/گزارش خبري/ ايران در نمايشگاه CIS روسيه تنها با يك آژانس توريستي حاضر شد! چرا روسيه هنوز براي ايران به بازاري مناسب جهت جذب گردشگر تبديل نشده است؟
ايران با يك آژانس توريستي و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشوردر نمايشگاه CIS روسيه حضور داشت!
به گزارش خبرنگار گردشگري ايسنا، چهاردهمين نمايشگاه CIS، Inwetex CIS teravel Market 2006 چهارم تا ششم اكتبر ( 12 تا 14 مهر ماه) در شهر سن پترزبورگ روسيه با حضور آژانسها و شركتهاي توريستي، هتلها، اتحاديهها و سازمانهاي گردشگري از 46 كشور دنيا برگزار شد كه ايران نيز در غرفهاي 100 متري و تنها با يك دفتر خدمات مسافرتي! و نمايندگاني از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشورمان در اين نمايشگاه حضور داشت.
ايران در سالهاي گذشته در بخش گردشگري با روسيه تعاملهايي داشته كه به دنبال آن نيز از گروههاي خبري و آژانسها براي آشنايي با كشورمان، دعوت شده است. همچنين سال گذشته نيز دولت روسيه طرح توافق نامه
همكاريهاي گردشگري با ايران را به منظور امضا و اجراي آن تاييد كرد.
تعدادي از دفاتر خدمات مسافرتي كشورمان نيز حضور در نمايشگاههاي گردشگري اين كشور را تا كنون تجربه كردهاند، اما آنچه مسلم است، روسيه هنوز براي ايران به بازاري مناسب جهت جذب گردشگر تبديل نشده است .
به نظر مي رسدكه نوع روابط روسيه با ايران آن هم در شرايطي كه گردشگران بسياري از كشورهاي اروپايي تحت تاثير مناقشات سياسي و تبليغات منفي عليه كشورمان، سفر به ايران را لغو ميكنند؛ در تعاملات گردشگري نيز موثر است، اما هنوز اين سوال مطرح است كه چرا هنوز روسيه با وجود جمعيت و مسلمانان بسيار، همچنين نوع روابط حاكم ميان دو كشور به بازاري مناسب براي جذب گردشگر به كشورمان تبديل نشده و گردشگران آن براي سفر به ايران تمايلي نشان نميدهند؟!
اكبر غمخوار به عنوان تنها نماينده آژانسهاي توريستي ايراني حاضر در نمايشگاه گردشگري CIS روسيه ، معتقد
است: در اين شرايط سياسي و لغو سفر گردشگران اروپايي و آسياي جنوب شرقي به كشورمان بايد بازارهاي هدف جديدي را در نظر گرفت و در كنار كشورهاي آسياي ميانه و همسايگان ايران، روسيه از ديگر بازارهاي هدفي است كه به دليل نزديكي و نوع روابط با كشورمان، ميتوان به آن فكر كرد .
وي به خبرنگار ايسنا، دربارهي نمايشگاه CIS روسيه ميگويد: استقبال روسها از غرفهي ايران به دليل پخش فيلمهايي از كشورمان در تلويزيون روسيه طي سال گذشته، نسبت به سالهاي پيش بهتر بود و براي آشنايي بيشتر روسها با ايران، اقلام تبليغاتي به زبان روسي تهيه و در اين نمايشگاه توزيع شد.
غمخوار با اشاره به رشد اقتصادي در روسيه و ارتقاي سطح درآمد حدود 10 درصد از مردم اين كشور، اظهار ميكند: در اين سالها، سفرهاي خارجي روسها افزايش يافته و ايران ميتواند از اين شرايط استفاده و تعدادي از اين گردشگران خروجي را به كشورمان جذب كند .
وي اضافه ميكند: بازديد كنندگان غرفه ايران و تور اپراتورهاي روس از تورهاي اسكي و كيش استقبال بسياري كردند.
رييس جامعهي تخصصي تورگردانان در مورد بازار گردشگري روسيه به خبرنگار ايسنا، ميگويد: گردشگران روس از جمله جهانگرداني هستند كه به آثار تاريخي چندان علاقه نشان نميدهند، وگرنه با توجه به روابط ايران و روسيه چه دليلي دارد كه روسها به كشورمان زياد سفر نكنند؟
"ابراهيم پور فرج "خاطرنشان كرد: در حالي كه روابط ايران با كشورهاي غربي و اروپايي طي اين سالها، تحت تاثير تبليغات منفي بوده، ولي بيشترين آمار ورود گردشگر به همين كشورها مربوط است نه روسيه !
وي تصريح كرد: روسها با وجود روابط دوستانه با ايران ولي ازكشور ما هيچ شناختي ندارند و به دليل انگيزههاي متفاوت براي سفر، تاكنون ايران را به عنوان مقصد انتخاب نكردهاند.
پورفرج معتقد است: گردشگران علاقهمند به آثار تاريخي در نهايت مقصدهاي واقعي جهت سفر را مييابند، ولي روسها براي سفر به ايران انگيزهاي ندارند.
وي تاكيد ميكند: جذب گردشگر از بازاري چون روسيه به زمان بسياري براي فعاليت، معرفي و تبليغ نياز دارد، اما چقدر از موفقيت در اين بازار مطمئن هستيم؟
رييس جامعهي تورگردنان ايران با اشاره به حضور كشورمان در چهاردهمين نمايشگاه گردشگري CIS روسيه،
ميگويد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با يك آژانس توريستي كه چندان نيز در جذب گردشگر فعال نيست در اين نمايشگاه حضور داشته است، در حالي كه اين بازار به حضور قويتري از كشورمان نياز دارد.
وي با اعتقاد بر اين كه نبايد بازار روسيه را رها كرد، ميافزايد: با حضور در نمايشگاههاي گردشگري روسيه، موافق هستيم، ولي چگونگي اين حضور اهميت دارد كه بايد مجهز و منسجم باشد.
پور فرج ابراز ميكند : تنها نشستن در غرفهي نمايشگاههاي بازارهايي مانند روسيه كه از ايران شناختي و براي سفر انگيزهاي وجود ندارد ،كافي نيست، بلكه بايد از روشهايي خاص براي معرفي بهتر استفاده شود .
وي تصريح كرد: براي حضور در نمايشگاههاي گردشگري روسيه بايد از يك سال قبل و با علم اين كه از اين بازار چه ميخواهيم؟ برنامهريزي شود .
رييس جامعه تخصصي تورگردانان خاطر نشان ميكند: حضور ضعيف در بازارهايي كه پيش از آن اطلاع رساني مناسبي از كشور مقصد نشده در ذهنيت گردشگران آن كشور تاثر منفي ميگذارد، بنابر اين در چنين شرايطي بهتر است، بازار دست نخورده بماند تا حضوري ضعيف تجربه نشود .
وي اطمينان داد كه در صورت فعاليتي قوي در روسيه ميتوان همانند كشورهاي اروپايي از اين كشور در آمد كسب كرد .
به گزارش ايسنا، قرار بود در نمايشگاه گردشگري CIS روسيه، سه آژانس توريستي به همراه تعدادي از استانها و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حضور يابند كه گفته شد به دليل اطلاع رساني دير هنگام و وجود مشكلاتي براي آژانسها و استانها، تنها يك دفتر خدمات مسافرتي از ايران به همراه سازمان در اين نمايشگاه حضور داشتند.
شايد روسيه در اولويتهاي اول بازارهاي هدف گردشگري در چشم انداز 20 سالهي اين صنعت نباشد، ولي جزو اولويتهاي اين چشم انداز است و دو كشور نيز با برقراري تعاملهايي تاكنون براي همكاريهاي گردشگري تمايل خود را نشان دادهاند. همچنين بايد از نوع روابطمان با اين كشور، در شرايطي كه صنعت گردشگري ايران تحت تاثير مسائل سياسي قرار دارد، استفاده كرد.
به گفته كارشناسان و تورگردانان، حضور در نمايشگاههاي گردشگري و امضا تفاهم نامه، نهايت فعاليت براي جذب گردشگر نيست، بلكه بايد شناسايي اين بازار و انگيزهي گردشگري ، معرفي جاذبهها متناسب با نياز گردشگران كشور هدف و برنامهريزيهاي منسجم براي نحوهي حضور درنمايشگاههاي گردشگري كشورهايي مانند روسيه در معرض توجه و برنامه مسوولان گردشگري و ستاد نمايشگاهي قرار گيرد .
بارها در شرايطي كه دفاتر خدمات مسافرتي از لغو سفر گردشگران اروپايي، تحت تاثير مسائل سياسي و تبليغات منفي ابراز گله مندي كردهاند، گفته شده به كشورهايي كه تعامل ، روابط و نزديكي بيشتري با ايران دارند، بيشتر فكر شود، ولي قابل توجه است كه به گفته آژانسهاي توريستي و كارشناسان ، ايران در نمايشگاهها و مذاكرات توريستي با كشورهايي چون عربستان امارات، چين، مالزي و روسيه و .. كه روابط و تعاملات بيشتر و نزديكي نيز با كشورمان دارد، ضعيف ظاهر شده است .
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات