• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402072315850
  • خبرنگار : 50181

یک مسئول:

وضعیت استاندارد تجهیزات بازی پارک‌های کرمانشاه چندان مناسب نیست

 وضعیت استاندارد تجهیزات بازی پارک‌های کرمانشاه چندان مناسب نیست

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه از رصد مستمر وضعیت استاندارد تجهیزات بازی پارک‌های کرمانشاه خبر داد.

یاسر مرادی به مناسبت هفته استاندارد با حضور در دفتر ایسنا در کرمانشاه، از وظایف استاندارد در ارائه خدمات هم به تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان یاد کرد و افزود: فعالیت‌های استاندارد در چهار بخش اصلی استانداردسازی و آموزش، ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه‌شناسی اوزان و مقیاس تقسیم بندی می‌شود که می‌توان از آنها به عنوان چهار ستون اصلی کیفیت یاد کرد.

وی یکی از مهمترین بخش‌ها را ارزیابی انطباق با استاندارد دانست و گفت: در این بخش نظارت بر کالاها در چند بخش سطح بازار، سطح واحدهای تولیدی و همچنین مبادی رسمی ورود و خروج کالا به کشور صورت می‌گیرد.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه با بیان اینکه در نیمه اول امسال بالغ بر ۵۰۰ مورد نمونه‌ برداری از واحدهای تولیدی استان و به صورت سرزده هم از خطوط تولید و هم کالاهای موجود در انبارها به فراخور تعداد و نوع محصولات تولیدی واحدها صورت گرفته است، افزود: ۵۵۵ مورد آزمون بر روی این نمونه‌ها انجام شده که بیش از ۸۰ درصد آنها مطابق با استاندارد بوده است. به علاوه در این مدت ۳۵ مورد تمدید پروانه استاندارد و ۳۸ مورد نیز ابطال پروانه استاندارد را داشتیم.

مرادی همچنین از انجام سه هزار مورد بازرسی از بازار مصرف در قالب طرح "طاها" نیز خبر داد و اضافه کرد: در سطح بازار نیز بالغ بر ۸۵ درصد کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری بودند از نظر انطباق با استاندارد تایید شدند و ۱۵ درصد مابقی نیز عمدتا از نظر کیفی مشکل نداشتند، بلکه با مشکل عدم انطباق نشانه‌گذاری(قرار نگرفتن کد ۱۰ رقمی زیر نشان استاندارد) مواجه بودند.

وی یکی دیگر از اقدمات استاندارد را صدور نشان "حلال" برای کالاهای تولیدی برشمرد که تاثیر بسزایی برای صادرات این کالاها دارد و عنوان کرد: سال گذشته ۳۰ مورد و امسال نیز هفت مورد نشان استاندارد حلال برای محصولات تولیدی استان صادر کردیم  که عمدتا نیز در دسته محصولات آرد و غلات بوده است.

نظارت بر کارگاه‌ها و بازار طلا

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه نظارت بر فلزات گرانبها را نیز از دیگر وظایف استاندارد دانست که بر اساس آن عیار دقیق طلا که اهمیت بالایی دارد سنجیده می‌شود و عنوان کرد: عیار طلایی که به طور معمول در ایران استفاده می‌شود ۱۸ است و در کنار آن لازم است همه مصنوعات طلا کد شناسایی داشته باشند که شامل یک حرف انگلیسی و چند عدد است که تقاضا داریم همه خریداران هنگام خرید به وجود این کد شناسایی بر روی طلا توجه کنند، زیرا عدم وجود این کد می‌تواند حاکی از قاچاق بودن مصنوعات طلا باشد.

مرادی از انجام ۱۵۰ مورد نظارت بر روی طلافروشی‌های سراسر استان و همچنین بازرسی از هشت کارگاه تولید طلا که در کرمانشاه و کنگاور داریم خبر داد که وضعیت انطباق بر استاندارد آنها بسیار مناسب بوده است.

وی از پایش استاندارد در حوزه آرد و نان نیز یاد کرد که عمدتا مربوط به کنترل تولید آرد از سوی کارخانجات است و یادآور شد: ۱۴ کارخانه تولید آرد در استان داریم که تولیدات آنها منطبق بر استاندارد است، اما در بخش نانوایی‌ها نظارت ما معطوف به آرد مصرفی و تجهیزات پخت نان است.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه اظهار کرد: نباید فراموش کنیم استاندارد بودن پخت نان با کیفیت نانی که تولید می‌شود دو مقوله جدا است و این امکان وجود دارد که فرآیند تولید نان از سوی استاندارد مورد تایید باشد، اما کیفیت نانی که به دست مردم می‌رسد برای آنها قابل قبول نباشد.

وضعیت خوب استاندارد قالیشویی‌ها

مرادی در ادامه با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد نظات بر برخی خدمات و کالاهای دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته، افزود: از جمله این موارد می‌توان به رعایت استاندارد در کلاس‌های درس، خانه سالمندان، سالن‌های ورزشی، هتل‌ها، پایانه‌های اتوبوس، ایستگاه راه آهن، فرودگاه، قالیشویی‌ها ( نوع و میزان موادی که به کار می‌برند) و ... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در این بخش‌ها بیشترین میزان انطباق بر استاندارد مربوط به قالیشویی‌ها و کمترین نیز مربوط به پایانه مسافربری "شهید کاویانی" بوده، تاکید کرد: در این موارد به جای برخورد قهری عمدتا شیوه‌های مشاوره‌ای و تشویقی برای بهبود ارائه خدمات مد نظر قرار می‌گیرد.

وضعیت نامناسب استاندارد تجهیزات بازی پارک‌ها

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه سپس از وضعیت رعایت استاندارد در تجهیزات بازی پارک‌ها، مراکز بازی سرپوشیده و ... نیز یاد کرد که در سه بخش ساخت تجهیزات، نصب تجهیزات و بهره‌برداری از آنها و هریک با پروتکل خاص خود صورت می‌گیرد و گفت: در بخش پارک‌ها و تجهیزات بازی و ورزشی که در آنجا نصب می‌شود، علی رغم مکاتبات متعددی که با شهرداری کردیم وضعیت چندان مناسب نیست و برای تجهیزاتی که خود شهرداری در پارک‌ها نصب کرده فعلا تاییدیه استاندارد نداریم.

مرادی عنوان کرد: برخی تجهیزات بازی که بخش خصوصی در پارک ها نصب کرده با همکاری شهرداری جهت اخذ تاییدیه استاندارد به ما معرفی می‌شود که تا کنون تعداد زیادی از این تجهیزات پروانه استاندارد گرفته اند.

وی درباره پارک‌های بازی سرپوشیده نیز گفت: روند استانداردسازی این مراکز نیز به تدریج در حال پیگیری است که صدور تاییدیه استاندارد برای  این مراکز نیز به نوع تجهیزات، نحوه چیدمان آنها، فضایی که در اختیار دارند و ... بستگی دارد.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه یکی دیگر از اقدامات انجام شده را ارزیابی سیلندرهای گاز مایع  که عمدتا در روستاها مورد استفاده قرار می‌گیرد اعلام کرد و یادآور شد: سال گذشته ۱۷ هزار سیلندر از چرخه عرضه خارج شد و ۱۵ هزار شیر سلیندر گاز را نیز امحا کردیم.

مرادی همچنین از آمادگی اداره کل استاندارد برای استانداردسازی محصولات دانش بنیان، ارائه مشاوره به شرکت‌ها و عارضه یابی برای استانداردسازی محصول تولیدی این واحدها خبر داد و عنوان کرد: علی رغم اطلاع رسانی های مکرری که انجام دادیم، استقبال چندانی از سوی شرک‌ها صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه اداره استاندارد در زمینه برچسب مصرف انرژی کالاها و خصوصا لوازم خانگی نیز ورود کرده، گفت: بیش از ۱۰۰ مورد از نظارت‌هایی که در سطح بازار انجام دادیم مختص به این موضوع بوده است.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه از مردم درخواست کرد حتما بررسی اصالت این برچسب‌ها از طریق ارسال پیامک به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ را انجام دهند.

مرادی همچنین از نظارت استاندارد بر طرح پیش بسته بندی کالاها با هدف رعایت وزن و اندازه دقیق کالایی که در بسته بندی به مردم عرضه می‌شود نیز خبر داد.

 وضعیت استاندارد تجهیزات بازی پارک‌های کرمانشاه چندان مناسب نیست

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha