• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031207844
  • خبرنگار : 71660

فیدان: نمی‌خواهیم ناتو قسمتی از جنگ اوکراین باشد

فیدان: نمی‌خواهیم ناتو قسمتی از جنگ اوکراین باشد

وزیر خارجه ترکیه گفت همزمان با اینکه برخی از اعضای ناتو به کی‌یف اجازه حمله به روسیه با تسلیحات غربی را می‌دهند، ترکیه هرگز نمی‌خواهد ناتو در جنگ اوکراین شرکت کند.

به گزارش ایسنا، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه پس از نشست وزرای خارجه ناتو در پراگ گفت: «ما از ادامه کمک به اوکراین و ظرفیت اوکراین برای بازدارندگی حمایت می‌کنیم، اما نمی‌خواهیم ناتو در این جنگ شرکت کند.»

خبرگزاری آناتولی به نقل از وزیر خارجه ترکیه گزارش کرد: «ما فکر می‌کنیم که تعادلی باید بین ۲ کشور هم توسط اعضای ناتو و هم خود بلوک برقرار شود. این جنگ می‌تواند در منطقه گسترش یابد و بحران‌های بدتری را ایجاد کند.»

هاکان فیدان ضمن آنکه تایید کرد جنگ روسیه-اوکراین یکی از اولویت‌های اصلی مورد بحث در نشست بوده، افزود: «حمایت از تمامیت ارضی و آزادی مهم است و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، حمایت کامل از اوکراین را صراحتا اعلام کرده است.»

او با اشاره به اهمیت خاتمه این جنگ، خاطر نشان کرد: «ترکیه دائما اهمیت دیپلماسی که نادیده گرفته می‌شود را برجسته کرده است. ما در ترکیه تاکید می‌کنیم که نه تنها مسائل مربوط به جنگ بلکه شیوه‌های مربوط به گفت‌وگو نیز باید در حل‌وفصل این درگیری در نظر گرفته شود. شکست در این زمینه، خطرات بیشتری را به همراه خواهد داشت.»

جنگ غزه

وزیر خارجه ترکیه در قسمت دیگری از اظهاراتش بیان کرد که این کشور یکی از تنها کشوری بوده که توجه خود را به سمت جنگ غزه معطوف کرده است.

او بیان کرد: «ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که اگر کشتار و نسل‌کشی در غزه متوقف نشود، اگر فورا توافق آتش‌بس و عملیات کمک‌های بشردوستانه آغاز نشود، و اگر راه‌حل ۲ دولتی دنبال نشود، این مشکل گسترش می‌یابد و سایر بازیگران را نیز درگیر می‌کند و در نهایت به یک مشکل جهانی تبدیل می‌شود.»

فیدان با اشاره به موضع ناتو در قبال سرزمین‌های اوکراین گفت این ائتلاف نیز باید «موضع اصولی» را در قبال اشغال سرزمین‌های فلسطینی در نظر بگیرد.

او نشست‌ اخیر با «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا در مادرید را «بسیار مثمرثمر» توصیف کرد و گفت: «درخصوص مسئله فلسطین، اولویت‌های ما شامل تضمین برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط کشورهای بیشتر، تاثیرگذاری بیشتر این موضوع و جلب حمایت‌های بیشتر از فلسطین در بلند مدت بوده است.»

وزارت امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «هاکان فیدان به همراه اعضای گروه تماس غزه که از سوی سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب تعیین شده‌اند، با نخست‌وزیر اسپانیا دیدار کردند.»

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر مرزها و حاکمیت فلسطین که همچنان تحت «اشغال و نقض غیر قابل باوری» توسط رژیم صهیونیستی قرار دارد، گفت: «تا زمانی که این اشغال پای بر جاست، فلسطین نمی‌تواند به عنوان کشوری موثر فعالیت کند. هم‌چنین در جلساتی که هفته گذشته در اروپا در بروکسل برگزار شد، مشکلات مالی و چگونگی تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین دائما مطرح شد. با این حال، کشورها به جای کمک به تشکیلات خودگردان باید به آن اجازه دهند روی پای خود بایستد. اجازه دهید خودش مالیات جمع‌آوری کند. اجازه دهید مسئله گمرگ را خودش کنترل کند. بنابراین، اگر به آن اجازه دهید به عنوان یک کشور کامل عمل کند، دیگر نیازی به حمایت اقتصادی جامعه بین‌المللی از فلسطین نخواهد بود.»

وی خاطر نشان کرد: «آنچه لازم است حمایت اقتصادی از فلسطین نیست، بلکه باید حقوق حاکمیت و سرزمین فلسطین در اولویت قرار بگیرد.»

پرونده دیوان لاهه علیه رژیم صهیونیستی

هاکان فیدان در پایان اظهار کرد پس از آنکه ترکیه در ماه گذشته میلادی در پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری – که توسط آفریقای جنوبی مطرح شده – اعلام مشارکت کرد، سایر کشورها نیز به تدریج شروع به اعلام این موضوع کردند که می‌خواهند بخشی از این پرونده باشند.

اواخر دسامبر ۲۰۲۳ آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. آفریقای جنوبی سپس طی درخواستی که بخشی از این شکایت است از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست به رژیم صهیونیستی دستور دهد تا فورا عملیات نظامی در رفح را متوقف کند. این دیوان لاهه به تازگی حکم داد حملات صهیونیست‌ها در رفح متوقف شود اما تل‌آویو زیر بار اجرای آن نمی‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha