• یکشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401092718158
  • خبرنگار : 30165

قرارگیری ۴۵ مؤسسه ایرانی در فهرست «سبزترین» مؤسسات جهان

قرارگیری ۴۵ مؤسسه ایرانی در فهرست «سبزترین» مؤسسات جهان

بر اساس ویرایش ۲۰۲۲ میلادی رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی «گرین‌متریک» درباره توسعه پایدار، ۴۵ مؤسسه ایرانی در سیاهه سبزترین‌های جهان جای گرفته‌اند که از میان آن‌ها، «دانشگاه زنجان» در رتبه نخست ملی و ۱۰۷ جهانی است.

به گزارش ایسنا، در ویرایش ۲۰۲۲ نظام رتبه‌بندی «گرین‌متریک» ۱۰۵۰ مؤسسه از سراسر جهان ارزیابی شده‌اند. «گرین‌متریک» با هدف ارائه چشم‌اندازی فراگیر از وضعیت و سیاست‌های زیست‌محیطی و توسعه پایدار مؤسسه‌های آموزش عالی جهان راه‌اندازی شده است. «گرین‌متریک» در گونه خود یگانه و ابزاری برای آگاه‌سازی مدیران و سیاست‌گذاران دانشگاهی به چالش‌های زیست‌محیطی و مصرف انرژی است. محیط و زیرساخت، انرژی و تغییر اقلیم، مدیریت پسماند، آب، حمل‌ونقل و آموزش و پژوهش سنجه‌هایی هستند که در این نظام رتبه‌بندی برای سنجش مؤسسه‌ها به‌کار می‌روند. جمع‌آوری داده‌های «گرین‌متریک»، از طریق پرسشنامه‌ای است که برای مؤسسات فرستاده می‌شود.

در جدول یک، امتیاز کل و رتبه جهانی ۱۰ مؤسسه‌ ایرانی برتر و در جدول دو، امتیاز این مؤسسه‌ها در سنجه‌های گوناگون آمده است. 

قرارگیری ۴۵ مؤسسه ایرانی در فهرست «سبزترین» مؤسسات جهان

قرارگیری ۴۵ مؤسسه ایرانی در فهرست «سبزترین» مؤسسات جهان

بر پایه گزارش ۲۰۲۲ میلادی «گرین‌متریک» «Wageningen University & Research» با بیشترین امتیاز سبزترین مؤسسه جهان است و «Nottingham Trent University»، «University of Nottingham»، «University of Groningen»، «University of California–Davis»، «Umwelt-Campus Birkenfeld»،  «University College Cork»، «University of Connecticut»، «Universitat Bremen»، و «Universidade de Sao Paulo USP» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران؛ سامانه «نما» که از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) راه‌اندازی شده است، به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد. این سامانه با پایش و گزارش نزدیک به ۹۰ شاخص جهانی، در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

فهرست کامل ۴۵ مؤسسه ایرانی در رتبه بندی گرین‌متریک از طریق لینک زیر قابل دسترسی است.

مؤسسات ایرانی در نظام رتبه‌بندی گرین‌متریک

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha