نشست خبري سريال «براي آخرين بار» با حضور اكبر منصورفلاح ( كارگردان)، صديقه صحت (تهيهكننده) امير جعفري و آرام جعفري بازيگران اين مجموعه چهارشنبه ـ 4 آبا ن ماه ـ در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) برگزار شد.
سرچشمهي «براي آخرين بار»
صحت در اين نشست به خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا درباره طرح كلي سريال گفت: طرح اين سريال از حسن انصاريان خريده شد. هرچند بعدها ادعاهايي در زمينهي مالكيت طرح مطرح شد كه مربوط به ما نبود. البته انصاريان توانست ثابت كند كه طرح از آن او بوده است.
منصور فلاح نيز گفت: طرح اوليه يك سيناپس كلي بود. البته حسن آن اين بود كه در حين اين كه يك سيناپس بود، كارگردان ميتوانست تا قبل از ساخت ايدههاي خود را با نويسنده و تهيهكننده در ميان بگذارد و اين امر موجب مي شد كه در مرحله ساخت، مشكل نداشته باشد.
ضرورت شكلگيري داستان يك سريال مناسبتي در بستر همان زمان
منصور فلاح راجعبه اين كه داستان يك اثر در كارهاي مناسبتي در بستر همان زمان خاص شكل گيرد يا نه، ميگويد: بحث مناسبت نيست، بلكه بحث زمان و مكان است. اثري كه براي ماه رمضان ساخته ميشود، تاثيرگذاري بيشتري دارد چرا كه مخاطب همذات پنداري بهتري ميكند.
كارگردان «براي آخرين بار» به ايسنا ميافزايد: داستان اين سريال در ماه رمضان اتفاق ميافتد البته ميتوانست در زمان ديگري نيز، روي دهد. مثلا در زمان عيد اتفاق بيفتد، ولي تاثيرگذاري آن با انتخاب اين مقطع زماني كمتر ميشد. در صورتي كه شكل، تفكر و حتي بينش افراد در ماه رمضان فرق ميكند، چرا كه جامعه خود را براي مقطعي كه قرار است اتفاقات روحي و رواني در آن بيفتد، آماده ميكند و اين رويدادها بر بخشهاي مختلف جامعه تاثير ميگذارد و ما سعي ميكنيم از اين اثرات استفاده كنيم.
فلاح دربارهي تاثير طرح موضوعي چون پدركشي در ايام ماه رمضان ميگويد: كلا مطرح كردن موضوعي به نام كشتن آزار دهنده است. حالا چه برسد به فرزند و پدركشي. البته در دورانهاي مختلف چنين تجربياتي وجود داشته است.
وي با بيان اين كه براي كمتر كردن تلخي موضوع پدركشي، چاشنيهايي را در كار ايجاد كرديم، ميافزايد: در همين جهت از امير جعفري و يوسف تيموري براي ايفاي نقشهاي حبيب و صمد استفاده كرديم. چرا كه آنها ميتوانستند تلخي موضوع اصلي را كمتر كنند يعني شيريني و تلخي مجموعه مساوي شود و در صحبتهاي انجام شده سعي شد كه اين موازنه دقيقا رعايت شود كه تحقق اين امير، دشوار بود.
حسن اسدي ـ مدير توليد و بازيگر ـ در عين حال اعتقاد دارد كه اثرگذاري سريالهايي كه در طول سال پخش ميشود بر روان بينندگان بيشتر است و به عنوان مثال تعليقهايي كه بايد در هر قسمت از يك سريال 26 قسمتي كه هر هفته پخش ميشود براي جذب تماشاگر وجود داشته باشد، بيشتر است. بنابراين مشكل بيننده است كه از اول تا آخر سريالهايي چون «براي آخرين بار» كه هر شب پخش ميشود را دنبال نميكند.
وي به ايسنا ميافزايد: اگر بپذيريم كه اثر هنري كه خلق ميكنيم، قرار است پيام داشته باشد و در واقع مثل پزشك براي جامعه عمل كند يعني يك بخش بيمار روحي جمعي را دوا كند، گزينشهايي نيز جهت اصلاح دارد.
انتقادهاي منتقدان درباره تكراري بودن داستان
صديقه صحت در مورد انتقاد برخي منتقدان نسبت به تكراري بودن داستان سريال «براي آخرين بار» ميگويد: يك طرح ميتواند هزاران بار به هزاران شيوه ساخته شود. مثلا موضوعي چون اشتباه گرفته شدن دو خواهر دوقلو در ايران و جهان دستمايهي ساخت آثاري قرار گرفته است. از سوي ديگر طرح كلي قصهها در جامعهي ما محدود است، ولي به شاخههاي فرعي آن را ميتوان به گونههاي متفاوتي نگريست.
فلاح هم در اين زمينه اعتقاد دارد كه زاويهي نگاه به سوژه و پرداخت جديد مهم است. نوع نگرش ما نسبت به اين موضوع تاثيرگذاري بيشتري نسبت به آثار مشابه دارد.
وي ميافزايد: حبيب و صمد، قصد دزديدن قندي را نداشتند. به همين دليل در بستري ميافتند كه نميدانند چه تصميمي بگيرند كه اتفاقات ناخواسته در زندگي همه افراد پيش ميآيد و اثر قصد دارد بگويد كه اگر دچار چنين مشكلاتي شدي، حداقل براي دست يافتن به راهحلي درست فكر كن چون سرانجام كار تو معلوم نيست.
صحت ميافزايد: ما به دنبال تاثيري ماندني هستيم، چون بسياري فيلمهاي داخلي و خارجي ساخته شده است كه فردي دزديده شده است و به او پيشنهاداتي شده است، ولي آيا تاثير ماندني داشته است؟.
فلاح نيز در اين باره ميگويد: متاسفانه بعضي منتقدان اصلا سريال را نديدهاند يا قسمتهايي را ديدهاند و بر اساس آن قضاوت كردهاند.
وي با بيان اين كه اين سريال، طنز نيست ميافزايد: «براي آخرين بار» مايههاي كمدي دارد و بحث طنز و كمدي زمين تا آسمان فرق ميكند. ما در كمدي با انواعي موقعيت روبهرو هستيم و در اين سريال، چاشنيهايي به عنوان موقعيتهاي كمدي ايجاد كردهايم.
بازيگر نقش مهتاب و همكاري او با «براي آخرين بار»
آرام جعفري دربارهي چگونگي جذب خود به اين سريال ميگويد: من در يكي از اپيزودهاي سريال كاشانه حضور كوتاهي داشتم، ولي متاسفانه بيمار شدم و نتوانستم كار خود را با قاسم جعفري ادامه دهم و از آن به بعد قرار شد كار كنم ولي باز هم قسمت نشد. در اين كار هم ابتدا قرار بود نقش ديگري بازي كنم، ولي باز نشد و بازيگر ديگري را انتخاب كردند كه البته بيمار شد و اتفاقي قسمت من شد كه بالاخره با اين گروه كار كنم.
وي ميافزايد: من شب قرارداد بستم و روز سر كار آمدم. حتي داستان را كامل نخوانده بودم و قاسم جعفري داستان را براي من توضيح داد و از زمان فيلمبرداري فلاح خيلي به من كمك كرد يعني تا چند روز اول گروه به من كمك ميكردند و تا دو سه روز اول نميدانستم مهتاب واقعا كجاست ولي كمكم جا افتاد. البته الان معتقدم مهتاب خود يك خط داستاني و پل ارتباطي پدر و خواهر و برادرهاست.
منصور فلاح دربارهي نقشآفريني تيموري و امير جعفري ميگويد: اين دو واقعا بازي جديدي ارايه كردند كه من تا به حال از آن ها نديده بودم بعضي مواقع لازم بوده است كه تيموري در نقش صمد يك سري واكنشها از خود نشان دهد كه اين واكنشها تاثيرات مثبت در درون تيموري است كه ظهور پيدا ميكند و تاثير خوبي در قصه دارد بنابراين من از آن استفاده ميكنم.او در مجموعههاي قبلي چون زير آسمان شهر تيكهاي قشنگي داشت. كه در آن مجموعه ديده نشده است و در اين سريال از اين تيكها، به جا استفاده كردهايم كه خيلي خوب جواب داده است.
وي در نشست خبري اين سريال در ايسنا ميافزايد: البته تيموري صحنههاي حسي هم دارد از سوي ديگر او تواناييهايي دارد كه حتي ميتواند در حد بازيگري چون جيمكري به او نگاه شود.
اين كارگردان با بيان اينكه صمد و حبيب بستر خاص خود را داشتند، خاطرنشان ميكند: تكليف با شخصيتهاي منفي مشخص بود چرا كه آنها تعريف شده بودند ولي شخصيت صمد و حبيب چون دچار نوساناتي نسبت به قصه افراد مختلف مي شوند، دچار پيچيدگيهاي بيشتري بودند.
ادامه دارد
نظرات