• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1403060502554
  • خبرنگار : 71628

واشنگتن‌پست: ضربه حزب‌الله به اسرائیل مانع مذاکرات آتش‌بس غزه نشده است

واشنگتن‌پست: ضربه حزب‌الله به اسرائیل مانع مذاکرات آتش‌بس غزه نشده است

یک رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به گستردگی عملیات حزب‌الله لبنان علیه اراضی اشغالی در پی ترور و به شهادت رسیدن یکی از فرماندهان ارشد این جنبش توسط تل‌آویو، مطرح کرد که به‌رغم نگرانی‌های موجود، این ضربه تاثیر بدی بر روند مذاکرات آتش‌بس غزه نداشته است.

به گزارش ایسنا، پس از مرحله نخست عملیات حزب‌الله لبنان به تلافی حمله رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت و ترور شهید «فؤاد شکر» از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان، یک رسانه آمریکایی در گزارشی مطرح کرد که رژیم صهیونیستی و حزب‌الله در تحولات صبح یکشنبه با احتیاط در لبه یک پرتگاه حرکت می‌کردند؛ نوعی گسترش حساب‌شده تنش‌ها که هر یک از طرفین به خوبی از کشاندن اوضاع به فاجعه‌ای بزرگ خودداری می‌کردند که جهان نگران آن بود.

حزب‌الله لبنان یکشنبه، اولین مرحله از انتقام حمله رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت و ترور شهید فواد شکر از فرماندهان ارشد این جنبش را آغاز کرد؛ برآوردها حاکی از تداوم این عملیات بوده و مقاومت لبنان نیز تاکید کرده که این حمله پهپادی و موشکی ادامه خواهد داشت. مقاومت لبنان در این حمله از ۳۲۰ موشک کاتیوشا و ده‌ها پهپاد استفاده کرد و چند پایگاه اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

در همین راستا، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، عصر یکشنبه، در سخنانی درباره جزئیات این عملیات اعلام کرد: عملیات گسترده حزب‌الله را که امروز علیه دشمن صهیونیستی انجام شد، «عملیات اربعین» می‌نامیم و تاکید می‌کنیم طرفی که اوضاع را در لبنان و جبهه به این درجه از تنش رسانده، دشمن اسرائیلی است.

به گفته حزب‌الله، این حمله «پاسخ اولیه و مقدماتی» بوده و اگر نتیجه عملیات از نظر آن ناکافی باشد، بعدا، درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

واشنگتن‌پست: ضربه حزب‌الله به اسرائیل مانع مذاکرات آتش‌بس غزه نشده است
حمله موشکی حزب‌الله لبنان به منطقه الجلیل در شمال اراضی اشغالی، ۲۵ اوت

نگرانی تل‌آویو از تداوم پاسخ حزب‌الله و وقوع پاسخ ایران

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارش خود با اشاره به این که حمله حزب‌الله لبنان منجر به متوقف کردن مذاکرات آتش‌بس و بروز جنگی منطقه‌ای نشد، نوشت: «در این میان، میانجی‌های آمریکایی در قاهره به پیش بردن مذاکرات با نمایندگان حماس برای آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی ادامه می‌دادند. میانجی‌ها در حال مذاکره درباره اسامی زندانیان فلسطینی هستند که تعدادشان ممکن است بیش از هزار نفر باشد و در صورت توافق، با اسرای اسرائیلی مبادله می‌شوند. این توافق هنوز انجام نشده است اما مذاکرات برای تعیین جزئیات آن ادامه دارد.»

واشنگتن پست مدعی شد: «سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان یکشنبه تلویحا اشاره کرد که این مرحله از جنگ ممکن است بالاترین سطح آن بوده باشد. او گفت، در این مرحله، "مردم می‌توانند نفسی بکشند و استراحت کنند." حامیان ایرانی او هم طی هفته گذشته، تقریبا چنین چیزی را مخابره کرده‌اند.»

این در حالیست که «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران، به تازگی، در گفت‌وگویی با یکی از همتایان اروپایی خود درباره تحولات منطقه، در رابطه با عملی شدن وعده «مجازات سخت» ایران در پاسخ به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران توسط رژیم صهیونیستی، گفت: «واکنش به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران حتمی است. این واکنش دقیق و حساب‌شده خواهد بود. برخلاف رژیم صهیونیستی، ایران به دنبال گسترش تنش نیست، اگرچه از آن هراسی ندارد.»

گستره حمله هوایی حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی

در ادامه گزارش واشنگتن‌پست با ادعاهایی درباره عملکرد پدافند دفاعی هوایی رژیم صهیونیستی آمده است، مقامات آمریکایی و اسرائیلی شرح مفصلی از رخ‌دادهای آخر هفته داده‌اند. این بحران از وقتی آغاز شد که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا، شنبه گذشته، گفتند نشانه‌هایی از آماده شدن حزب‌الله برای اجرای یک حمله گسترده موشکی و پهپادی یافتند. به ادعای این رسانه، جت‌های اسرائیلی قبل از حمله حزب‌الله وارد عمل شدند و به‌ ظن خودشان، حدود ۶ هزار راکت حزب‌الله را در حملاتی هدف گرفتند.

واشنگتن‌پست: ضربه حزب‌الله به اسرائیل مانع مذاکرات آتش‌بس غزه نشده است
حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، ۲۵ اوت ۲۰۲۴

با وجود این ادعاها، حزب‌الله لبنان در عملیاتی موفقیت‌آمیز توانست حدود ۲۴۰ موشک و حدود ۵۰ پهپاد را به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کند و نقاط کلیدی نظامی و پایگاه‌های صهیونیست‌ها را هدف بگیرد.

چانه‌زنی میانجی‌های آتش‌بس برای نهایی کردن جزئیات توافق

در ادامه این گزارش، ادعایی درباره تاثیر این عملیات برای پیشبرد اهداف گروه حماس مطرح شده است. به ادعای این رسانه، این عملیات حامل پیامی برای حماس است. به ادعای مقامات آمریکایی، «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس امیدوار بود که حمله مقتدرانه حزب‌الله بتواند وضعیت را در تلاش‌های آمریکا برای پایان دادن به جنگ تغییر داده و او را در شرایط بهتری قرار دهد و اکنون فشارها بر السنوار برای حمایت از توافقی افزایش یافته است که منجر به آزادی هزار زندانی فلسطینی یا تعداد بیشتری از آن‌ها شود. بسیاری از این اسرا در زندان‌های رژیم صهیونیستی با احکام اعدام مواجه‌اند.

این روزنامه با اشاره به سفر «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر به ایران با توجه به تنش‌های موجود در منطقه نوشت: «نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران دیدار خواهد کرد. این مقام قطری توضیحاتی درباره مذاکرات آتش‌بس غزه به رئیس‌جمهور ایران ارائه خواهد کرد که دولت‌های قطر و مصر میانجی‌های منطقه‌ای آن بوده‌اند. پاسخ ایران به این سفر رسمی ممکن است موجب تسریع روند مذاکرات آتش‌بس شود.»

واشنگتن‌پست: ضربه حزب‌الله به اسرائیل مانع مذاکرات آتش‌بس غزه نشده است
تصویری از شهید «فواد شکر» فرمانده ارشد حزب‌الله در مراسمی در بیروت، ۶ اوت ۲۰۲۴

در ادامه این مطلب آمده است: «مسائلی که میانجی‌ها مشغول چانه‌زنی برای آن هستند، در تصویر بزرگ‌تر جنگ غزه، تقریبا کم‌اهمیت هستند. طبق توافق پیشنهادی، اسرائیل با خروج از مناطق پرجمعیت غزه موافقت کند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اصرار داد که مرز میان غزه و مصر کم‌جمعیت است و نظامیان اسرائیلی می‌توانند در آن‌جا بمانند. میانجی‌های حماس و مصر، هر 2 مخالف این ایده هستند. نتانیاهو پذیرفته است مصالحه‌ای را انجام بدهد که طی آن، نظامیانی که در مرزها مستقر خواهند شد، تنها تعداد اندکی از چیزی باشند که او در ابتدا درخواست کرده بود. اما این جزئیاتی هنوز، به کلی، قطعی نشده‌اند.»

میانجی‌های قطری و مصری با نمایندگان حماس در قاهره، بیش از هفت ساعت برای بررسی جزئیات توافق زمان صرف کردند. این روند روز دوشنبه هم ادامه خواهد داشت. مذاکره‌کنندگان علاوه بر تایید اسامی اسرای فلسطینی و صهیونیست، پروتکل مفصل مبادله آن‌ها را نیز آماده کرده‌اند. آزادسازی هر یک از این اسرای رژیم صیهونیستی، با توجه به زن، مرد، نظامی یا ناتوان بودن آن‌ها با تعداد نامعلوم و متغیری از زندانیان فلسطینی همراه خواهد بود که مذاکره‌کنندگان جزئیات آن را مشخص خواهند کرد.

در بخش پایانی این یادداشت آمده است: «جنگ غزه یک اتفاق اندوه‌بار است که هر روز بدتر می‌شود. اما بخش قابل توجه چند روز اخیر این بود که آنچه منطقه بیشتر از همه از آن می‌هراسید، رخ داد و هنوز، پیشروی به سمت صلح ادامه دارد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha