با توجه به نبود توازن در ورود و خروج مسافر در اين مقصد، ابتدا ازسوي بسياري از آژانس‌هاي توريستي كشور، مورد انتقاد قرار گرفت، چون آن‌ها معتقد بودند، شركت در نمايشگاهي كه هدف آن بيشتر جذب گردشگر و معرفي ظرفيت‌هاي تايلند است و صرف هزينه‌هاي دولتي در آن، در مقابل كشورهاي موثر ديگر كه جزو اولويت‌هاي گردشگري ايران محسوب مي‌شوند، چندان مناسب نيست و بايد در اين بازار كه به اولويت گردشگران ايراني براي تفريح و خريد تبديل شده است، به‌گونه‌اي ديگر عمل شود.

حسين احمدي ـ مدير يكي از آژانس‌هاي توريستي شركت‌كننده در نمايشگاه گردشگري تايلند ـ درباره‌ي اين نمايشگاه به خبرنگار ايسنا، گفت: اين نمايشگاه با وجود اين‌كه فكر مي‌كرديم، چندان براي ايران مناسب نباشد، اما بسيار خوب بود و از ظرفيت مناسبي برخوردار بود، چون پايتخت تايلند ـ بانكوك ـ به يكي از مراكز جذب گردشگر در جنوب شرق آسيا تبديل شده است و حتا اروپايي‌ها از اين نمايشگاه بسيار استقبال كردند.

وي با بيان اين‌كه در كاتالوگ‌هاي ايران، نام هفت آژانس توريستي ذكر شده بود، اما فقط دو آژانس حضور داشتند، اظهار داشت: اين تورگردان‌ها با وجود اين‌كه براي شركت در نمايشگاه گردشگري تايلند ثبت نام كرده بودند، اما حضور نداشتند، چون اعتماد نسبت به اين بازار در آن‌ها نبود و اين موضوع به نوع اطلاع‌رساني درباره‌ي نمايشگاه گردشگري تايلند مربوط مي‌شود.

احمدي تبليغات صورت‌گرفته را ازسوي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي بسيار مطلوب توصيف كرد و افزود: اين ستاد در بخش تهيه‌ي اقلام تبليغاتي موفق بود است، اما سطح اطلاع‌رساني درباره‌ي نمايشگاهي مانند تايلند بسيار پايين بود؛ چرا بايد آژانسي براي شركت در نمايشگاهي ثبت نام كند، اما شركت نكند. ‌بنابراين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد در اين‌باره، برنامه‌ي منسجمي داشته باشد تا الزام‌هايي براي دفاتر خدمات مسافرتي ايجاد شوند.

او با بيان اين‌كه در اين بازار، توازن ورود و خروج وجود ندارد، گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي آژانس‌هاي برگزاركننده‌ي تورهاي خروجي، برنامه‌ي دقيقي ندارد و تعداد گردشگران خروجي به مقصد تايلند از ايران بيشتر از آمار ورود گردشگران از اين كشور به ايران است.

وي بيان كرد: ‌اين كشور ظرفيت‌هاي خوبي براي گردشگران ايراني دارد؛ اما متاسفانه ازسوي آژانس‌هاي فعال، اطلاعات لازم و مناسبي از اين بازار به گردشگران ايراني داده نمي‌شوند، درحالي‌كه تركيه اين كار را براي گردشگران ايراني انجام داده و شهرها و تورهاي مناسب اين گردشگران را انتخاب و معرفي كرده، ولي تايلند، يك بازار آشفته است.

به گفته‌ي او، ايراني‌ها معمولا بدون اطلاعات لازم به تايلند سفر مي‌كنند و آژانس‌هاي رابط كه در اين كشور فعال‌اند و بيشتر تورهاي تايلند توسط آن‌ها برگزار مي‌شود، براي بهره‌برداري بيشتر، اطلاعات دقيقي را از مقصدهاي توريستي تايلند ارايه نمي‌كنند، درحالي‌كه بيشتر گردشگران ايراني با خانواده و براي استراحت و خريد به اين كشور سفر مي‌كنند و اين آژانس‌ها، سواحل يا شهرهايي را معرفي مي‌كنند كه دور از شأن اين گردشگران‌اند.

احمدي با تاكيد بر اين‌كه شهر «پاتايا» بايد از مقصد سفر گردشگران ايراني حذف شود، ادامه داد:‌ اين شهر در شأن گردشگران ايراني نيست و در آينده براي ايران، مشكلاتي را ايجاد مي‌كند. اين درحالي است كه تايلند، سواحل زيباي ديگري كه براي خانواده‌هاي ايراني مناسب‌اند، دارد.

وي بيان كرد: سرويس هواپيمايي از ايران به اين كشور، خوب است؛ اما آژانس‌هاي فعال در اين بازار، اطلاعات مناسب را درباره‌ي اقامت و گشت، مخصوصا به مسافران نمي‌دهند تا جيب آنها را خالي كنند. البته سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين بخش سياست‌گذار است و بايد براي تورهاي خروجي، استانداردهاي مناسبي را تعيين كند تا اين آژانس‌ها، سامان‌دهي شوند.

او افزود: هيچ آژانس و سياست‌گذاري تاكنون، انجام يك سفر تحقيقاتي را براي مشخص شدن مشكلات و ايرادهاي بازار تايلند مانند آنچه براي تركيه انجام شد، پيشنهاد نكرده و سياست‌گذاري دقيقي درباره‌ي تورهاي خروجي تايلند صورت نگرفته است كه اين موضوع در آينده مشكل ايجاد مي‌كند.

اين شركت‌كننده در نمايشگاه گردشگري تايلند اظهار داشت: بيشتر فعاليت ما، در بخش تورهاي خروجي متمركز است و از اين حضور قصد داشتيم، گردشگران ورودي را به ايران از تايلند به‌دست آوريم، مقصد تورهاي خروجي‌ ايران را شناسايي و وضعيت بازار تايلند را ارزيابي كنيم.

وي گفت: در بازار تايلند، خلاء تبليغات ايران وجود دارد و اين نمايشگاه گردشگري، فرصت خوبي براي معرفي بود كه همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و سفارت ايران در تايلند قابل توجه و تشكر بود.

احمدي با بيان اين‌كه آسيايي‌ها به نسبت اروپايي‌ها از فرهنگ و تمدن ايران، اطلاعات كمتري دارند، پيشنهاد كرد: حضور بخش گردشگري ايران هر سال در يكي از كشورهاي آسيايي مي‌تواند تجربه شود و شركت در نمايشگاه گردشگري تايلند در هر سال ضرورت ندارد، بلكه بايد تبليغات گسترده‌تر شوند تا در بازار آسيا نهادينه شويم كه اين اقدام‌ها به تغيير استراتژي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نياز دارد.

او در ادامه به انعقاد قراردادهايي با آژانس‌هاي توريستي كشور برونئي براي برقراري تورهاي ترانزيت عمره و مذاكره با كشورهايي مانند سنگاپور، مالزي و اندونزي اشاره كرد و افزود: بزرگ‌ترين مشكل ايران در بازار تايلند براي راه‌اندازي تورهاي مشترك چند روزه و ترانزيت، پرواز است، چون خدمات محدودي دارد درحلالي‌كه شركت‌هاي هواپيمايي ايران، نقش مهمي را در اين‌باره مي‌توانند داشته باشند.

مرتضي نيك‌رو ـ از ديگر شركت‌كنندگان در نمايشگاه گردشگري تايلند ـ فضاي اين نمايشگاه را برخلاف تصورها، براي مذاكره و تعامل با آژانس‌هاي كشورهاي ديگر خوب ارزيابي كرد و به خبرنگار ايسنا، گفت: هدف ما در غرفه‌ي ايران مشخص بود، چون براي معرفي كشور حضور يافته بوديم كه مذاكرات خوبي انجام شدند.

وي اظهار كرد: آژانس‌هاي بسياري براي همكاري با ايران و راه‌اندازي تورهاي مشترك علاقه‌مند بودند و نرخ‌هايي را از ما درخواست مي‌كردند كه تاكيد بيشتر اين آژانس‌ها نيز بر هتل‌هاي پنج ستاره در ايران بود.

او كه به نمايندگي از يك آژانس توريستي فعال در كرمان در اين نمايشگاه حضور يافت بود، ادامه داد: ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي در اين نمايشگاه فعاليت منظم و منسجمي داشت و نسبت به آژانس‌هاي شهرستاني و پايتخت تبعيضي قايل نشدند.

نيك‌رو افزود: ‌جدول نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري امسال به‌موقع دريافت شد و اگر آژانسي در شهرستاني اين اطلاعات را دريافت نكرده است، به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آن استان مربوط مي‌شود.

به اعتقاد او، بسياري از آژانس‌هاي توريستي فعال در شهرستان‌ها درآمد كافي ندارند. بنابراين از حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري استقبال نمي‌كنند.

اين شركت‌كننده‌ در نمايشگاه گردشگري تايلند اظهار كرد: طبق اطلاع‌رساني صورت‌گرفته قرار بود، محل برپايي اين نمايشگاه در «پاتايا» باشد؛ اما پيش از برپايي غرفه‌ي ايران در اين نمايشگاه، محل آن‌را بانكوك اعلام كردند و بايد در اطلاع‌رساني‌ها دقيق‌تر عمل شود.

محمدعلي واقفي كه نام آژانس توريستي او در كاتالوگ ايران و جزو شركت‌كنندگان نمايشگاه گردشگري تايلند ذكر شده، اما در اين نمايشگاه شركت نكرد نيز به خبرنگار گردشگري ايسنا گفت: تصميم داشتيم، در اين نمايشگاه شركت كنيم؛ اما پس از بررسي سايت اطلاع‌رساني نمايشگاه گردشگري تايلند به محتواي آن پي برديم كه بيشتر در بخش تورهاي كنفرانس، همايش و نمايشگاه فعال است كه البته رشته‌ي مهمي در دنيا محسوب مي‌شود؛ اما در فعاليت‌هاي ما نمي‌گنجد.

وي افزود: در اين نمايشگاه كه در مركزي از آسياي جنوب شرقي برگزار شده است، تايلند معرفي مي‌شود و اين كشور بيشتر ماهيت توريست‌پذيري تا توريست‌فرستي دارد و سياست‌هاي تايلند بر اين اساس برنامه‌ريزي شده‌اند. بنابراين فكر كرديم، حضور در اين نمايشگاه نتيجه‌ي لازم را ندهد.

واقفي اضافه كرد: در نمايشگاه‌هايي كه هدف خاصي براي آن‌ها تعريف شده است و بر معرفي كشور مقصد تاكيد دارد، بايد آژانس‌ها با ابزارهاي متناسبي حضور يابند تا اثربخشي لازم را داشته باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha