• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403060100493
  • خبرنگار : 71635

مرور اخبار فرهنگ و هنر در هفته‌ گذشته

درگذشت ۷ هنرمند، لغو کنسرت برادران خسروی و ماجرای اعتراف خاص صدام

درگذشت ۷ هنرمند، لغو کنسرت برادران خسروی و ماجرای اعتراف خاص صدام

درگذشت ۷ هنرمند، انتخاب سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گله جواد انصافی از یک درخواست بی‌پاسخ، ماجرای طرح واگذاری کتابخانه‌های کانون، نقد بشیر حسینی به «جوکر»، اعلام زمان احتمالی عمره و توضیحاتی درباره ثبت‌نام جدید حج، داستان‌های شنیدنی یک مسجد کوچک، لغو کنسرت‌ کانادای برادران خسروی و ... از جمله اخبار این هفته فرهنگی هنری ایسنا بودند.

به گزارش ایسنا، با توجه به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و همبستگی آزادگان جهان با فلسطینی‌ها، شعار پیاده‌روی امسال «کربلا، طریق الاقصی» انتخاب شده است. زائران فلسطینی در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا و حرم امام حسین (ع) با استقبال دیگر زائران روبرو می‌شوند. به همین منظور راهپیمایی حمایت از فلسطین نیز در پیاده‌روی اربعین با حضور زائران کشورهای مختلف برگزار شد.

خبرهایی از اربعین

روزهای کربلا داغ است، دمای هوا در نیمه روز به ۴۶ درجه می‌رسد، پیاده‌روی در روز طاقت‌فرساست، بسیاری از زائران که سختی پیاده‌روی نجف تا کربلا را به جان خریده‌اند به شب‌های بین‌الحرمین پناه می‌آورند.

شب‌روی در گرمای طاقت‌فرسای عراق

مدیر موکب رسانه‌ای معلی که در صحن عقیله حرم امام حسین (ع) برپا شده است، گفت: همیشه جای یک موکب رسانه‌ای در کنار موکب‌های غذایی و اسکان خالی بود؛ موکبی با ظرفیت خدمات‌دهی به شبکه‌های تلویزیونی، سکوهای ویدیویی و البته فضای مجازی و امیدواریم این موکب ادامه‌دار باشد.

همچنین دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین با اشاره به اوج‌گرفتن اعزام زائران اربعین همزمان با بازگشت موج اول، گفت: خدمات‌دهی موکب‌های ایرانی تا ۳ روز پس از اربعین ادامه خواهد داشت.

خلوتی طریق و شلوغی کربلا

درگذشت ۷ هنرمند

روز یکشنبه آلن دلون ستاره سینمای فرانسه در سن ۸۸ سالگی در خانه‌اش درگذشت.

صفحات اجتماعی بعضی از گالری‌های تهران نیز روز یکشنبه از درگذشت محسن صادقیان - هنرمند نقاش - خبر دادند.

جان آپرا، بازیگر نقش سالواتوره تسیو در قسمت دوم فیلم «پدرخوانده» و همچنین سریال «فول هاوس» نیز روز دوشنبه در ۸۳ سالگی درگذشت.

هوشنگ حریرچیان (بازیگر قدیمی) نیز ۳۰ مرداد ماه و در سن ۹۲ سالگی از دنیا رفت و در زادگاه خود، شهر اصفهان به خاک سپرده شد.

فیل داناهو، مجری شناخته‌شده و پیشگام برنامه‌های تلویزیونی گفتگو محور نیز در سن ۸۸ سالگی و پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

همچنین روز سه‌شنبه اعلام شده که سیراک ملکنیان ـ هنرمند نقاش معاصر ـ در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

حسین خانی بیک بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز ۳۰ مرداد ماه و در سن ۸۳ سالگی از دنیا رفت و روز پنجشنبه یکم شهریور ماه در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد

برای وزیری که دوباره به بهارستان آمد

سیدعباس صالحی که برای دومین‌بار سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست گرفت، کیست؟

سیاست‌های مهم سیدعباس صالحی به روایت محمود آموزگار

واکنش دختر بیتا فرهی به حواشی رونمایی از تندیس مادرش

دختر بیتا فرهی در پی رونمایی از تندیس مادرش در موزه سینما نوشت: باید مفهوم واژه «تندیس» را به درستی فهمید؛ اهمیت تندیس در شباهتش نیست بلکه در شمایل و نمادی است که از آن هنرمند به جا می‌ماند.

تندیس بیتا فرهی چگونه ساخته شد؟

ساخت مجسمه‌ای به سبک هایپر رئال از زنده یاد بیتا فرهی واکنش های متفاوتی را در پی داشت. سازنده این اثر در همین رابطه می گوید که در ایران آنطور که باید از مجسمه‌های سبک هایپر رئال استقبال نشده است. این در حالی است که مخاطبان برای ورود به موزه‌های معروف دنیا مانند «مادام توسو» که تندیس‌های مومی افراد مشهور و تاریخ‌ساز در آن ساخته و نگهداری می‌شود، صف می‌کشند.

ایران فیلمی برای معرفی به اسکار دارد؟

در حالی که کمتر از ۵۰ روز تا زمان نهایی معرفی فیلم به آکادمی اسکار باقی نمانده، به نظر می‌رسد با توجه به فیلم‌هایی که تاکنون اکران شده‌اند، باید امیدوار بود تا مهرماه فیلمی مناسب با شرایط اسکار در ایران روی پرده برود.

یک فیلم توقیفی مجوز اکران گرفت

وزارت ارشاد در آخرین روزهای کاری خود به فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم» پس از سه سال پروانه نمایش داد.

گله جواد انصافی از یک درخواست بی‌پاسخ

جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت نمایش‌های ایرانی با ابراز تاسف از افول نمایش‌های سنتی ایران گفت: سال‌هاست از شهرداری خواسته‌ایم ساختمانی قدیمی به اجرای این نمایش‌ها اختصاص بدهد ولی این درخواست بی‌پاسخ مانده است.

سامانه متحول‌کننده اکران به کجا رسید؟

در حالی که سال گذشته سامانه‌ای برای تسهیل شرایط اکران فیلم‌ در سینماها راه‌اندازی شد تا دیگر به انتقال فیزیکی فیلم از طریق هارد نیازی نباشد، خبر می‌رسد که بسیاری از سینماهای کشور به این شبکه وصل نیستند و اجرایی شدن سامانه را به شرایطی بهتر منوط می‌دانند.

ماجرای طرح واگذاری کتابخانه‌های کانون به کجا رسید؟

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره طرح واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری به نهاد کتابخانه‌ها عمومی با بیان اینکه این طرح آنچه در رسانه‌ها مطرح شد، نبود، گفت: این طرح در دولت با این عنوان که «موضوع سیاسی شده و از حوزه تخصصی دور شده است» متوقف شد.

توضیحات قائم‌مقام شبکه سه درباره برخی انتقادات

قائم مقام شبکه سه سیما درباره انتقادها به برخی گزارشگران المپیک بیان کرد: جوان‌گرایی و استفاده از استعدادهای جدید همواره در دستور کار ما در شبکه سه قرار دارد و محدودیتی در این زمینه وجود نداشت؛ اما بالاخره تعداد رشته‌ها قابل توجه بود. بازتاب خوبی هم داشت و عنصر صمیمیت در تعداد زیادی از گزارش‌ها بود و بالاخره انتقادات و اشتباهاتی ممکن است وجود داشته باشد.

نقد بشیر حسینی به «جوکر»

سیدبشیر حسینی درباره شوخی های «جوکر» گفت: بخشی از آن سلیقه ای است. ما ایرانی ها هم در شوخی کردن خیلی سخت پسندیم و بسیار طناز. اما برخی شوخی های «جوکر» را نمی پسندم با این حال واقعیت این است اصل شوخی هایی که ما در محافل و پشت درهای بسته غیررسانه ای داریم یا جنسی است یا سیاسی.

دوبله قسمت‌های پخش نشده «پوآرو» 

مدیر واحد دوبلاژ سیما از دوبله سه فصل پخش نشده از مجموعه جنایی ـ معمایی «پوآرو» خبر داد.

عموپورنگ و امیرمحمد؛ دوری از تلویزیون و کوچ به نمایش خانگی

اعلام انتشار یک برنامه جدید در شبکه نمایش خانگی در حوزه کودک، از بازگشت داریوش فرضیایی و امیرمحمد متقیان حکایت دارد؛ البته این بار نه در نقش عموپورنگ بلکه با سریالی جدید به نام «لالایی» با حضور بازیگران سینما و تلویزیون.

«مساجد ایرانی» ثبت جهانی می‌شوند

مدیر پرونده ثبت جهانی «مسجد ایرانی» از آغاز کار روی این پرونده خبر داد و با امیدواری زیاد که این پرونده تا پایان سال به سرانجام برسد، گفت: پرونده مسجد یا مساجد ایرانی یکی از مهم‌ترین پرونده‌های ایران در ۵۰ سال اخیر است.

رهاشدگی «جویندگان گنج» ممنوع شود

رئیس هیات مدیره انجمن علمی باستان‌شناسی ایران گفت: گسترش فعالیت‌های «گنج‌یابی» در فضای مجازی و نبود نظارت بر آن به یک معضل بزرگ و آسیب‌زا تبدیل شده است و سرکردگان این جریان با تعداد بالای دنبال‌کننده‌های صفحه‌های مجازی، فعل «گنج‌یابی» و «جویندگی» آن را بدون منع قانونی نشر می‌دهند.

چرا سرستون تاریخی در شیراز رها شده است؟

یک کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی از رها شدن یک سر ستون و قلمه ستون پیوسته با احتمال تاریخی بودن آن در یکی از منطقه‌های شهر شیراز خبر داد.

گرما تابلوی شیشه‌ای «نقش رستم» را خُرد کرد!

در حالی عکسی از تابلوی شیشه‌ای خرد شده در نقش رستم، آرامگاه شاهان هخامنشی منتشر شده است که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس می‌گوید: تابلوی شیشه‌ای بر اثر شدت گرما به چنین روزی افتاده است و حالا این تابلوی شیشه‌ای تعویض شده است.

اعلام زمان احتمالی عمره و توضیحاتی درباره ثبت‌نام جدید حج

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه فعلا ثبت‌نام جدیدی برای حج انجام نمی‌شود، از احتمالاتی برای ثبت‌نام و اعزام عمره در شهریورماه خبر داد.

ثبت آئین‌های عاشورایی در تقویم رویدادها

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ثبت رویدادهای عاشورایی سه استان لرستان، قزوین و آذربایجان‌شرقی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

از نقد منصفانه مداحان تا کتابی درباره آداب و رسوم عزاداری در تهران

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور گفت: معتقدم که جریانات جدیدی که در عرصه هیات صورت می‌گیرد توسط کارشناسان در جای علمی و مناسب خودش باید مباحثه شود تا ابتکارات به بدعت منجر نشود، آن کاری که در ۹۰ فوتبال توانستیم بکنیم، می‌توانیم در مورد یک جریان مداحی و یک هیات انجام دهیم اما می‌تواند روش خودش را دنبال کند.

داستان‌های شنیدنی یک مسجد کوچک

مسجد کوچک ادیب یکی از کوچکترین مساجد تهران است که با بیش از ۱۲۰ سال قدمت همچنان میزبان نمازگزاران تهرانی است، مسجدی که با وجود تغییرات مکرر شهری همچنان در محله قدیمی خیابان ری واقع شده و با ظرفیت ۴۰ نمازگزار پابرجاست.

کنسرت‌ کانادای برادران خسروی لغو شد

در هفته ای که گذشت، سیروان و زانیار خسروی در فضای مجازی از لغو کنسرت‌های ۳۱ آگوست و ۶ سپتامبر خود در کانادا خبر دادند.

پیشنهادهایی برای خواندن: 

یک اعتراف خاص از صدام

قهرمان شو در کنارش پزشکی رو هم ادامه بده!

توصیه‌ آیت‌الله جاودان برای مقابله با شیطان

آلن دلون؛ از ستاره‌شدن تا اتهام قتل

این ۱۴ مَرد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه کردند؟

دور دنیا با یک نقاش جهانگرد

پایان بابای طناز «ساختمان پزشکان»

یکی دیگر از این ۷ نفر کم شد!

توصیه آیت‌الله فاطمی‌نیا برای زیارت اربعین

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha