• یکشنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403110704541
  • خبرنگار : 71442

مدیر رادیو اقتصاد با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب:

حرف‌های خوب را خوب بزنیم

حرف‌های خوب را خوب بزنیم

مدیر رادیو اقتصاد با تاکید بر اینکه رسانه باید بتواند روایت پیشرفت را خلاقانه‌تر، هنرمندانه‌تر و با ساختارهای متنوع برنامه‌سازی به مخاطب منتقل کند، گفت: حرف‌های خوب را خوب بزنیم تا موثر باشیم.

سیدمحمدرضا صالحی ـ مدیر رادیو اقتصاد ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تاکید رهبر انقلاب مبنی بر ارائه خبرهای خوش از موفقیت‌ها، پیروزی‌ها و امیدآفرینی‌ها و نقش رسانه در این زمینه گفت: مهم‌ترین کلیدواژه‌ای که رهبری مطرح کردند که در دستور کار رسانه قرار بگیرد بحث امیدبخشی و امیدآفرینی بود؛ به این معنا که تزریق امید به جامعه می‌تواند مهم‌ترین محور باشد. یکی از راه‌ها هم همین روایات پیشرفت‌ها و دستاوردها بود که با توجه به اینکه این بحث در سازمان صداوسیما یکی از بخش‌های مهم سندتحول بوده در این چند سال اخیر، اقدامات خوبی شروع شده و برنامه‌های مختلفی تولید شدند که حتما باید با پرداخت بهتر، جذاب‌تر و با کیفیت بیشتر ادامه پیدا کند.

باید روایت جذاب داشته باشیم

صالحی ادامه داد: باید بتوانیم روایت پیشرفت را خلاقانه و هنرمندانه، با ساختارهای متنوع برنامه‌سازی انجام دهیم و در این مسیر برنامه‌ریزی خوب و اختصاص زمان مناسب در کنداکتور شبکه‌های رادیویی و متناسب با ماموریت هر شبکه مهم است. ما شبکه‌های مختلفی داریم از تخصصی گرفته تا عمومی که در راستای ماموریت خود به موضوع می‌پردازند. به عنوان مثال رادیو سلامت روایت پیشرفت در حوزه سلامت را می‌تواند داشته باشد، رادیو جوان که برای قشر جوانان است، بحث علم و فناوری و اقداماتی که در این خصوص انجام شده را باید دنبال کند و یا رادیو اقتصاد به حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌تواند وارد شود. روایت پیشرفت جزو اولویت‌های اصلی شبکه اقتصاد در این چند سال اخیر بوده و آوای تلاش و صدای پیشرفت از شعارهای این شبکه است. رادیو ایران و شبکه‌های دیگر نیز همین اهداف  را دنبال می‌کنند. بنابراین با برنامه‌ریزی منسجم و دقیق می‌توان این موضوعات را به جامعه و نسل جوان منتقل کرد. مخاطبان باید بدانند علیرغم تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد، چه اقداماتی به‌ویژه در بخش خصوصی در حوزه پیشرفت‌ها انجام شده است.

رسانه چگونه به نقش خود عمل کند؟

مدیر رادیو اقتصاد با اشاره به دو نقش محوری رسانه مبنی بر رویکرد تبیینی و مطالبه‌گری، گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات در رویکرد تبینی همین بحث روایت پیشرفت‌ها و دستاوردهاست که باید به‌ویژه در حوزه اقتصاد آن را به خوبی برای مردم تبیین کنیم. در رویکرد مطالبه‌گری هم مسئولان باید مخاطب اصلی ما در رسانه باشند، باید در مواردی مانند رفع موانع تولید که شرکت‌های خصوصی با آن مواجه‌اند، مطالبه‌گری کنیم. همچنین نکاتی که مقام معظم رهبری به آنها اشاره داشتند که علاوه بر رفع موانع تولید، برطرف کردن موانع صدور سریع مجوزها و تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد بود که ما باید در ابتدا بگوییم می‌توانیم و بعد در راستای آن گام برداریم که در این مسیر عمل به سیاست‌های اصل ۴۴ مطرح است که رسانه باید آن را جدی‌تر و موثرتر پیگیری و مطالبه کند.

فرهنگ‌سازی رسانه در الگوی مصرف 

صالحی با اشاره به نقش فرهنگ‌سازی رسانه در الگوی مصرف، گفت: یکی از نکات مهمی که وجود دارد بحث واردات کالای خارجی است که مشابه داخلی دارند و نیاز به یک فرهنگ سازی دارد. در اینجا هم نیاز به مطالبه‌گری از اوضاع و دستگاه‌های مختلف است و هم اینکه بین آحاد جامعه فرهنگ‌سازی شود و الگوی مصرف به سمتی برود که اگر بدانیم یک کالای داخلی هم ارز از نظر کیفیت کالای خارجی وجود دارد، مردم بتوانند به سمت کالای داخلی گرایش پیدا کنند که رسانه در این حوزه‌ها باید هنرمندانه، جذاب و خلاقانه ورود پیدا کند.

در این زمینه بخوانید:

کارگردان «بچه مهندس»: از داستان‌های ناامیدکننده عبور کنیم/ قهرمان بسازیم

پادکست/داستانی در ستایش امید و پیشرفت

نقش شبکه‌های رادیویی در روایت پیشرفت‌ها و امیدآفرینی برای جوانان

صالحی با اشاره به نقش شبکه‌های رادیویی در روایت پیشرفت‌ها و امیدآفرینی برای جوانان گفت: اقداماتی در شبکه‌های رادیویی ذیل محورهای سند تحول رسانه در دستور کار هست و باید به آن پرداخته شود، ولی باید مصمم‌تر و خیلی جدی‌تر و با تلاش مضاعف بتوانیم در این مسیر گام برداریم. رادیو ایران در این زمینه برنامه‌هایی دارد که مهم‌ترین آن‌ ها نمودار، ایران امروز، دستور کار و خاص باشید هستند که در این ذیل فعالیت دارند. همچنین رادیو جوان در این زمینه برنامه بلامانع، گفت‌وگوی اقصادی، نوسان و بدون خط خوردگی را در آنتن دنبال می‌کند. رادیو اقتصاد هم که حوزه تخصصی است در این زمینه برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده است که شامل رهیافت، نبض تولید، سهم من، مجله اقتصاد، مجله کشاورزی، روی خط اقتصاد، جهش تولید و برنامه‌ای برای بانوان کارآفرین با نام آفرین بانو را روی آنتن دارد که به تازگی در کنداکتور پخش رادیو اقتصاد قرار گرفته است. سایر شبکه ها نیز متناسب با ماموریت خود، برنامه‌هایی را روی آنتن دارند و تدارک خواهند دید.

چگونه جوان امروزی را  به سمت رسانه جذب کنیم؟

مدیر رادیو اقتصاد در پایان در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان برنامه‌هایی تولید کرد که با جوان امروزی ارتباط برقرار کند؟ توضیح داد: برای حوزه جوانان در رادیو، شبکه‌ای تخصصی به همین نام داریم و برنامه ها متناسب با این حوزه‌ها تولید می‌شوند. بحث دیگر جذابیت در برنامه هاست که در ساختار و محتوا باید به آن توجه داشته باشیم. در حوزه ساختار که متنوع است ممکن است وقت هایی به دلیل اقتضاعات شبکه برنامه گزارشی از دستاوردها داشته باشیم که خود این گزارش اگر خوب تولید شود و المان‌های رسانه‌ای و نیاز مخاطب در آن دیده شده باشد، منجر به این می‌شود که جوانان به چشم خود این پیشرفت ها را ببینند و بشنوند، در امیدآفرینی و امیدبخشی هم قطعا موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت ساختار برنامه سازی در تلویزیون و رادیو گفت: با بروز و ظهور رسانه های نوین و همچنین با وجود فضای مجازی، نیاز جوان امروزی این است که در قالب‌های متنوع و جذاب بتوانیم مطالب خوبی را منتقل می‌کنیم و این کار را به بهترین شکل هم انجام دهیم. درواقع حرف های خوب را خوب بزنیم و به مخاطب و جوانان انتقال دهیم تا رسانه را دنبال کنند و بپذیرند و در زمینه امیدبخشی موثر باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha