• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403060301103
  • خبرنگار : 50184

پایان ۲ دهه انتظار/ کاوش باستان شناسی در معبد آناهیتا آغاز شد

پایان ۲ دهه انتظار/ کاوش باستان شناسی در معبد آناهیتا آغاز شد

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از آغاز کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تاریخی معبد آناهیتا پس از دو دهه توقف خبر داد.

داریوش فرمانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به گذشت دو دهه از انجام آخرین کاوش‌های باستان شناسی در معبد آناهیتا، اظهار کرد: کاوش‌های باستان شناسی در معبد آناهیتا با حضور یک تیم باستان شناسی به سرپرستی دکتر مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور آغاز شده است. 

وی افزود: قرار است این تیم باستان‌شناسی کاوش‌های خود را  در هسته مرکزی معبد آناهیتا که دارای ابهامات بسیاری است، انجام دهند. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: طی سالهای گذشته کاوش‌هایی در بخش‌های دیگری از معبدآناهیتا انجام و تا حدودی چارچوب‌های آن مشخص شده، اما در هسته مرکزی آن ابهامات زیادی وجود دارد که باید برطرف شود. 

وی با بیان اینکه حدود ۱۷ میلیارد ریال اعتبار برای کاوش در معبد آناهیتا اختصاص یافته، عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، این کاوش‌ها بیش از یک ماه طول خواهد کشید و امیدواریم رازهای دیگری از این بنای تاریخی آشکار شود. 

فرمانی در ادامه با بیان اینکه آخرین کاوش‌های باستان شناسی صورت گرفته در معبد آناهیتا مربوط به دهه ۷۰ است، عنوان کرد: از دهه ۴۰ تا ۷۰ در چهار بازه زمانی چهار تیم باستان شناسی کاوش‌هایی را در این محوطه انجام دادند که حاصل آن فضای کنونی محوطه معبد آناهیتا است. 

وی افزود: تا پیش از انجام این کاوش‌های باستان شناسی، معبد آناهیتا در زیر انبوهی از واحدهای مسکونی، مغازه‌ها و نخاله‌های ساختمانی مدفون شده بود که در همان دهه ۴۰ حدود ۲۳۰ واحد مسکونی و مغازه تملک و با تخریب آنها کاوش‌های باستان‌شناسی در معبد آغاز شد. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان اظهار کرد: طبق متون تاریخی معبد آناهیتا از هزاره اول قبل از میلاد تا قرن چهارم میلادی به عنوان بنایی مذهبی مورد توجه قرار گرفته، اما علیرغم کاوش‌هایی که تاکنون در آن صورت گرفته، هنوز مشخص نیست که این بنا در چه دوره تاریخی ساخته شده و دقیقا چه کاربردی داشته که امیدواریم با کاوش‌هایی که این روزها روی آن صورت می‌گیرد، بتوانیم به جواب‌هایی برای این پرسش‌ها دست پیدا کنیم. 

معبد آناهیتا، بزرگترین تک بنای سنگی ایران، در شرق استان کرمانشاه و در شهرستان کنگاور واقع شده است. هنوز قدمت این بنا به طور دقیق مشخص نیست و عده‌ای آن را متعلق به دوران اشکانی و عده‌ای هم مربوط به دوران ساسانی می‌دانند. عده‌ای این بنا را پرستشگاهی برای آناهیتا به عنوان الهه آبها و عده‌ای دیگر آن را کاخی ناتمام از خسرو پرویز ساسانی می‌دانند. این بنا سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسید و سال ۱۳۸۵ هم در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۱۵:۵۹

جناب مدت یک ماه آن تیم نمی تواند ابزار کار رافراهم وکاررا آغاز کند اما۱۷ میلیارد اعتبار را در ۱۰روز می توان هزینه نمود

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۱۶:۰۴

جناب درمدت یک ماه نمی توان ابزار کاوش را آماده نمود وکاوش را آغاز نمود ام۱۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰رامی توان بکروز هزینه نمود

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۱۶:۵۷

این بنا باتوجه به مصالح وسنگ های آن زمان که ازان باقی مانده راباید بازسازی کرد،که بسیار باشکوه وزیبا می شود،چرا از بازسازی و هزینه کردن برای آثار هراس داریم ،همین کارها باعث نارضایتی افکار عمومی می شود

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۱۷:۴۰

آثار باستانی اگه بازسازی بشه دیگه باستانی نمیشه.... در این اقتصاد نحیف و ورشکسته پول نیست خرج اقتصاد کنیم شما توقع دارید شهرهای زمان میرزا قلقلی ساخته بشه..

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۴ ۱۳:۲۵

کشورهای اروپایی در حسرت تمدن غنی ما هستن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۴ ۰۱:۰۶

اینها تاریخ اجدادی ما هستند و هر کشوری به تاریخ خود افتخار میکند.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۴ ۰۲:۱۶

ای کاش فقط حرف نباشه و ما هم مانند همه کشورها به این آثار ارزشمند و گرانبها بها دهیم و به آنان با جان و دل برسیم... چون بدون آثار تاریخی و فرهنگی و اصالت خویش، ما بی هویت و بی شناسنامه ایم🙏🙏

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۴ ۰۸:۵۵

۱۷میلیارد نصف پول یه بازیکن لیگ برتر هم نیست. کاش به اندازه پول یه تیم از فوتبال خرج این بنا میشد اونوقت میدیدید چه بازخورد و حاصلی داشت هم از نظر میراث و فرهنگی هم حتی از نظر اقتصادی و توریست. واقعا شرم اوره این رقمها

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۴ ۰۹:۵۸

بناهای تاریخی به هر نحوی که شده باید مرمت واحیانا شوندیا حداقل جلوی تخریب ونابود این بناها گرفته شود.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۴ ۱۳:۲۴

امیدوارم از این اثر تاریخی .معبد اناهیتا خوب نگهداری شود‌یک اثر تاریخی در ایران زمین .باعث رونق گردشگری وجهانگرد میشود .موفق باشید.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۵ ۰۱:۲۲

آیا واقعا آثار باستانی اجدادما در کشور می ماند؟ چرا تکلیف فرش های گم شده کاخ سعدآباد مشخص نشده؟ امیدوارم این حفاری ها متوقف بشه چون از آینده میراث ارزشمند اجدادما نگرانم

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۵ ۱۰:۰۲

چطور شما برای فرزندتان شناسنامه میگیرید و نام و دودمان خود را حفظ میکنید، آثار باستانی نیز هویت و شناسنامه ایران است که باید حفظ شود و بیش از اینها به آن بودجه اختصاص داده شود. هیچ درختی بدون ریشه و هویت نمیتواند رشد کند و به اوج برسد.