• جمعه / ۶ مهر ۱۳۸۶ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8607-02922

تاكيد وزير بهداشت بر توسعه آموزش رسمي طب سنتي ايران: بايد در برخورد با طب سنتي ايراني نگاهي معتدلي وجود داشته باشد

تاكيد وزير بهداشت بر توسعه آموزش رسمي طب سنتي ايران:
بايد در برخورد با طب سنتي ايراني نگاهي معتدلي وجود داشته باشد

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مراسم افتتاحيه آموزش رسمي طب سنتي ايران گفت: بايد در برخورد با طب سنتي ايراني نگاهي معتدل وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر كامران باقري لنكراني در سخناني اظهار كرد: طي چند سال گذشته چند رشته جديد همانند اقتصاد سلامت و بايوتكنولوژي براي اولين بار به تصويب رسيده كه با دوره طي سنتي متفاوت هستند.

وي با اشاره به تصويب 13 برنامه جديد در وزارت بهداشت، گفت: انتظار داريم كه رشته كارشناسي ارشد طب سنتي ايراني مانند باقي رشته‌ها نباشد، چرا كه با ايجاد آن مسووليت بزرگي بر عهده ما قرار گرفته است.

وزير بهداشت تاكيد كرد: امروزه در طب صحبت از شناخت جامع انسان است كه مي‌تواند علوم پزشكي ما را متحول كند و اين در حاليست كه در طب امروز مي‌خواهند با ابزار آلات انسان را بشناسند كه به نتيجه نخواهند رسيد.

وي با بيان اينكه ميراث گرانقدر ما، نقطه قوت آن نگاه جامع به انسان با جنبه‌هاي مختلف وجودش است، اظهار كرد: در طب ايراني نگاه انسان شناسانه مبنا قرار دارد، نگاه جامع به انسان نكته‌ايست كه در طب امروز شناخته شده نيست و در صورت شناخت، افقي در طب باز مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه نگاه جامع به انسان به راحتي به دست نمي‌آيد، ابراز اميدواري كرد كه به اين نگاه به عنوان فلسفه علوم پزشكي دست يابيم.

دكتر لنكراني با بيان اينكه بايد در برخورد با طب سنتي ايراني نگاهي معقول وجود داشته باشد، تصريح كرد: نبايد نه مانند گروهي اين ميراث را فراموش كرد و نه هر چه در گذشته وجود داشته را درست دانست.

وزير بهداشت ادامه داد: نقطه تعالي طب ايراني در مقايسه با ساير كشورها در اين بود كه طب ايراني طبي نبود كه هر حرفي را بپذيرد.

وي با بيان اينكه ما موظفيم براي مراقبت از بيماران بهترين خدمات را ارائه دهيم، اظهار كرد: در طب قديم نگاه غالبي وجود داشته كه ما بسياري از آن‌ها را نمي‌شناسيم و در تبديل آن به درماني در طب جديد فاصله بسيار زياد است.

دكتر لنكراني افزود: در سال‌هاي تاسيس دارالفنون، طب سنتي تدريس مي‌شد ولي پس از آن قطع شد و اكنون به نقطه‌اي رسيديم كه اين ميراث به فراموشي سپرده شده است، با اين حال افتتاح اين دوره شروع مجددي است كه بايد مستحكم باشد.

وي با تاكيد بر اينكه شروع دوره طب سنتي قابل تكرار نيست، خاطر نشان كرد: حالا كه اين جرات براي آغاز دوره طب سنتي حاصل شده بايد توسط دولت انجام شود.

وزير بهداشت در خاتمه با بيان اينكه از اين دوره حمايت‌هاي لازم انجام مي‌شود، اظهار كرد: همه مسوولين بالاي نظام از ايجاد اين دوره حمايت كرده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha