• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403041308840
  • خبرنگار : 50666

در پی افزایش دما در فصل تابستان و وزش باد؛

کشاورزان اصفهانی بقایای محصولات خود را آتش نزنند

کشاورزان اصفهانی بقایای محصولات خود را آتش نزنند

ایسنا/اصفهان سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار کرد: توصیۀ اکید می‌کنم که کشاورزان در هنگام ازبین‌بردن سفال‌ها یا بقایای محصولات خود با توجه به افزایش دما و وزش باد دقت کنند. گفتنی است که کشاورزان نباید باقی‌ماندۀ محصولات خود را آتش بزنند، زیرا راه‌حل سادۀ دیگری دارد.

محمد شریعتی با توجه به شروع تابستان و افزایش دما از آتش‌سوزی‌های ناگهانی در سطح استان به ایسنا خبر داد و گفت: آتش‌سوزی در اشجار، مراتع و نیزازها و مخصوصاً حریق در بقایای محصولات کشاورزی یکی از مسائل پیش روی ما در همین نیمۀ نخست تیرماه بوده است.

او با ذکر این نکته که فقط ۳۳ فقره به آتش‌سوزی ضایعات کشاورزی از جمله گندم و جو مربوط بوده است، ادامه داد: این‌چنین آتش‌سوزی‌ها در فصلی که به سر می‌بریم، بسیار شایع است. با توجه به آمار قابل‌توجهشان بخش درخور اعتنایی از انرژی و زمان نیروهای آتش‌نشانی صرف رسیدگی به این عملیات‌ها می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه حوادث این‌چنینی قابل پیشگیری است، بیان کرد: آتش‌سوزی علوفه‌ها و نیزارهایی که در بستر و حاشیۀ رودخانه، به‌ویژه بیرون از شهر، قرار دارند، غالباً متأثر از بی‌احتیاطی مردم است

شریعتی یادآور شد: بی‌دقتی در روشن‌کردن آتش و رهاکردن اشیائی که بازتاب نور خورشید از آن‌ها ممکن است، در این آتش‌سوزی‌ها نقش جدی دارد. عامل افزایش دما نیز تأثیر مستقیم و مهمی بر این حریق‌های غیرعمدی می‌گذارد.

او با توجه‌دادن به این نکته آتش‌سوزی‌های یادشده پس از اطلاع‌رسانی شهروندان به‌کوشش مأموران آتش‌نشانی اطفا می‌شوند، توضیح داد: بخش دیگری از حریق‌ها غیرعمدی نیستند. آتش‌سوزی در زمین‌های کشاورزی را باید آتش‌سوزی عمدی دانست. این آتش‌سوزی‌ها با توجه به مادۀ ۲۰ قانون هوای پاک که مصوب هیئت‌وزیران است، همچنین مادۀ ۶۸۸ آن از نظر قانونی قابل پیگرد و تخلف است.

این مسئول آتش‌نشانی و شهرداری اصفهان در تکمیل بحث آتش‌سوزی‌های عمدی اظهار کرد: برخی کشاورزان در ازمیان‌بردن باقی‌ماندۀ محصولات و مواد مدنظرشان دقت لازم و کافی را ندارند. در این خصوص، اصولی اقدام نمی‌کنند.

شریعتی ادامه داد: سوزاندن سفال گندم و جو فقط مسائلی چون آتش‌سوزی را در پی ندارد. باید عمیق‌تر به این موضوع نگاه کرد، چراکه پیامدهای ناگوار دیگری مانند ازبین‌بردن ارگانیسم‌ها و باکتری‌های موجود در خاک را نیز به همراه دارد.

او با تذکر این نکته که کارشناسان راه‌حل‌های ساده‌ای را به کشاورزان پیشنهاد می‌دهند تا از این وقایع جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: ترکیب کود ازته با سفال‌ها کشاورزان را به هدفی خواهد رساند که با آتش‌زدن در پی‌اش هستند. مواد آلی از این طریق نیز به خاک برمی‌گردد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه روشن‌کردن آتش در مزارع ممکن پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد، این‌گونه شرح داد: اگر در زمان آتش‌زدن سفال‌ها باد بوزد، با توجه به سبکی این نوع ضایعات ممکن است آتش جابه‌جا شود و نقاط پیرامونی را از جمله خرمن کشاورز را از بین ببرد. گاهی منازل و دامداری‌ها نیز که در اطراف منطقۀ کشاورزی هستند، از این آتش‌سوزی‌ها آسیب می‌بینند.

او خاطرنشان کرد: با عنایت به این موضوع که ما در استان هرساله با این قبیل آتش‌سوزی‌ها مواجه می‌شویم، توصیۀ اکید می‌کنم که کشاورزان به رعایت نکات ایمنی بسیار توجه کنند. کشاورزان باقی‌ماندۀ محصولات خود را آتش نزنند. به‌جز اینکه نیروهای آتش‌نشانی باید زمان شایان توجهی را به این قبیل حریق‌ها اختصاص دهند، انواع آلودگی‌ها، به‌خصوص آلودگی هوا را که این روزها مسئله است، در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha