• شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402072920716
  • خبرنگار : 50614

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی مطرح کرد

 پیشرفت‌محوری، مردم‌محوری و مسئله‌محوری ۳رویکرد اصلی در تنظیم اسناد توسعه‌ای استان

 پیشرفت‌محوری، مردم‌محوری و مسئله‌محوری ۳رویکرد اصلی در تنظیم اسناد توسعه‌ای استان

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حراسان رضوی گفت: رویکرد پیشرفت محوری در مقابل توسعه محوری، مردم محوری و مسئله محوری سه رویکرد اصلی ما در حوزه تنظیم سند توسعه‌ای جدید است.

سید جمال‌الدین حسینی شنبه ۲۹ مهر ماه، در افتتاحیه رصدخانه شهری مشهد که در محل کارخانه نوآوری برگزار شد، با بیان اینکه رسالت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری‌ها با بازه زمانی حداقل یک ساله است، عنوان کرد: باید بتوانیم تصمیم‌گیری‌های استانی و حرکت‌های جامع را به سطح روزانه برسانیم.

وی با بیان اینکه گاهی ما در حوزه تصمیم‌گیری‌ها با تصمیماتی مواجه می‌شویم که افق زمانی بلندی دارند، ادامه داد: ما در فضای اجرایی به تصمیماتی احتیاج داریم که سریع و عاجل باشد. تشکیل بخش‌هایی مثل رصدخانه شهری تقریبا این کارایی را خواهد داشت‌ و من از این جهت این بلوغ شهر مشهد در حوزه رصدخانه را تبریک عرض می‌کنم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به رسالت دیگر سازمان برنامه و بودجه، گفت: بحث برنامه هفتم توسعه دغدغه امروز ما در سازمان مدیریت در استان و برنامه و بودجه در کشور است‌. با بررسی‌هایی که در مجلس در این خصوص صورت گرفته امیدواریم تا پایان همین هفته این برنامه نهایی شود.

حسینی با بیان اینکه ما در استان برنامه هفتم خود را با یک نگاه بلند مدت شروع کرده‌ایم، اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌ها و تدوین در این خصوص آغاز شده است. این فرایند، کار سخت‌وسنگینی خواهد بود.

وی با اشاره به نیاز به بازنگری احساس شده در اسناد توسعه، خاطرنشان کرد: بازنگری بر مطالعات و سندهای آمایش و توسعه‌ انجام شده است. همچنین ما یک‌آسیب‌شناسی روی سندهای آمایش و توسعه انجام داده‌ایم. یکی از اصلی‌ترین آسیب‌ها این است که ساختار نهایی گزارشات آن ساختار مطلوبی که معمولا ما در اسناد استراتژیک استفاده می‌کنیم، نیست.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان عنوان کرد: جدا شدن سند توسعه از اسناد آمایش به خصوص در قسمت‌های عملیاتی باعث شده است حوزه‌های ملی در اسناد عملیاتی مغفول واقع شود. ما می‌خواهیم کل را ببینیم و برای کل تصمیم بگیریم که در این خصوص در حال رایزنی هستیم تا در اصلاحیه به نوعی این موضوع حل شود. همانطور که در بحث تصویب سند آمایش، استان خراسان رضوی پیشقدم بوده است، در تلاشیم که در مجموعه سازمان برنامه و بودجه کشور بر اساس الگوهای ساختاری و فرایند اجرایی بتوانیم پیشقدم باشیم. بازنگری‌ها باید با یک عمق اتفاق بیفتد.

حسینی با بیان اینکه ما در حوزه تنظیم اسناد توسعه‌ای جدید چند رویکرد را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: رویکرد پیشرفت‌محوری در مقابل توسعه‌محوری، یکی از رویکردهای ما در این حوزه است. همچنین با رویکرد مسئله محوری نیز در حوزه ترسیم وضعیت موجود به دنبال نظام مسائل و ریشه‌های آن خواهیم بود. لذا هر موضوعی که مطرح می‌کنیم با این نگاه به سراغ آن می‌رویم که چالش‌ها و مسئله‌های ما در آن موضوع چیست؟ بر این مبنا به احتمال بسیار زیاد ساختار سند توسعه جدید یک ساختار مسئله محوری از این جنس خواهد بود.

وی با یادآوری رویکرد مردم‌محوری در سند توسعه جدید، اظهار کرد: رویکرد مردم‌محوری، دیگر رویکرد ما در ترسیم سند توسعه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha