• دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402080100311
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان:

بی‌توجهی به آمار، منجر به ناکارآمدی در مسیر توسعه می‌شود

بی‌توجهی به آمار، منجر به ناکارآمدی در مسیر توسعه می‌شود

ایسنا/اصفهان آمار و برنامه‌ریزی، سنگ بنای توسعه کشورها است و با توجه به اهمیت شناساندن جایگاه آمار به مردم و مسئولان و همچنین ارتقای آگاهی و فرهنگ آماری جامعه، روز اول آبان، «روز  آمار و برنامه‌ریزی» نام‌گذاری شده و برنامه‌های امسال با شعار «حکمرانی داده‌محور» در کشور برگزار می‌شود. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا از جایگاه آمار و مأموریت‌های این سازمان گفت. سید علی قرشی نوش‌آبادی، اظهار کرد: سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و ارزیابی در حوزه‌های مختلف، بر اساس کمیت‌ها و عدد انجام می‌شود و شرایط دنیای امروز، مبتنی بر آمار و اطلاعات دقیق است.

وی افزود: بی‌توجهی به اطلاعات آماری منجر به کاهش بهره‌وری و ناکارآمدی در مسیر تحقق برنامه‌های توسعه کشورها می‌شود و داده‌های آماری بنیادی‌ترین اصل برای برنامه‌ریزی و مدیریت حلقه‌های توسعه به شمار می‌آیند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، تصریح کرد: آمارهای درست و واقعی نقشه راه مدیران و حتی شهروندان برای رسیدن به توسعه است که می‌تواند موجب سرعت بخشیدن به گام‌های اصلاحی شود، اما برخی از دستگاه‌ها، موارد مثبت خود را گزارش کرده و آمار منفی را پنهان می‌کنند.

قرشی نوش‌آبادی تأکید کرد: کشورهایی که توسعه پیدا کرده‌اند، برای هر سازمان، یک واحد آماری تعریف کرده‌اند تا بتوانند تغییر و تحول‌های حوزه کاری خود را پیگیری کرده و به صورت روشن تحلیلی از وضعیت سازمان‌ها ارائه کنند.

وی اظهار کرد: میزان توسعه یافتگی کشورها با کیفیت آمار و به هنگام بودن اطلاعات تولید شده ارتباطی تنگاتنگ دارد و معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان بازوی اجرایی مرکز آمار ایران، در راستای تهیه اطلاعات مورد نیاز نظام برنامه‌ریزی در قالب چهار گروه کارشناسی تعریف شده است.

قرشی گفت: سرشماری‌ نفوس و مسکن، آمارگیری در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تهیه سالنامه آماری، حساب‌های فصلی، شاخص‌های قیمت مصرف کننده و تولیدکننده، نظارت بر فعالیت‌های آماری دستگاه‌های اجرایی و بومی‌سازی استانداردهای بین‌المللی از جمله فعالیت‌های مرکز آمار به شمار می‌روند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، تصریح کرد: گروه اجرای طرح‌های آماری و سرشماری‌ها، وظیفه ساماندهی، اجرا و نظارت بر انجام سرشماری‌های عمومی و تخصصی و آمارگیری‌های نمونه‌ای و پایش و داده‌آمایی نتایج آن‌ها در چارچوب برنامه‌های مرکز آمار ایران را بر عهده دارد.

وی تأکید کرد: گروه اجرای طرح‌های آماری و سرشماری‌ها  هر سال ۹ طرح به صورت ابلاغی، سه طرح به صورت فصلی و ۱۴ طرح به صورت ماهانه اجرا  می‌کند که تعداد نمونه‌های این طرح‌ها بالغ بر ۳۸ هزار و ۷۶۰ نمونه با استفاده از ۱۳ هزار و ۹۶ نفر روز نیروی انسانی بوده است.

قرشی نوش‌آبادی گفت: نتایج حاصل از اجرای طرح‌های آماری به صورت شاخص‌های اقتصادی نرخ تورم، نرخ بیکاری، نسبت اشتغال و نرخ مشارکت اقتصادی و ... در دوره‌های زمانی ماهانه و سالانه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

وی در مورد گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده‌های آماری، افزود: انتشار آمارنامه استان در قالب ضوابط مرکز آمار ایران،  جمع‌آوری و ساماندهی آمارهای ثبتی مربوط به سازمان‌های اداری استان در چارچوب نظام آمارهای ثبتی کشور مسئولیت این گروه آماری است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی و شناخت نیازهای آماری دستگاه‌های اجرایی، تجزیه‌وتحلیل نتایج طرح‌های آماری استان‌ها توسط گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده‌های آماری اجرا می‌شود.

قرشی نوش‌آبادی تصریح کرد: تدوین نیازهای اطلاعاتی پایگاه اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تهیه و تدوین سالنامه آماری استان و شهرستان، تهیه و تدوین گزیده شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان به صورت فصلی نتایج حاصل از گروه آمارهای ثبتی و پردازش داده‌های آماری است.

وی گفت: گردآوری و محاسبه شاخص‌ها و اطلاعات منطقه‌ای جهت محاسبه حساب‌های زیرمنطقه‌ای استان اصفهان در سطح ۲۸ شهرستان جهت محاسبه ارزش افزوده بخش‌ها و رشته فعالیت‌های عمده اقتصادی در ۱۸ بخش اصلی و ۸۲ رشته فعالیت و زیربخش بر عهده گروه حساب‌های منطقه‌ای  و محاسبات قیمت است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، افزود: نتایج حاصل به صورت آمار تولید ناخالص داخلی استان و شهرستان‌ها، رشد اقتصادی استان، محاسبه ستانده، مصرف واسطه و ارزش افزوده بخش‌های عمده اقتصادی در سطح استان و شهرستان‌ها به شهروندان گزارش می‌شود.

قرشی نوش‌آبادی، گفت: گروه نقشه و اطلاعات مکانی نیز وظیفه دارد که بروزرسانی نقشه‌های آماری شهری و روستایی، فایل جغرافیایی، توسعه زیرساخت داده مکانی،  ظرفیت‌سازی برای استقرار و توسعه شبکه‌های مبنایی، تهیه نقشه‌های موضوعی و ایجاد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) را اجرا کند.

وی تصریح کرد: نخستین گام برای برنامه‌ریزی، داشتن تصویری روشن از واقعیت‌های موجود جامعه است تا ضمن شناسایی فرصت‌ها، بتوان نیازها و تنگناهای اساسی را شناسایی و برای از بین بردن یا کاهش اثرات آن برنامه‌ریزی مناسب کرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، تأکید کرد: پیشبرد هدف‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سایه همکاری همه دستگاه‌های مربوط از مرحله گردآوری داده‌ها تا تحلیل و استخراج داده‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha