• جمعه / ۶ مهر ۱۳۸۶ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8607-02928

با حضور وزير بهداشت؛ آموزش رسمي طب سنتي ايران در مقطع كارشناسي ارشد آغاز شد

مراسم افتتاحيه نخستين دوره آموزش طب سنتي در ايران با حضور وزير بهداشت، دکتر علي اکبر ولايتي، رييس كميسيون بهداشت درمان مجلس، جمعي از روساي دانشگاههاي علوم پزشكي و دانشجويان پذيرفته شده در موسسه مطالعات تاريخ پزشکي، طب اسلامي و مکمل دانشگاه علوم پزشکي ايران (مجموعه تاريخي مشيرالدوله پيرنيا) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آموزش طب سنتي ايران با مشارکت دانشگاه‌هاي علوم پزشکي ايران، تهران، شهيد بهشتي و دانشگاه شاهد به طور رسمي در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي انجام مي‌شود.

دكتر فتحي رييس دانشگاه علوم پزشكي ايران در اين مراسم در سخناني با اشاره به به افتتاحيه بناي موسسه مطالعات تاريخ پزشكي، طب اسلامي و مكمل گفت: اين نبا متعلق به مشيرالدوله پرنيا متولد 1251 هجري قمري در تبريز بوده كه پس از فعاليت‌هاي بسيار، 10 سال در اين مكان به كارهاي علمي پرداخته است و در نهايت نيز آن را به بيمارستان شهيد اكبرآبادي واگذار مي‌كند.

وي افزود: پس از تاسيس دانشگاه علوم پزشكي ايران واگذار شدن بيمارستان شهيد اكبرآبادي به اين دانشگاه اين مجموعه وابسته به بيمارستان به دانشگاه واگذار مي‌شود.

دكتر فتحي با اشاره به فعاليت‌هاي دانشگاه علوم پزشكي ايران در زمينه طب سنتي گفت: گروه طب سنتي درساختمان مشيرالدوله تشكيل و در سال 1380 اساسنامه آن به تصويب رسيد و پس از آن بودجه مستقلي براي آن در نظر گرفتند.

وي توسعه بكارگيري دانش بشري، انجام پژوهش‌هاي بنيادي، جمع آوري و تنظيم مقالات، تربيت نيروي انساني،‌ ترغيب و تشويق در بكارگيري متخصصين،‌ همكاري علمي با ساير سازمان‌ها و غيره را از اهداف موسسه مطالعات تاريخ پزشكي، طب اسلامي و مكمل عنوان كرد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي ايران افزود: در كتابخانه موسسه 800 عنوان كتاب جمع آوري شده كه حدود هزار و 750 جلد است كه شامل 180 عنوان كتاب خطي، 500 كتاب به زبان فارسي، 250 كتاب به زبان انگليسي، 10 كتاب دست نوشته و تعدادي كتاب به زبان اردوست.

دكتر ولايتي رييس كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در سخناني گفت: كساني كه وارد دوره طب سنتي ايراني مي‌شوند بايد نگاهشان اين گونه باشد كه مسير علمي درخشان و پويايي كه در طب پزشكي متوقف شده را راه اندازي كنند.

وي افزود: از شوراي عالي انقلاب فرهنگي گرفته تا وزارت بهداشت، وظيفه‌مان اين است كه آن‌چه مربوط به ميراث گذشتگان است نه تنها نامش را احياء كنيم بلكه بايد مسير متوقف شده در اين بخش را تكميل و شروع كرد.

رييس كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه پزشكي و سلامت انسان از ديد مسلمانان با آنچه كه امروز از آن به پزشكي ياد مي‌شود، متفاوت است تصريح كرد: در هر مقاله يا رسانه‌اي كه از پزشكي گذشتگان باقيمانده است حتما روح معنوي جاريست و مهم آن است كه به انسان به عنوان يك جسم نگاه نشود و بايد نسبت به انسان ديد جامع و خدايي وجود داشته باشد.

دكتر ولايتي با تاكيد بر اينكه حكومت‌هاي اسلامي هزينه علم آموزي و پژوهش را مي‌پردازند خاطر نشان كرد: براي پيوند طب جديد و طب اسلامي ايراني و طب فرهنگي بايد پل‌هاي درستي ميان آن‌ها برقرار شود.

وي با بيان اينكه كاري كه وزارت بهداشت شروع كرده كار بسيار بزرگي است اظهار كرد: اين مسير آموزش كه از ارشد شروع مي‌شود به PhD ختم شود.

در اين مراسم از دكتر مهدي‌عليزاده به عنوان رتبه اول، دكتر حسين رضايي زاده به عنوان رتبه دوم، دكتر مهرداد كريمي رتبه سوم اولين دوره آزمون طب سنتي ايران تقدير شد.

بازديد از ساختمان تاريخي مشير الدوله و افتتاح آزمايشگاه آموزشي - تحقيقاتي داروسازي سنتي ايران از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha