• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۸۶ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8607-10915
  • خبرنگار : 71021

استقبال كم‌رنگ از نمايشگاه سن‌پترزبورگ براي دومين‌بار؛ روسيه به بازار مناسب جذب گردشگر مي‌تواند تبديل شود؟

استقبال كم‌رنگ از نمايشگاه سن‌پترزبورگ براي دومين‌بار؛
روسيه به بازار مناسب جذب گردشگر مي‌تواند تبديل شود؟
دفاتر خدمات مسافرتي ايران براي دومين سال از نمايشگاه گردشگري سن‌پترزبورگ استقبال نكردند. به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سال گذشته ايران با يك آژانس توريستي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در نمايشگاه CIS سن‌پترزبورگ روسيه كه بيشتر با ماهيت جذب گردشگر به اين مقصد برپا مي‌شود‌، شركت كرد. اگرچه مسؤول ستاد برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري و تبليغات پيش از حضور در 2007 CIS گفته بود كه ايران با پنج نماينده در اين نمايشگاه شركت مي‌كند؛ اما در غرفه‌ي 65 متري ايران فقط نمايندگاني از دو آژانس توريستي،‌ كانون ايران نوين كه برگزاركننده‌ي نمايشگاه‌هاي هتل‌داري و مبلمان شهري است و معاونت سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حضور داشتند و ايران 30 هزار قلم تبليغاتي و يك‌هزار 161 پروژه‌ي سرمايه‌گذاري را در اين نمايشگاه ارايه كرد. مسعود منتظري شاه‌توري به‌عنوان يكي از شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه گردشگري سن‌پترزبورگ،‌ كيفيت و طراحي غرفه‌ي ايران و اقلام تبليغاتي ارايه‌شده را در اين نمايشگاه مطلوب ارزيابي كرد و به خبرنگار بخش گردشگري ايسنا گفت: توزيع اقلام تبليغاتي ايران به زبان‌هاي روسي و انگليسي در اين كشور كه با حجم گسترده‌ي تبليغات منفي مواجه است،‌ در ايجاد تصويري مناسب از ايران اثرگذار است. وي افزود: در اين نمايشگاه، ارتباط‌هاي خوبي با آژانس‌هاي توريستي روس برقرار شدند كه به پي‌گيري وعده‌هاي آن‌ها براي اجرايي شدن تعامل‌هاي صورت‌گرفته نياز است تا شايد اين ديوار بتني شكسته شود. به گفته‌ي او،‌ اكنون روسيه بازار هدف مناسبي براي ايران نيست و خروجي گردشگران بيشتر به مقصد روسيه است و بايد جابه‌جايي در اين روند صورت گيرد. شاه‌توري با اشاره به ماهيت نمايشگاه گردشگري سن‌پترزبورگ براي جذب گردشگر، بيان كرد: ماهيت اين نمايشگاه كه جذب گردشگر به اين كشور است، مهم نيست، بلكه تغيير ذهنيت مردم روسيه نسبت به ايران اهميت دارد و حتا اگر يك مسافر از حضور در اين نمايشگاه به ايران جذب شود،‌ قابل توجه است. وي گفت: به‌عنوان يك تورگردان،‌ دو سال در بازار روسيه فعاليت كرديم؛ اما تاكنون نتوانستيم حتا يك گردشگر را از اين كشور به ايران جذب كنيم. او معتقد است: گردشگران روس افرادي هستند كه خيلي هزينه نمي‌كنند. بنابراين در برابر ايران كه تورهاي گراني دارد، كشوري مانند تركيه را با تنوع جاذبه‌هاي گردشگري و تورهاي ارزان انتخاب مي‌كنند. اين تورگردان اظهار داشت: در اين نمايشگاه، ترك‌ها پكيجي را با 250 دلار ارايه كرده بودند. درحالي‌كه قيمت تورهاي ايران از 850 تا يك‌هزار و 300 دلار بود. در اين شرايط،‌ گردشگران روس حتما كشور همسايه‌ي ايران را انتخاب مي‌كنند. به گزارش ايسنا،‌ ايران تاكنون ضمن دعوت از خبرنگاران و رسانه‌هاي اين كشور براي تهيه‌ي فيلم‌هايي از ايران با هدف جذب گردشگر و بزرگ‌ترين توراپراتور روس به ايران و حتا امضاي توافق‌نامه‌هاي همكاري در بخش گردشگري و هتل،‌ گام‌هايي را براي تعامل‌هاي گردشگري با اين كشور برداشته است؛ اما گردشگران كشور روسيه كه با ايران روابط فرهنگي، سياسي و اقتصادي دارند،‌ هم‌چنان از سفر به ايران استقبال نمي‌كنند و سهم ايران از بازار گردشگري روسيه‌ ناچيز است. اگرچه رييس ستاد نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري و تبليغات ـ محمدحسين برزين ـ معتقد است كه روسيه به‌عنوان يكي از همسايگان بزرگ ايران و با توجه به كم بودن فاصله‌ي آن با ايران و مشتركات تاريخي، يكي از بازارهاي بزرگ گردشگري كشور مي‌تواند باشد، اما اين بازار با توجه به سليقه‌ي گردشگران روس،‌ چندان براي فعاليت، مناسب نيست. بنابراين آژانس‌هاي توريستي در نمايشگاه‌هاي گردشگري اين كشور، حضور كم‌رنگي دارند كه البته برزين شركت نكردن اين آژانس‌ها را به محاسبات سود و زيان اين آژانس‌ها ‌منوط مي‌داند. به گفته‌ي مسؤولان آژانس‌هاي توريستي ايران كه با اين بازار آشنايي دارند، گردشگران روس به آثار تاريخي علاقه‌ي چنداني نشان نمي‌دهند. بنابراين در شرايطي كه اين گردشگران به تورهاي تجاري،‌ آفتاب و ساحل،‌ طبيعت و ورزش علاقه‌مند هستند،‌ فقط به معرفي جاذبه‌هاي تاريخي و ارايه‌ي تورهاي‌ آن نمي‌توان محدود شد. به اعتقاد اين آژانس‌دارها،‌ روابط ايران و روسيه نسبت به ديگر كشورها كه قطب‌هاي بزرگ گردشگرفرست به ايران محسوب مي‌شوند،‌ بهتر است؛ اما به‌جز نبود انگيزه، چه دليلي دارد كه گردشگران اين كشور به ايران زياد سفر نمي‌كنند. ايران هم‌چنان براي گردشگران روس ناشناخته است و در اين كشور ضعف اطلاعاتي نسبت به ايران وجود دارد. در روسيه كه روابط سياسي،‌ اقتصادي و فرهنگي با ايران دارد، تبليغات منفي در اذهان و تصميم گردشگران اين كشور بي‌تاثير نيست؛ اما برزين معتقد است كه‌ با حضور مستمر در نمايشگاه‌هاي گردشگري، ذوب سريع اثر تبليغات منفي رسانه‌هاي غربي را شاهد خواهيم بود. حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري يكي از ابزارهاي معرفي ايران در كشور هدف است؛ ولي به اعتقاد بسياري از تورگردانان و حتا مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تبليغات اثرگذاري بيشتري دارند.‌ اين درحالي است كه حضور و اطلاع‌رساني درباره‌ي جاذبه‌هاي گردشگري ايران در روسيه منوط به حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري اين كشور شده است. اگرچه از رسانه‌ها و توراپراتورهاي اين كشور براي بازديد دعوت و توافق‌هايي شده، اما تاكنون اثرگذاري در اين بازار‌ مشهود نبوده است؛ به‌گونه‌اي كه سال گذشته از 30 هزار روسي كه به ايران سفر كردند، فقط يك‌هزار نفر از آن‌ها با هدف گردشگري به كشور وارد شده‌اند و اين درحالي است كه ترك‌ها همان سال، يك‌ونيم ميليون روس را جذب كرده‌اند. مسؤولان گردشگري كشور،‌ روسيه را يكي از بازارهاي هدف مي‌دانند كه طبق پيش‌بيني‌ها تا پايان برنامه‌ي چهارم توسعه بايد گردشگري از اين بازار سالانه 30 درصد رشد داشته باشد و 30 هزار گردشگر روس به كشور وارد شوند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha