• شنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402052817357
  • خبرنگار : 71451

وقتی نوجوان اسیر پسردایی صدام را خشمگین کرد

وقتی نوجوان اسیر پسردایی صدام را خشمگین کرد

طحانیان هنگامی‌که خشم پسردایی صدام را برانگیخت، به بصره برده شد تا با فشار و ارعاب و تهدید، علیه جمهوری اسلامی مصاحبه کند و بنا به درخواست دشمنان میهن بگوید که او را به‌زور به جبهه آورده‌اند.

به گزارش ایسنا، مهدی طحانیان، نوجوان ۱۳ ساله‌ای بود که در جریان مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس اسیر شد و یک سال بعد حماسه فرهنگی-سیاسی بزرگی را به نام خود در دفتر تاریخ دفاع مقدس ثبت کرد.

این دانش‌آموز ریزنقش اصفهانی که عراقی‌ها برای تحقیر ایرانیان او را ۶ ساله معرفی می‌کردند که پاسداران آن را از کودکستان دزدیده‌اند، به هنگام اسیر شدن، به مقر فرماندهی ارتش عراق در خرمشهر برده شده بود تا افسران و درجه‌داران حزب بعث با دیدن جثه نحیف و کوچک او به وجد آمده و در برابر هجوم رزمندگانی که مهیای آزادسازی خرمشهر می‌شدند، مقاومت کنند، اما با جواب دندان‌شکن این شیربچه ایرانی به عدنان خیرالله، وزیر دفاع عراق مواجه شدند.

طحانیان هنگامی‌که خشم پسردایی صدام را برانگیخت، به بصره برده شد تا با فشار و ارعاب و تهدید، علیه جمهوری اسلامی مصاحبه کند و بنا به درخواست دشمنان میهن بگوید که او را به‌زور به جبهه آورده‌اند.

بیشتر بخوانید:

*ماجرایی که پس از رمضان برای سرباز کوچک امام رقم خورد
*«نصیرا شارما» که بود؟ /رونمایی از کتاب سرباز کوچک امام

اما ماه‌ها بعد در یک جدال فرهنگی حاضر نشد با خبرنگار هندی تبار به خاطر بی‌حجاب بودن مصاحبه کند و هنگامی‌که وی پارچه‌ای بر سر انداخت و پرسید: «آقای صدام حسین، آدم بسیار بشردوستی است؛ خیلی دلش برای شما بچه‌های کوچک می‌سوزد. او بارها خواسته شما را آزاد کند، اما رهبر شما آقای خمینی گفته این بچه‌ها مال ما نیستند، آیا این درست است؟ شما الآن اینجا در این شرایط به سر می‌برید و آنگاه رهبر شما می‌گوید؛ این‌ها رزمنده‌های ما نیستند؟»

مهدی طحانیان بدون ترس از توپ‌وتشرهای سرهنگ محمودی؛ افسر اردوگاه، به خدا توکل کرد و گفت: «اولاً این سؤال شما سیاسی است، اما ایشان رهبر من است؛ اگر بگوید بروید، ما می‌رویم و اگر بگوید بایستید، ما می‌ایستیم. هرچه رهبرمان بگوید همان است. نمی‌دانم این حرفی که شما می‌زنید درست است یا نه اما چه درست و چه نادرست او رهبر من است.»

سپس خبرنگار هندی از انگیزه آمدن او به جنگ پرسید و این‌گونه جواب شنید: «هدف ما حفظ اسلام است. برای اینکه اسلام در خطر بود ما وظیفه داشتیم از اسلام دفاع کنیم.»

باز خبرنگار سؤال کرد که شما آتش‌بس می‌خواهید؟ و از مهدی نوجوان شنید که نه ما آتش‌بس نمی‌خواهیم ما فقط پیروزی حق علیه باطل می‌خواهیم.

همشهری و هم سن و سال او؛ علیرضا رحیمی نیز خطاب به آن زن گفته بود:

«ای زن به تو از فاطمه این‌گونه خطاب است  / ارزنده‌ترین زینت زن حفظ حجاب است»

پخش این مصاحبه در ایران و دیگر نقاط جهان، انعکاس زیادی داشت و بخش‌هایی از حقانیت انقلاب و شجاعت پرورش‌یافتگان مکتب امام خمینی را به جهانیان نشان داد. به‌علاوه صدام و مشاورانش را متقاعد کرد که هیچ فرقی میان پاسداران خمینی و بسیجی‌های نوجوان ایرانی وجود ندارد و همگی در راه دفاع از آرمان‌ها و اعتقادات خویش مصمم و پایدار هستند.

منبع:

احمدی، حسین، محصلان مدرسه عشق، تهران، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس: نشر مرزوبوم، چاپ اول ۱۴۰۱، صفحات ۵۷۹، ۵۸۰، ۵۸۱

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha