• یکشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8806-00564.109525
  • خبرنگار : 71021

روس‌ها بي‌علاقه به جاذبه‌هاي ايران گردشگران روس چقدر ايران را مي‌شناسند؟

روس‌ها بي‌علاقه به جاذبه‌هاي ايران
گردشگران روس چقدر ايران را مي‌شناسند؟

با وجود سطح روابط سياسي و اقتصادي حاكم ميان ايران و روسيه و جمعيت زياد مسلمانان ساكن در كشوري كه زماني همسايه‌ي شمالي ايران به‌شمار مي‌آمد، روس‌ها چندان ايران را نمي‌شناسند و براي سفر ‌كردن به اين كشور علاقه‌اي نشان نمي‌دهند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مطلب گفته‌ي برخي تورگردانان ايراني است كه در سال‌هاي گذشته با وجود برنامه‌ريزي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري ايران براي شركت در نمايشگاه‌هاي گردشگري روسيه، با توجه به سليقه‌ي گردشگران روس و تبليغات بسيار ضعيف ايران در اين كشور، تمايلي براي حضور در نمايشگاه‌هاي روسيه نشان نداده‌اند.

سال گذشته، ايران در نمايشگاه‌هاي گردشگري روسيه شركت نكرد؛ اما سال‌هاي پيش‌تر نيز هريك از نمايشگاه‌هاي گردشگري اين كشور فقط يك شركت‌كننده‌ي ايراني داشتند كه به گفته‌ي آن‌ها، روسيه براي ايران هدف مناسبي نيست و همواره خروجي از ايران به اين مقصد، بيش‌تر بوده است.

مسعود منتظري شاه‌توري ـ يكي از شركت‌كنندگان نمايشگاه سن‌پترزبورگ روسيه در سال 1386 ـ درباره‌ي بازار گردشگري روسيه، گفت: دوسال به‌عنوان تورگردان در اين بازار فعاليت كرده‌ايم؛ اما حتا يك گردشگر از اين كشور به ايران نيامده است، چون گردشگران روس خيلي اهل خرج كردن نيستند، درحالي‌كه قيمت تورهاي ايران نيز گران است.

وي روابط گردشگري ايران و روسيه را خوب توصيف نكرد و افزود:‌ هزينه كردن در بازار روسيه براي جذب گردشگر فايده‌اي ندارد‌. تا وقتي كه تركيه با قيمت‌هاي ارزان و تورهاي متنوع وجود دارد،‌ روس‌هاي اهل تفريح به ايران نمي‌آيند و كشور ما براي گردشگران اين كشور مقصد خوبي نيست.

اكبر غمخوار ـ‌ رييس كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي و كارفرمايي دفاتر خدمات مسافرتي ـ نيز اعتقاد دارد كه هزينه كردن در اين بازار درحالي‌كه بازارهاي بهتري مانند چين در آسيا وجود دارند، فايده‌اي ندارد.

به گفته‌ي او، افرادي كه از روسيه به ايران مي‌آيند، بيش‌تر تاجر يا سياست‌مدار هستند.

سال 1384 درحالي‌كه هيأتي از آژانس‌هاي مسافرتي روسيه به ايران سفر كرده بود، طرح اطلاع‌رساني جاذبه‌هاي گردشگري ايران به آژانس‌هاي گردشگري و مطبوعات روسيه مطرح شد. براساس اين طرح، ايران در مدت سه‌سال، معروف‌ترين مقصد گردشگري روس‌ها مي‌شد. اكنون چهارسال از آن زمان گذشته و ايران نه‌تنها مقصد معروفي نشده، بلكه هم‌چنان به گفته‌ي تورگردانان اين كشور، ناشناخته مانده است.

رييس اتحاديه‌ي صنعت گردشگري روسيه در آن زمان گفته بود: ايران از پنج‌ميليون گردشگر روس فقط هزار نفر را جذب مي‌كند و روس‌ها بيش‌تر ترجيح مي‌دهند، به تركيه بروند.

هم‌چنين يكي از تورگردانان روس كه در همايش تورگردانان سال گذشته‌ي ايران حضور داشت، براي همكاري با آژانس‌هاي ايراني بسيار جدي بود؛ اما گفت كه ايران هنوز در روسيه معرفي نشده است و چون مردم دوست دارند، به مكان‌هاي جديد بروند از سفر به ايران بسيار استقبال خواهند كرد.

اين تورگردان روس بعيد دانسته بود كه مردم روسيه از ايران اطلاعات دقيقي داشته باشند.

به گزارش ايسنا، در دوره‌اي بزرگ‌ترين توراپراتور روسيه و هيأتي از خبرنگاران و رسانه‌هاي اين كشور براي تهيه‌ي فيلم به ايران آمدند و حتا گام‌هايي براي امضاي تفاهم‌نامه و تعامل گردشگري با اين كشور برداشته شدند؛ اما هنوز سطح روابط گردشگري ايران و روسيه به جايگاه روابط سياسي و اقتصادي دو كشور نرسيده است.

در اين سال‌ها با وجود اني‌كه ايران و روسيه، روابط سياسي و اقتصادي زيادي داشته‌اند، ولي تبليغاتي براي معرفي ايران به‌عنوان مقصد گردشگري و فرهنگي و مقصدي براي سفر مسلمانان روس نشده است و با توجه به اين بي‌انگيزگي روس‌ها و نبود تبليغ كه به‌طور قطع انجام آن، وظيفه‌ي بخش دولتي است، تورگردانان نيز رغبتي براي حضور در اين بازار و نمايشگاه‌هاي آن ندارند و سهم ايران از گردشگري واقعي روسيه در چند سال هم‌چنان حدود يك‌هزار نفر است.

محمدعلي واقفي ـ عضو هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ درباره‌ي گردشگران روسي كه به ايران سفر مي‌كنند، به خبرنگار ايسنا گفت: روسيه، گردشگران فرهنگي زيادي ندارد و بيش‌تر گردشگران اين كشور با هدف تفريح و استفاده از آفتاب و ساحل گرم، به آن سفر مي‌كنند. البته از اين كشور گردشگران فرهنگي به ايران مي‌آيند؛ اما آمار آن‌ها در حدي نيست كه موجب شود، خيلي به اين بازار فكر كنيم.

او به نكاتي براي بازاريابي اشاره و اظهار كرد: وقتي در زمينه‌ي تورهاي ورودي فعال مي‌شويم، بايد فاكتورهايي را در نظر بگيريم كه از آن جمله توجه به كشورهاي مولد گردشگر است كه بيش‌ترين گردشگران ارسالي را داشته‌اند. سال 2008 ميلادي پنج بازار مولد گردشگري در دنيا مانند آلمان، آمريكا، انگليس، فرانسه و چين بوده‌اند و چين به‌تنهايي بيش از 40ميليون گردشگر به دنيا فرستاد.

واقفي ادامه داد: ما در بازاريابي خود حتا در برگزاري همايش تورگردانان به اين موضوع توجه مي‌كنيم و اگر قرار است، تعاملي با كشوري برقرار كنيم، به آمار گردشگران خروجي آن توجه مي‌كنيم؛ اما در اين ميان، روسيه چنين شرايطي ندارد كه در اولويت ما قرار گيرد.

با اين حال، حميد بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ به‌تازگي در ديداري كه با سفير روسيه در ايران داشت، از علاقه‌مندي براي گسترش ارتباطات با اين كشور گفت.

او به روابط عميق تجاري و فرهنگي دو كشور اشاره و بيان كرد: اين روابط به‌گونه‌اي است كه هيچ امري نمي‌تواند به اين روابط خدشه‌ وارد كند. اين روابط در طول زمان گسترش يافته است.

بقايي در اين ديدار علاوه بر اين‌كه گفت، براي سفر شيعان روس به ايران بايد برنامه‌ريزي كرد، از وزير گردشگري روسيه براي سفر به ايران دعوت كرد و خواستار امضاي تفاهم‌نامه‌ي همكاري گردشگري و ميراث فرهنگي بين دو كشور شد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: شايد نسل جديد روسيه با ايران آشنايي كافي نداشته باشد و بايد با تبليغات، ساخت و پخش برنامه‌هاي تلويزيوني و بازديد هيأت‌هاي رسانه‌يي، با ايران بيش‌تر آشنا شود.

وي با بيان اين‌كه روسيه‌ جاي خود را در عرصه‌ي جهاني بيش‌تر باز مي‌كند، افزود: نبايد اجازه دهيم، ديگران به اين روابط حسادت و به آن خدشه وارد كنند.

اگرچه شايد گمان ما اين باشد كه نسل جوان روسيه، ايران را نشناسد، اما گفته‌هاي نمايندگان اين كشور نشان مي‌دهند، ايران نه‌تنها براي نسل جديد، بلكه براي نسل قديم اين كشور نيز ناشناس است و روابط ايران و روسيه در همان سطح اقتصادي و سياسي تعريف شده است و با وجود اين‌كه از حدود پنج‌سال پيش بارقه‌هايي براي جذب گردشگر در بازار روسيه ديده شدند، اما هنوز اتفاقي نيفتاده است كه بتوان تعريف ديگري در روابط ايران و روسيه، به‌جز سياست و اقتصاد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha