• سه‌شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403031509904
  • خبرنگار : 50176

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان:

امام خمینی(ره) هویت ملی، میهنی و دینی را در یک پرچم بلند کرد

امام خمینی(ره) هویت ملی، میهنی و دینی را در یک پرچم بلند کرد

ایسنا/لرستان معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان گفت: امام خمینی(ره) هویت ملی میهنی و دینی را با هم در یک پرچم بلند کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین فاطمی‌نیک در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه ۱۵ خرداد چند نگرش و رهاورد و مبنا در تاریخ ایران ایجاد کرد، بیان کرد: اولین نگرش امام خمینی(ره) هم با تکیه بر ملیت میهنی و ایرانی و هم تکیه بر عزت یک انسان در پیشگاه خداوند بود.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در سیزدهم خرداد ۱۳۴۲، در شش محور در مدرسه فیضیه قم سخنرانی مشهور و تاریخی داشتند که دو محور از آن به دشمنی رژیم‌ صهیونیستی با اسلام و ایران و وابستگی و رابطه عمیق شاه به این رژیم پرداختند. هم چنین تأثیرپذیری شگرف رئیس مملکت از بهایی‌ها را جدی تبیین کردند و از دشمنی و مخالفت رژیم وقت با اساس اسلام‌ تذکر دادند.

فاطمی‌نیک با بیان اینکه امام خمینی(ره) که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام شیطان بزرگ را به دولت ایالات متحده آمریکا نسبت داد در خرداد ۴۲ رژیم پهلوی را با حاکمیت بنی‌امیه در نسبت با دشمنی هر دو با اسلام معرفی و برای مردم تبیین کرد، تصریح کرد: این پرده‌برداری آن انسان بزرگ از واقعیت تلخ حاکمیت ایران برای رژیم سخت آمد و به فاصله اندک ایشان را دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کرد و مردم آگاه و پشتیبان اسلام و عالمان دین در پانزدهم خرداد برای اعتراض به دستگیری مجتهد خود به پا خاستند که به دستور شاه مستبد آنان را به خاک و خون کشیدند و همین موجب شد که بعدها امام(ره) پانزده خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام کند.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان تأکید کرد: در تاریخ زنگ آغاز انقلاب با قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ زده شد و در اوج خود و ۱۵ سال بعد در بهمن ماه ۱۳۵۷ به پیروزی رسید.

وی با اشاره به اینکه در چنین روزی پرچم مبارزه با رژیم ستم شاهی بلند شد، بیان کرد: اولین خیزش مردم با انزجار از رژیم ستم‌شاهی به صورت جمعی و اطاعت از یک رهبر دینی در این انجام شد.

فاطمی‌نیک با بیان اینکه امام خمینی(ره) در همان ابتدا هویت ملی میهنی و دینی را با هم در یک پرچم بلند کرد، افزود: برخی انقلاب‌ها یک سویه هستند اما امام خمینی(ره) در لایه‌های پنهان هم دین و دنیا را با هم مطرح کرد و توجه به دین و دنیا تنها در انقلاب اسلامی اتفاق افتاده که همزمان از عزت ملی و شرف دینی دفاع کرده است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان بیان کرد: اینکه امام خمینی(ره) ۱۵ خرداد را تا پایان تاریخ عزای عمومی اعلام کرد یعنی داغی بر دل ملت نواخته شده که نباید به فراموشی سپرده شود که یک روزی رژیمی به خاطر یک هویت فروشی و ملیت فروشی مردم قانونی وضع کرده و مردم را برای اعتراض به اینکه ملیت و هویت ملی را به فروش می‌گذارید، به خاک و خون کشیده است.

وی با اشاره به اینکه از این بخش از تاریخ ایران و انقلاب چند درس و آگاهی بخشی می‌توان دریافت، تصریح کرد: نخست، مانع اصلی حاکمیت پهلوی اسلام ناب بود که با پشتیبانی جدی و دامنه‌دار در پرداخت به بهایی‌گری خطر جایگزین کردن نسخه دروغین ‌و ساختگی از اسلام حس می‌شد و دوم اینکه، وابستگی نظام وقت و رابطه عمیق شاه به رژیم صهیونیستی در آن زمان خط قرمز حاکمیت بود که به صراحت دستور می‌دادند کسی حق ندارد درباره اسرائیل برای مردم سخن بگوید و همین نکته را امام در سخنرانی آن سال بیان کردند.

فاطمی‌نیک با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) با دفاع از مردمی بودن حوزه‌های علمیه و به دور از مال اندوزی، از تهمت ثروت‌گرایی به جایگاه روحانیت به بیان مصداق‌های شفاف پرداختند و در عوض حامیان رژیم و حاکمان وقت را در ثروت اندوزی شایسته آن تهمت معرفی کردند، افزود: ایشان برای شناساندن دیکتاتوری نظام ستمشاهی به مردم و ثبت در تاریخ برای به قتل رساندن مردم عادی روز پانزده خرداد ۱۳۴۲ را ماندگار ساخت، امام (ره) که هم به ملیت و هم هویت دینی پرداخته بود در حقیقت از دشمنی رژیم‌ با ایران و اسلام پرده‌برداری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha