• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403041913083
  • خبرنگار : 71635

تغییر کارگزاران خللی در مسیر خدمت ایجاد نمی‌کند / امید اجتماعی، مسئله امروز ایران

تغییر کارگزاران خللی در مسیر خدمت ایجاد نمی‌کند / امید اجتماعی، مسئله امروز ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه با تغییر کارگزاران خللی در مسیر خدمت ایجاد نمی‌شود، گفت: مردم با حضور در پای صندوق‌های رای رئیس جمهور را انتخاب کردند پس از این نیز انشاالله دولت تحول پیدا خواهد کرد و دوستان و نفرات جدیدی مسیر عزت جمهوری اسلامی را ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا،‌ محمدمهدی اسماعیلی صبح امروز - ۱۹ تیرماه در هشتصد و بیست و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، گفت: انتخاب ریاست جمهوری را که با مشارکت قابل قبولی به‌ویژه در مرحله دوم رخ داد و خواب دشمنان انقلاب را آشفته کرد تبریک می‌گویم.

وی افزود: خدا را شاکر هستیم که مردم و همه قشرها با لبیک گویی به رهبر انقلاب و حضور قابل قبول در انتخابات فضای روند کاهشی مشارکت در انتخابات را متوقف کردند و مجددا روند افزایشی در این عرصه را شاهد بودیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: به رییس جمهور منتخب بابت اعتماد مردم تبریک عرض می‌کنم و برای ایشان و دولت چهاردهم که به زودی تشکیل خواهد شد آرزوی موفقیت دارم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: روند جابه‌جایی دولت‌ها یکی از بزرگترین موفقیت‌های جمهوری اسلامی است. در اتفاقی که هیچ کس تصور آن را نداشت؛ رئیس جمهوری انقلابی و مکتبی به شهادت رسید ولی با وجود گذشت ۵۰ روز از آن حادثه هیچ اتفاق غیر طبیعی رخ نداد و هرچه مشاهده کردیم عظمت، تجلیل و شکوه بود.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها نفر از مردم با حضور در مراسم تشییع شهدا به خیابان آمدند و از خادمان خود تجلیل کردند، تاکید کرد: پس از شهادت آیت‌الله رئیسی کمتر جایی رفتم که مردم ابراز رضایت نکنند و برای ما از درگاه خداوند متعال طلب صبر نداشته باشند؛ گویی همه اعضای یک خانواده هستیم و اعضای خانواده به هم دلداری می‌دهند.

خیلی‌ها دوست داشتند بهانه پیدا کنند، اما...

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی در کمتر از ۵۰ روز رییس جمهور بعدی توسط مردم انتخاب شد، گفت: عملکرد انتخاباتی جمهوری اسلامی را ببینید؛ خیلی‌ها دوست داشتند بهانه‌ای پیدا کنند اما جریان انقلابی با پاکدستی کامل انتخابات را برگزار کرد.

وی با بیان اینکه امنیت در برگزاری انتخابات بزرگترین سند افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: انتخابات به ساده‌ترین‌ و آرام‌ترین‌ شیوه اتفاق افتاد و مردم با شور انتخاباتی به صحنه آمدند و در انتخابات مشارکت کردند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه این مسیر نورانی است و با تغییر کارگزاران خللی در مسیر پر افتخارش ایجاد نمی‌شود، گفت: مردم با حضور در پای صندوق‌های رای رئیس جمهور را انتخاب کردند پس از این نیز انشاالله دولت تحول پیدا خواهد کرد و دوستان و نفرات جدیدی مسیر عزت جمهوری اسلامی را ادامه خواهند داد.

وی در ادامه تصریح کرد: انقلاب مرهون خون شهداست، امام زمان (عج) مراقب انقلاب هستند و رهبر انقلاب مثل دیده‌بانی بیدار این مسیر را هدایت می‌کنند، انشاالله انقلابمان روزهای بهتر و باشکوه‌تری را تجربه می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به یکی از دستاوردهای محقق شده در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: افتخار بزرگی بود که ناوگان نیروی دریایی ارتش دور دنیا را با عزت و افتخار طی کرد، این دستاوردها نتیجه انقلاب اسلامی است.

وزیر فرهنگ گفت: در وزارت فرهنگ بعضا به دوستان می‌گوییم شاید هنر رسانه‌ای برای بیان دستاوردها را پیدا نکرده‌ایم؛ انشاالله افزایش امید در جامعه را شاهد باشیم و امکان کسب رشد و تعالی در کشور بیش از گذشته فراهم شود.

امید اجتماعی مسئله امروز ایران

در ادامه این جلسه عاطفه خادمی ـ دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ـ نیز گفت: نفس مسئله‌مند شدن و طرح امید اجتماعی به این معنی است که امیدها به نهادهای موجود کاسته شده و شهروندان نسبت به آینده بیمناک شده‌اند و باید سیاست‌ها، راهکارها، سازوکارها و ازاین‌دست مفاهیم را به کاربست تا امیدها زنده شود.

وی با طرح این پرسش که «چرا امید اجتماعی مسئله امروز جامعه ایرانی است؟» اظهار کرد: امید اجتماعی به عنوان عاملی زیربنایی در دست‌یابی به همبستگی و انسجام اجتماعی، زمینه‌ساز مشارکت و همکاری میان اعضای جامعه و پدید آمدن ثبات و نظم است.

خادمی افزود: امید اجتماعی صرفاً معطوف به آینده نیست، بلکه همبسته با زمان گذشته و حال است. هر چه میزان امید افراد به تحول جامعه بیش‌تر شود، مشارکت آنان در ساخت جامعه نیز بیش‌تر و همه ظرفیت‌های فردی و جمعی برای تغییر فعال می‌شود.

کاهش اعتماد به نهادهای حاکمیتی

وی با اشاره به سیر امیدواری جامعه در سه دهه نخست انقلاب اسلامی، بیان کرد: در شرایط فعلی به استناد پژوهش‌ها، آمارها و پیمایش‌های اخیر نوعی ناامیدی در میان اقشار مختلف جامعه مشاهده می‌شود که میزان آن قابل توجه است.

خادمی با بیان اینکه میزان اعتماد به نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی یکی از شاخص‌هایی است که می‌توان با آن وضعیت امید اجتماعی را مورد سنجش قرار داد اظهار کرد: آمارها در آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه ایرانی (در سال ۱۴۰۲)، نشان می‌دهد اعتماد به دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی کاهش شدیدی داشته است.

وی افزود: هر چند امید فردی همچنان متوسط به بالا ارزیابی می‌شود و بیشتر جنبه‌ روان‌شناختی‌ اعتقادی و مثبت‌گرا دارد، اما امید اجتماعی یعنی امید به روندها و نهادها، متوسط به پایین است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: امید اجتماعی، صرفاً مفهومی اجتماعی و فرهنگی نیست بلکه مفهومی سیاسی هم است و جنبه سیاسی آن در کنار جوانب فرهنگی و اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: امید در سطح اجتماعی اعتماد و اعتقاد به نهادها و ساختارها برای حل مسئله در سطح کلان نظام اجتماعی است و به‌ نظر می‌رسد که برساختن مقوله امید اجتماعی، حاصل وضعیت تاریخی‌ - اجتماعی است که در آن گفتمان‌های سیاسی‌ - اجتماعی موجود، امیدبخش تلقی نمی‌شوند و در تحقق شعارها و اهداف خود ناکام بوده‌اند.

گفتارهای سیاسی در جامعه مانع خلق امید می‌شود

وی با اشاره به اینکه شاید دلیل عمده مطرح‌ شدن مفهوم امید اجتماعی، شکست پروژه‌های جمعی تغییر بوده، گفت: یکی از موانع خلق امید، گفتارهای سیاسی موجود در جامعه است که به شیوه‌های مختلف ناامیدی را به ساحت‌های گوناگون جامعه تزریق می‌کند. گفتارهای مسلط در جامعه هیچ تصویر مثبتی از آینده ندارند و در ساخت رویای جمعی برای همه اقشار جامعه ناتوانند؛ این در حالی است که شأنیت حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند، توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشد و برنامه ویژه‌ای برای تحقق آن در نظر گیرد.

خادمی تصریح کرد: هرچند جامعه ایرانی در نهایت جامعه امیدواری است، اما این نباید ما را نسبت به شناخت موانع خلق امید اجتماعی بازدارد. به همین منظور در گام اول باید امید اجتماعی به عنوان یک امر پرابلماتیک، مورد توجه سیاست‌گذاران و مدیران فرهنگی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امید اجتماعی در تعامل با نخبگان علمی و فرهنگی شکل می‌گیرد و نهادهای اجتماعی نیز در صورت بسترسازی برای خلق امید و نشاط اجتماعی، نقش اثرگذاری در آن دارند، اظهار کرد: سیاست‌گذار فرهنگی لازم است به این نکته توجه داشته باشد که نه تنها گفتارهای سیاسی و اجتماعی را نسبت به پمپاژ ناامیدی مواخذه کند بلکه به وجه ایجابی آن نیز توجه کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی امید اجتماعی را یک سازه توصیف کرد و گفت: به نظر می‌رسد با تولید و تکثیر سازه‌های اجتماعی امیدبخش، امکان خلق امیدواری وجود دارد.

خادمی با تاکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی کشور، مصمم به تولید و تنظیم برنامه ملی امیدآفرینی اجتماعی است، افزود: سیاست‌گذار فرهنگی، لازم است همه عرصه‌های موثر در این فرایند را ببینید و برای آن برنامه‌ریزی کند؛ آن هم در شرایطی که غلبه ناامیدی در گفتمان‌های اجتماعی کاملا مشهود است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گزارش روایت پیشرفت در دولت سیزدهم، گزارش پژواک یک نامه "بررسی ابعاد فرهنگی و رسانه‌ای نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان حامی فلسطین در ایالات متحده آمریکا"، گزارش همستر کامبت و رویافروشی دیجیتال در جامعه ایران و گزارش جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران توسط چند تن از حضار ارائه شد.

همچنین اعضای حاضر در صحن پارلمان فرهنگی کشور به نامگذاری روز ۲۷ اردیبهشت مصادف با "بازگشت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش" به عنوان روز "اقتدار دریایی ایران" رای دادند که این نامگذاری منوط به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha