• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۲ / ۰۵:۵۳
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402071107417
  • خبرنگار : 71664

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران:

با تأسی به شهدای علمی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم

با تأسی به شهدای علمی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با بیان اینکه همه شهدا دارای جایگاه ارزشمند نزد پروردگار هستند، اظهار کرد: با ایجاد عدالت و عملکرد و نگرش صحیح در حکمرانی می‌توانیم قدر شهدای علمی را بدانیم و با تأسی به آنها مشکلات را حل کنیم. 

دکتر حسین قناعتی در گفت‌وگو با ایسنا،  با اشاره به ارزشمند بودن مقام شهدا نزد خداوند، اظهار کرد: هنگامی که سخن از شهادت به میان می‌آید، هیچ اهمیتی ندارد که آن شهید جزو شهدای علمی باشد یا در این طیف قرار نگیرد. تمام شهدا دارای جایگاه ارزشمند نزد پروردگار هستند.

وی با بیان اینکه تمام شهدای علمی برای ارتقای جایگاه کشور تلاش کرده‌اند، افزود: به طور مثال، شهدای هسته‌ای جزو شهدای علمی هستند که برای ارتقای جایگاه علمی کشور تلاش کرده‌اند. اگر خود را بدهکار کشور بدانیم مشکلات برطرف می‌شوداما بعضا به جای اینکه خود را بدهکار سیستم بدانیم، خود را طلبکار قلمداد می‌کنیم. در دوران دفاع مقدس شرایط طوری بود که همه خود را بدهکار و مدیون کشور می‌دانستند و برای ادای دین به کشور متحد بودند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران اظهار کرد: دولت می‌بایست امکانات لازم برای دانشمندان، پزشکان، افراد تحصیل‌کرده و سایر اقشار جامعه فراهم کند؛ به نحوی که دغدغه خوراک و مسکن نداشته باشند. ما باید فرهنگ بدهکار کشور بودن را جاری کنیم و خود را بدهکار کشور بدانیم. اگر چنین شرایطی شکل بگیرد، اوضاع جامعه هم بهتر می‌شود. 

وی با اشاره به فداکاری‌های دوران کرونا افزود: شرایط دوران کرونا بیانگر این است بسیاری از مردم خود را به کشور بدهکار می‌دانند. من بر این باور هستم، وجود فساد در برخی از لایه‌های اداری سبب شده مردم خود را بدهکار کشور ندانند و بی اعتماد باشند.

دکتر قناعتی ادامه داد: شایسته‌سالاری در برخی از حوزه‌ها وجود ندارد و اشراف در برخی از لایه‌های نفوذ کرده‌اند. فرزندان خانواده‌های اشراف نسبت به خانواده‌های ضعیف‌تر فرصت بیشتری دارند. این شرایط نشان می‌دهد، نتوانسته‌ایم عدالت را در کشور برقرار کنیم. اگر عدالت را برقرار می‌کردیم فرصت رشد در اختیار همه قرار می‌گرفت. ما با ایجاد عدالت، بدهکاری به کشور، عمل و نگرش صحیح در حکمرانی می‌توانیم قدر شهدای علمی را بدانیم و مشکلات را حل کنیم. 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: تمام افراد معروف از شرایط مشهور شدن برخوردار نیستند و این موضوع در تمام دنیا وجود دارد. برخی از محققان و اندیشمندان هستند که در کتابخانه‌ها برای توسعه علم و دانش سال‌ها خاک خورده‌ و تلاش کرده‌اند اما کسی آنها را نمی‌شناسد. یا یک خواننده که به شنوندگان خود فحاشی می‌کند ، میلیون‌ها دنبال‌کننده دارد اما یک دانشمند عرصه علوم‌اجتماعی تا زمان مرگ ناشناخته می‌ماند.

دکتر قناعتی افزود: رسانه‌ها باید ذائقه مردم را تغییر دهند تا افراد علمی شناخته شوند. کسانی که مشکلات کشور را در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی مرتفع می‌کنند یا دست به کار علمی می‌زنند با کار رسانه‌ای باید شناخته شوند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha