منصورفلاح در ادامه نشست خبري «براي آخرين بار » در ايسنا، به دكوپاژ اين سريال اشاره كرده و اظهار ميكند: در دكوپاژ اين اثر سعي كرديم ضمن آن كه موجب جذب مخاطب عام شود، افراد حرفهاي هم از آن لذت ببرند. البته ما دو دوربينههم ميتوانستيم كار كنيم.
لوكيشن تكراري و حكايت امامزده
فلاح دربارهي امامزدهي اين سريال كه در سه مجموعه ي گذشته نيز استفاده شده، ميگويد: اين امامزاده قابل كار كردن است، چرا كه جدا از زيبا بودن، خلوت است و به ما اجازه كار ميدهند و سرعت كار ما هم بالاست.
انتقادهاي صورت گرفته از بازي امير جعفري
امير جعفري نيز دربارهي انتقادهايي كه به بازي او ميشود، ميگويد: كساني كه معتقدند كه بازي من در «براي آخرين بار» ادامهي روند كارهاي قبلي من است، حتي يك قسمت از سريال را نديدهاند. مثلا بازي من در اين سريال چه ربطي به بازي من در بدون شرح دارد.
صديقه صحت ـ تهيه كننده ـ در ادامه اين بحث به ايسنا ميگويد: در بازيگري، تيپ، اخلاق و صحبتها بايد منطبق با شخصيت باشد اگر جعفري توانست شخصيت را تكميل كند، بيننده او را ميفهمد. به همين دليل او براي شخصيت حبيب انتخاب شده است.
جعفري ميافزايد: من ايرادات بازي خود را قبول دارم. مثلا يك جاهايي اغراق شده بازي ميكنم و هنوز به عنوان بازيگر نميدانم در نماي بسته بايد لب و دهان خود را جمع كنم يا نبايد زياد پلك بزنم.
ميزان حق سازندگان در درگير كردن ذهن مخاطب با اتفاقات يك سريال
امير جعفري دربارهي ميزان درگير كردن روح و روان مخاطب با اتفاقات داستان ميگويد: موضوعي چون پدركشي واقعيتي است كه وجود داشته است و در تمام دنيا نيز هست. پس وقتي كه چنين مسالهاي وجود دارد، نشان دادن آن هم چيز بدي نيست.
صديقه صحت در اين باره اعتقاد دارد كه بحث پالايش روحي و رواني كه در خانوادهها در طول ماه رمضان به وجود ميآيد موجب ميشود كه آن بيشتر به تغذيه روحي احتياج يابند. البته بايد يك بسته را اعم از عادي يا فرهنگي، كامل گرفته شود، اگر كسي به عنوان مثال دو قسمت از سريال را ديده و روح او متشنج شده است، تقصير به وجود آمدن اين حالت در وي، متوجهي سازندگان اثر نيست. چرا كه پيام در قالبي پيشبيني شده است.
وي با اشاره به تلخ بودن موضوع اصلي سريال، اظهار ميكند: به منظور كاهش تلخي اين قصه قالب طنز براي آن قرار داديم و با استفاده از بازيگران توانا سعي كرديم نوعي موازنه بين جبههي مثبت و منفي قصه به وجود آيد تا تنش فكري را در بين بينندگان كاهش پيدا كند. به ويژه آن كه با توجه به شرايط بيننده در اين ماه، او را تخريب نكنيم، بلكه سعي كرديم مخاطب راضمن تماشاي يك سريال، يك پله از لحاظ فرهنگي ارتقا يابد.
تهيهكنندهي سريال «براي آخرين بار» ميافزايد: ما سعي ميكنيم به بينندهاي كه سعي در جدا كردن خود از ماديات و گرفتن روزه را دارد، با نشان دادن مشكلات جامعه كمك كنيم چرا كه رسالت سيستم فرهنگي اين است كه مشكلات موجود را به خوبي نشان دهد چرا كه نسلكشي، برادركشي و پدركشي وجود دارد.
سازندگان «براي آخرين بار » هم سعي كردند با استفاده از طنز و شوخي كه بتدريج جدي شد، اين اثر را بسازند البته ما انتظار داريم كه كامل ببينند.
قرار گرفتن آخرين بار در دسته كارهاي مناسبتي
حسن اسدي ـ مدير توليد و بازيگر نقش دكتر ـ در ادامه راجعبه كارهاي مناسبتي و قرار گرفتن «براي آخرين بار» در دستهي اين گونه آثار ميگويد: كار مناسبتي آن است كه كسي پلاتو بگويد و كار نمايشي هم پخش شود، ولي سريال «براي آخرين بار»، فرمت يك كار سينمايي را داشت كه در واقع در 30 قسمت براي ماه رمضان ساخته شد.
در عين حال صديقه صحت، اعتقاد دارد كه اصطلاح مناسبتي اشتباه نيست. چون قالب زماني و مكاني دارد. مثلا در يك مقطع سياسي، روز قدس اتفاق ميافتد و براي چنين مناسبتي بايد براي تغذيه فكري و رواني مردم، آثاري پيش بيني شود و روز قدس تبديل به مناسبت ميشود. ولي بايد براي اين كار سياستگذاري شود.
وي تصريح ميكند: اثر مناسبتي فكر شده ميتواند جامعه را عوض كند. اما اثر مناسبتي كه فاقد اين ويژگي باشد مخرب است.
امير جعفري هم اعتقاد دارد كه يك اثر با كيفيت مطلوب اگر براي ماه رمضان ساخته شود، انگ مناسبتي بودن به آن ميخورد، ولي اگر يك فيلم سينمايي افتضاح ساخته شود، ايرادي ندارد.
مشكلات پيش روي تهيهكنندگان زن
صحت دربارهي مشكلات پيش روي تهيهكنندگان زن ميگويد: تهيهكنندگي زن و مرد ندارد و امروزه اين دو جنس به طور فشرده، پابهپاي هم كار ميكنند. در تلويزيون به عنوان مثال پروانه پرتو با پروژههاي بزرگ تاريخي همكاري ميكند و زنان ديگري نيز در عرصه تلويزيون كار ميكنند ولي چون تهيهكنندگي شاخهي مهمي از توليد است، ميطلبد كه آقايان فعاليت بيشتري در اين زمينه داشته باشند.
وي ميافزايد: يكي از مزيتهايي كه من با آن روبهرو هستم اين است كه همسرم هم تهيهكننده است و ما پابهپاي هم كار ميكنيم و بار مشكلات را به تنهايي بدوش نميكشيم.
منصورفلاح اعتقاد دارد كه تهيهكنندگي مرد و زن ندارد بلكه مهم بستر اين كار است. يعني بستري فراهم شود كه مرد و زن در كنار مجموعهاي كه ميخواهد توليد شود به يك خطاي جمعي خاص برسند كه بخشي از اين امر به سرمايه و بخشي ديگر به نيروهاي موجود و بخشي ديگر به مسؤولان تلويزيون برميگردد.
البته تجربه نيز مهم است كه اين امر مرد و زن ندارد چرا كه قرار است تفكر وارد كار شود، علاوه بر آن به وجود آمدن درك متقابل بين تهيهكننده و كارگردان هم مهم است تا در كنار هم بتوانند كار مثبتي انجام دهند.
اهميت تفكر يا سرمايه براي تهيهكننده
منصور فلاح در ادامه راجعبه تاثير تفكر تهيهكننده در توليد يك اثر ميگويد: برخي تهيهكنندگان ربطي به سينما و تلويزيون نداشتهاند و چون سرمايه داشته و دوست داشتهاند ارتباطي با هنرمندان برقرار كنند، تهيهكننده شدهاند، ولي در كنار آن افراد ديگري بطور حرفهاي اين كار را دنبال ميكردند.
كارگردان «براي آخرين بار» در ادامه به ايسنا ميگويد: چنين فردي نه تنها ايدههايي دارد بلكه ميخواهد اين تفكرات را به جامعه تزريق كند و نه تنها سرمايهگذاريهايي ميكند بلكه يك پشت و پس زمينههايي دارد كه اين امر به جنسيت او بستگي ندارد. اين آدم متفكر تاثير زيادي در روند ساخت ميگذارد و بده بستانهايي كه با كارگردان دارد موجب كمك 50 درصدي به كارگردان ميشود.
گروهي كار كردن براي ساخت آثار تلويزيوني و راههاي خروج از انحصار
حسن اسدي دربارهي گروهي كار كردن براي ساخت آثار تلويزيوني اظهار ميكند: شناخت افراد گروه از يكديگر به افزايش سرعت كار كمك ميكند چرا كه به افراد حساسيتهاي هم آشنا هستند و اين امر موجب ايجاد سهولت در كار ميشود البته با يك گروه كار كردن چيز بدي نيست و نميتوان اسم باند بازي روي آن گذاشت.
صحت در ادامه راجعبه كار كردن برخي گروهها در تلويزيون و اعتقاد برخي مبني بر اينكه اين روند موجب جلوگيري از ورود افراد جديد به اين حوزه ميشود ميگويد: تجربهاي كه در طول كار به دست ميآوريم و عواملي را تست ميزنيم و افرادي كه با ما هماهنگ ميشوند را برميگزينيم و در كارهاي بعدي از آنها استفاده ميكنيم و اين يك امتياز است، چون با خلاق يكديگر آشنا ميشويم و حرفهاي يكديگر را بهتر ميفهميم و اين موجب صرفهجويي در زمان و براحتي پشت سرگذاشتن مشكلات ميشود.
اسدي ميافزايد: يك گروه توليد خوب وظيفه اشتغالزايي ندارد، بلكه بايد سعي كند يك كار خوب هنري بسازد و وظيفهي سازمانهاي ديگري است كه اين كارها را افزايش دهند تا گروههاي مختلف بتوانند كار كنند و اشتغالزايي شود.
منصورفلاح ميافزايد: كارهايي قبلا ساخته شده است و گروههايي كار كردهاند، اما اين گروه سه سال است كه كارهاي ماه رمضان را ميسازند. چون كار كردن در شرايط محدود زماني سخت است و اين گروه خود را با اين شرايط تنظيم كردهاند.
تاثير سخنراني قندي در مسجد
منصورفلاح راجعبه سخنراني قندي در مسجد ميگويد: او با تمام جامعه درباره مسالهاي زيربنايي حرف ميزد، پس نميتوانستيم گفتههاي او را خيلي حسي دربياوريم. اما براي انتقال اين مفاهيم بايد از عواملي در كنار آن استفاده ميكرديم تا انگ شعاري بودن به ما نزنند. اگر در كليت اين بخش تاثير گذاشته است، براي ما كفايت ميكند، ولي ما نميتوانستيم وارد جزئيات شويم چون افرادي با طرز تفكر و پس زمينههاي متفاوت آن را تماشا ميكنند.
امير جعفري نيز در اين باره به ايسنا اظهار ميكند: در جمع عدهاي اين كار را ميديديم و كساني كه فرزند بزرگ داشتند تحت تاثير قرار گرفته بوند و اشك آن ها درآمده بود.
انتهاي پيام
نظرات