• پنجشنبه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401011104655
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد؛

کشف و ضبط ۱۱ هزار کیلوگرم لاشه دام از کشتارگاه‌های استان اصفهان

کشف و ضبط ۱۱ هزار کیلوگرم لاشه دام از کشتارگاه‌های استان اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در بازه زمانی ١۴ اسفندسال گذشته تا ٧ فروردین امسال بیش از ١١ هزار کیلوگرم لاشه ضبطی در حوزه دام و بیش از ۵۵ هزار کیلوگرم لاشه ضبطی در حوزه کشتارگاه‌های استان داشته‌ایم.

شهرام موحدی اظهار کرد: حجم کار متخصصان اکیپ‌های نظارتی که در بازه زمانی ١۴ اسفندماه تا ٧ فروردین مشغول به فعالیت بودند، بیش از ١٨ هزار نفر ساعت بوده که همچنان این طرح با قوت و قدرت ادامه پیدا خواهد کرد، چراکه خط قرمز حوزه دامپزشکی سلامت مردم است.

وی افزود: یکی از وظایفی که قانون‌گذار برعهده‌ سازمان دامپزشکی کشور گذاشته، نظارت و کنترل‌های بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی است که قاعدتاً این فرآورده‌های خام دامی از دام زنده یا دام کشتار شده به دست آمده و می‌تواند، فرآورده‌های خام دامی خوراکی یا غیرخوراکی محسوب شود.

وی درباره فرآورده‌های خام دامی خوراکی، توضیح داد: نظارت‌های بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی توسط دامپزشکی استان اصفهان همیشه در طول سال به‌صورت جاری و با تیم‌هایی که به‌صورت ٢۴ ساعته در حال نظارت هستند، در حال انجام  است.

موحدی با اشاره به اینکه در کشتارگاه‌ها، مراکز عرضه، مغازه‌ها، مراکز بسته‌بندی و ... نظارت‌های ویژه‌ای داریم، گفت: به واسطه برخی از ایام خاص سال مانند اکنون که در طرح نظارت دامپزشکی ویژه ایام نوروز هستیم، طرح‌های تشدید کنترل و نظارت بهداشتی دامپزشکی با یک رویکرد ویژه و افزایش جدی در نظارت‌ها روبرو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح نظارت بهداشتی ویژه نوروز از ١۴ اسفند ١۴٠٠ شروع شده و تا پایان ماه مبارک رمضان که نیمه اردیبهشت‌ماه است، ادامه دارد، افزود: از ١۴ اسفندماه، ۶٧ اکیپ تخصصی نظارت بهداشتی دامپزشکی اعم از اکیپ‌های ثابت و سیار تشکیل دادیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: در این بازه زمانی و این طرح، بر بیش از ١٧٠ هزار رأس دام سبک کشتار شده که وزن آن بیش از ۶ میلیون و ٣٠٩ هزار کیلوگرم بود، نظارت شد، همچنین در حوزه دام سنگین نیز بیش از ۶ هزار و ١٢٨ رأس کشتار داشتیم که وزن تقریبی آن بیش از سه میلیون و ۵٩ هزار کیلوگرم بود.

وی ادامه داد: در حوزه کشتار شتر که در اصفهان استقبال خوبی از گوشت شتر می‌شود نیز ١٧٢ نفر شتر کشتار شده در سطح استان داشتیم که وزن تقریبی آنها بیش از ۵۵ هزار کیلوگرم بود، در حوزه طیور کشتاری در کشتارگاه‌های صنعتی و بسیار خوب استان که از لحاظ بهداشتی بسیار عالی است، در این دوره نظارت بهداشتی، بیش از ۶ میلیون و ١۴۵ هزار قطعه طیور کشتار شده که وزن آن بیش از ١۵ میلیون و ٧٩۵ هزار کیلوگرم است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، موحدی تصریح کرد: در این نظارت‌هایی که روی داد و آنچه که ما قاعدتاً به‌عنوان فرآورده‌هایی که قابلیت مصرف ندارد کشف کردیم، بیش از ١١ هزار کیلوگرم لاشه ضبطی در حوزه دام و بیش از ۵۵ هزار کیلوگرم لاشه ضبطی در حوزه کشتارگاه‌ها داشتیم.

وی گفت: در بازه زمانی ١۴ اسفند تا ٧ فروردین‌ماه، تعداد بازدیدهایی که از واحدهای سطح عرضه، انبارها، سردخانه‌ها، مراکز قطعه‌بندی، کشتارگاه‌های دام و طیور و بسته‌بندی انجام دادیم، بیش از چهار هزار و ۴٩٣ مورد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: تعداد موارد غیربهداشتی که با آنها برخورد کردیم، ۴٢٠ مورد و همچنین در مراکز عرضه بیش از هفت هزار و ٨۴۶ کیلوگرم فرآورده ضبطی داشتیم، همچنین تعداد مواردی که نیاز به نمونه‌برداری داشت تا تشخیص داده شود فرآورده سالم است یا خیر، ٢٣ مورد بود.

وی با اشاره به اینکه میزان فرآورده‌های معدوم شده نیز بیش از سه هزار کیلوگرم بود، خاطرنشان کرد: ٢۵ مورد از نظارت‌ها به این علت که تخلفات گسترده داشتند به واسطه شکایت به مراجع قضایی انتقال دادیم و پرونده‌هایشان در دست بررسی است.

موحدی افزود: حجم کار متخصصان اکیپ‌های نظارتی که در بازه زمانی ١۴ اسفندماه تا ٧ فروردین مشغول به فعالیت بودند، بیش از ١٨ هزار نفر ساعت بوده که همچنان این طرح با قوت و قدرت ادامه پیدا خواهد کرد، چراکه خط قرمز حوزه دامپزشکی سلامت مردم است و در این زمینه قاطعانه نظارت و برخورد خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه مردم استان دارای اطلاعات خوبی در حوزه بهداشت و مواد غذایی هستند، اما دوباره توصیه می‌کنم حتماً فرآورده‌هایی را استفاده کنند که در کشتارگاه‌های مجاز و تحت نظارت‌ حوزه دامپزشکی با کدهای بهداشتی کشتار شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان همچنین اظهار کرد: از مردم می‌خواهیم به دلیل قیمت کمتر به روستاهای دوری که شاید یک قصاب به‌صورت غیرمجاز، لاشه کشتار می‌کند و مشخص نیست لاشه چه مشکلاتی دارد مراجعه نکنند، چراکه به دلیل قیمت پایین‌تر ممکن است دچار بیماری مشترک بین انسان و دام شده و ده ها برابر آن اختلاف قیمت، مجبور به هزینه درمان خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha