• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۵:۵۶
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403040502937
  • خبرنگار : 71078

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

استخدام «یوزبان» در منطقه پل ابریشم توران/ شتر و سگ‌های گله از تهدیدات جدی برای یوزپلنگ‌ها

استخدام «یوزبان» در منطقه پل ابریشم توران/ شتر و سگ‌های گله از تهدیدات جدی برای یوزپلنگ‌ها

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی ازتهدیدهای جدی یوزپلنگ آسیایی در مجموعه حفاظتی توران، حضور تعداد زیادی دام و شتر است، گفت: با انجام مذاکراتی با دستگاه‌های مسوول مانند سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری درتلاش برای کاهش این تهدیدات هستیم.

به گزارش ایسنا یوزپلنگ‌ آسیایی یکی از گونه‌هایی است که خطر انقراض آن را به‌شدت تهدید می‌کند، به‌گونه‌ای که حدود ۲۵ فرد از آن باقی مانده است. دولت سیزدهم برای حفاظت از این گونه، در تلاش برای فراهم کردن شرایط مناسب برای حضور یوز در زیستگاه خود است که یکی از آن‌ها کاهش تهدیدات و افزایش امنیت برای این گونه است و اجرای این سیاست را  در منطقه حفاظت‌شده توران به عنوان زیستگاه مهم یوز دنبال می‌کند.

حسن اکبری در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی تهدیدهای جدی یوزپلنگ آسیایی در مجموعه حفاظتی توران، حضور تعداد زیادی دام  شتر است، اظهارکرد: دام و شتر در بسیاری از نقاط این مجموعه رفت و آمد می‌کنند. همراه گله‌های دام چوپان و تعداد قابل توجهی سگ است.

وی ادامه داد: تعداد گله‌های گوسفند و سگ‌های گله زیاد است این در حالیست که یوزپلنگ به‌ویژه توله‌ها در مقابل وجود سگ بسیار آسیب‌پذیر هستند، به‌گونه‌ای که دربسیاری از مواقع مجبور به خروج از زیستگاه می‌شوند تا به جاهای امنی بروند یا اگر در آن مکان بماننمد،‌اسیب‌ خواهند دید.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: شترها از منابع آبی بی‌رویه استفاده می‌کنند و معمولا یک موتورسوار به عنوان ساربان آن‌ها را راهبری می‌کند.

اکبری با اشاره به مساحت مجموعه حفاظتی توران و آزادسازی بخشی از مراتع آن گفت: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت مجموعه حفاظتی توران است و  حدود ۱۰۰ هزار هکتار مراتع آن خریداری شده چون این کار از سویی هزینه‌بر است و از سوی دیگر همه دامداران مراتع خود نمی‌فروشند، مساحت آزاده شده کفاف حیات‌ یوزها را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: دام در زیستگاه خریداری نشده تردد می‌کند اما متاسفانه شترها در محدوده خریداری شده هم رفت و آمد می‌کنند ولی به خاطر مسایل اجتماعی و ... ممانعت جدی از ورود آن‌ها انجام نشده است. قدری ممانعت از ورود آن‌ها شدن سخت است چون تعدادی مامور صرفا باید به همین کار مشغول شوند.

اکبری با اشاره به انجام مکاتباتی با دستگاه‌های مسوول برای ممانعت از ورود دام و شتر به مجموعه حفاظتی توران گفت: به این نتیجه رسیدیم از طریق مکاتبه، دستگاه‌ها به‌طور موثر برای حل این موضوع مشارکت نمی‌کنند بنابراین دو دستگاه موثر در این زمینه یعنی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان امور عشایر به علاوه استانداری سمنان و دستگاه قضایی استان را دعوت کردیم و جلسات خوبی برگزار شد البته از نماینده استانداری سمنان شرکت نکرد.

وی اضافه کرد: تصمیم‌های خوبی در جلسات گرفته شد و قصد داریم برگزاری این نشست‌ها تداوم داشته باشد. حتما بعد از مدتی میزان اجرای مصوبات و پیشرفت اقدامات پیگیری می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ریل گذاری را انجام داده‌ایم و امیدواریم دولت چهاردهم این راه را ادامه دهد. به‌طور قطع بدنه کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست و استان سمنان قرار نیست فوری تغییر کنند. آنان میزان اجرای مصوبات را پیگیری می‌کنند چراکه مساله مهم است.

وی اضافه کرد: شاید دام را نتوانیم از مجموعه حفاظتی توران حذف کنیم ولی مدیریت ورود و خروج و یا کاهش تعداد سگ‌های گله در دستور کار است. وقتی دام در مقابل خسارت حیات وحش بیمه شده است، دامدار می‌تواند تعداد سگ‌های گله را کاهش دهد. به‌طور قطع هرچه قدر تعداد سگ‌های گله کمتر شود، به همین میزان تهدید یوزپلنگ کاهش می‌یابد. با همین راهکارها هم می‌توان تا حد قابل توجهی آسیب به یوز را کاهش داد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جلب مشارکت بخش خصوصی برای حفاظت از یوز گفت: محدوده‌ای را  در شمال توران در منطقه پل ابریشم تعریف کردیم و بخش خصوصی وارد و تعدادی یوزبان استخدام کرده است. آنان را آموزش داده‌ایم و کار حفاظتی را تحت نظارت ما انجام می‌دهد بنابراین شرایط حضور یوز در این منطقه فراهم می‌شود.

اکبری در پایان اظهارکرد: اگر اطراف توران چنین اقداماتی را انجام دهیم. تعارضات داخل توران را هم کاهش داده‌ایم بنابراین یوزپلنگ می‌تواند توله‌هایش را راحت‌تر بزرگ کند و اگر توله‌ها زنده بمانند قطعا یوزپلنگ می‌تواند بقا پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۶ ۰۸:۴۲

باسلام اگر حفاظت ها به موقع انجام نگیر درآینده نزدیک یوز ایرانی رو در قاب تلویزیون و خاطرات باید دید باید قانون سختی از طریق دولت لحاظ شود که آمار سگهای ولگرد و بی فایده که تهدید کننده حیات وحش هستن به شدت کاهشی بشه نه به صرف عقیم سازی مجدد رها بشن متاسفانه سگ بازی و نگهداری سگ داره رواج میشه که این خود در بلند مدت یعنی باید فاتحه حیات وحش رو خواند پس نظر به معدوم سازی هست نه عقیم سازی.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۶ ۰۸:۵۱

حتی دیدن همین تصویر که یوز در محاصره سگهای ولگرد ،عذاب آوراست تا برسد به دیدن تصویر واقعی محیط بان باید قدرت فوری و اقدام کننده باشه نه دستش رو از پشت بسته!!! اگر قانون شکار باشه باید خود شکار چی هم شکار بشه.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۶ ۱۳:۱۳

محل زیست یوز پلنگ وسگ گله یکی نمیشه یکمی هزینه نمی‌تونید بکنید برای یوزهای بیچاره یا بر اثر تصادف میمیرن ویا سگ ها

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۶ ۱۶:۰۴

ممنون میشم اگه شتر و سگ گله رو از زیستگاه یوز پلنگ دور کنید درود بر شما

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۶ ۱۶:۵۵

دامدارها دشمنان درجه يك طبيعت ايرانن، توليدي كه اين افراد حاصل ميكنن صدها برابر كم اهميت تر از تخريب خاك، پوشش گیاهی، آلودگی منابع آب، سیل، پر شدن پشت سدها، تخریب سازه های آبخیز، تهدید جدی روستاهای پایین دست کوه ها و چراگاهها، شکار حیات وحش به دلیل حضور در زیستگاه‌ها و... می باشد

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۷ ۰۰:۲۶

سلام.فقط یه طرفه نگاه نکنید

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۷ ۱۱:۴۸

سلام دنیای بی حیات وحش مگه میشه تصور کرد

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۷ ۱۵:۰۹

خدا پدر و مادرتونو بیامرزه که بالاخره یکیو دیدیم این حرف حق رو زد چرا ؟ به این دلیل که دامدارها علاوه بر خسارت زدن مستقیم خودشان و دامهایشان ، بطور غیر مستقیم هم یک بهانه ای می‌شوند برای شروع ساخت و سازها در طبیعت

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۷ ۱۶:۱۳

چرا زمین رایگان به مستاجران نمی‌دهید. کارگران بازنشسته با 10میلبون تومان قسط خانه نمی‌توانند بدهند.واینکه چرا همسان‌سازی حقوق برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرانمیشه

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۷ ۱۶:۱۷

خداوکیلی اصلا تنها چیزی که در این کشور اصلا بهش نمی‌پردازند بحث کنترل دام وپرورش مکانیزه وصنعتی آن است یعنی وقتی به چرای دامهای سبک که بیشتر درایران به صورت سنتی وگردش در طبیعت مرسوم است دقیقا توجه میکنی درمییابی که چه بسا گونه های بسیار نادر وحساس گیاهی ودرختی که باچرای گردشی وبدون کنترل این دام واقعا ازچرخه حیات حذف ومادر شرف ازبین رفتن هستند وچه بسا مراتع ومناطق بسیار زیادی که همه ساله با جابجایی وکوچ دام تبدیل به زمین‌های بدون گیاه وعاری از هرگونه پوشش گیاهی وحتی جانداران کوچکی که حیاتشان بسته به پوشش گیاهی داشته ولی متاسفانه به‌تبع آن اونهاهم ازچرخه زندگی محو شده اند واقعا یه دونه گوسفند به تنهایی می‌تواند در روز گیاهان ارزشمند وحیاتی رو از بین ببره که که طبیعت سال‌های سال قادر به بازسازی وپرورش وباز پروری آن نیست علاوه بر تخریب خاک ولایه حساس وبسیارغنی رویین خاک با سم‌های دام تمام منابع ارگانیک وحیاتی آن ازسطح زمین جدا وتوسط بارانهای رگباری به دوردست‌ها منتقل می‌شود وبازسازی وتقویت خاک توسط زرات حیاتی تاثیر گذار سال‌های سال وبلکه قرنها طول می‌کشد وخلاصه اینکه بنده یه روستایی هستم وازاینکه دامها درطبیعت لطمات بسیار غیر قابل جبرانی رو به طبیعت پیرامونم وارد می‌کنند واقعا ناراحتم واتسون که دولت از این مسئله مهم غفلت دارد واز چرای خودسر وکنترل نشده دامها جلوگیری نمی‌کند وتنها راه درآمد واشتغال روستا ییان بیچاره رو محدود میکند کاش میشد مسئولین دریابند که من روستایی باچند نفر عائله و شرائط بد اقتصادی میتوانم از طبیعت استفاده بهینه کنم ومن وامثال منو آموزش بدهند تا با برداشت اصولی ومعقولانه بتوانیم معیشت خانواده بی رونقمان رو تا حدی کنترل کنیم تا باعث مهاجرتمون نشه مسئولین عزیز باور داشته باشند که خداوکیلی اگه برداشت محصولات گیاهی دارویی روبه ما آموزش بدهند وخودشونم خرید کنند نه‌تنها باعث ازبین رفتن گونه‌ها نمیشه بلکه باعث تقویت ریشه ودرامان موندن از چرای دامها میشه یعنی مثلا اگه آویشن با روشی اصولی برداشت بشه دیگه برادرم قابل چرا واز ریشه دراوردن نمیشه

avatar
دیروز ۰۲:۰۲

با سلام.این پیامو می‌نویسم به امید اینکه حتی شده یه نفر که مخاطب خاصه بخونه بلکه اصلاح بشه.ادمایی هستن میرم گوش میخرن میرم تو بیابون میدم سگای ولگرد میخوره وقتی که الان آدمهایی هایی هستن که دیگه خواب گوشت هم نمیبینن.به خدا این کار خوب کردن نیست.بدتر دارین بذر مریضی و نابودی طبیعت کشور عزیزمونو میکارین.دوره زایمان سگ چهل روزه.با هر بار زایمان شیش تا هشت توله بی دنیا میاد حالا سگ ولگرد به طور معمول هر شصت روز زایمان می‌کنه.بعد حساب کنید اون توله ها خودشون به صورت هرمی چنتا میشن.به خدا طبیعت داره نابود میشه.الودگیو مریضی گردن بچه های خودمونو تو چند سال آینده میگیره.باید به مسعول های حیات وحش التماس کرد که این سگهارو نابود کنند.با عقیم سازی هیچی درست نمیشه

avatar
دیروز ۰۷:۱۲

بزرگترین مشکل یوزپلنگ بی کفایتی مدیران هست

avatar
دیروز ۰۸:۴۰

باید دام و طیور و شتر و سگ و هر چیزی که یوزپلنگ را تهدید می‌کند باید از منطقه حفاظت شده خارج شود تا یوزپلنگ آسیایی با خیال راحت ازدیاد جمعیت پیدا کند

avatar
دیروز ۰۹:۴۹

من حاظرم برای محیط بانی دراین منطقه ، ،وچون عاشق طبیعتم وحامیان محیط زیست