• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400121612612
  • خبرنگار : 50182

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه:

همه اجساد نباید به "پزشکی قانونی" ارجاع شوند/ استقرار" دادپزشک"در تمام بیمارستان‌های کرمانشاه

همه اجساد نباید به "پزشکی قانونی" ارجاع شوند/ استقرار" دادپزشک"در تمام بیمارستان‌های کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با بیان اینکه نیازی به ارجاع تمام اجساد به پزشکی قانونی نیست، گفت: تنها اجسادی که به علت های 19 گانه فوت کرده اند باید به پزشکی قانونی ارجاع شده و گواهی فوت مابقی افراد توسط دادپزشکان صادر می شود.

دکتر سلیم خانی امروز (16 اسفند) در حاشیه نشست با دادپزشکان پزشکی قانونی و مترون و سوپروایزرهای بیمارستانهای کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح "دادپزشک" از پنج سال گذشته، گفت: پیش از اجرای این طرح عمده اجساد بدون اینکه نیاز باشد به پزشکی قانونی ارجاع می شد که مشکلاتی بوجود می آورد.

وی افزود: این کار علاوه بر اینکه هزینه هایی را هم به خانواده متوفیان و هم به پزشکی قانونی تحمیل کرد، موجب اتلاف زمان زیادی شده و برای بسیاری خانواده متوفیان مشکل ساز می شد.

خانی گفت: علاوه بر این پیش از اجرای این طرح بعضا گواهی فوت اجساد توسط پزشکان عمومی مستقر در بیمارستان ها و مراکز درمانی صادر می شد و با توجه به اینکه این افراد آموزش های لازم را در این زمینه ندیده بودند، علت فوت بصورت علمی مشخص نمی شد و همین امر موجب تشکیل پرونده های قضایی بسیار و بعضا نبش قبر و تعیین دوباره و دقیق علت فوت می شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه اظهار کرد: در همین راستا طرح "دادپزشک" از پنج سال پیش با هدف ساماندهی اجساد اجرایی شد و هم اکنون تنها اجسادی که بر اثر یکی از مواد 19 گانه فوت کرده باشند، به پزشکی قانونی ارجاع می شوند.

وی افزود: بخشی از این موارد 19 گانه شامل خودکشی، قتل، تصادف، آتش سوزی، مرگ در زندان یا اردوگاه، مرگ در مراکز بهزیستی است.

خانی گفت: متوفیان که علت فوت آنها جدای از این موارد 19 گانه باشد، بدون ارجاع به پزشکی قانونی به دادپزشک واقع در آرامستان ارجاع می شوند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه افزود: افرادی که در منزل یا بیمارستان فوت کرده و مورد مشکوکی در مرگ آنها مشاهده نشده و خانواده و مراکز درمانی هم فوت طبیعی آنها را تایید کنند، با هماهنگی پزشک به دادپزشکان مستقر در آرامستان کرمانشاه ارجاع می شوند.

خانی گفت: هم اکنون همکاران دادپزشک بصورت 24 ساعته در آرامستان کرمانشاه فعالیت دارند و گواهی فوت اجسادی که مرگ آنها مشکوک نباشد، توسط آنها صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: افرادی هم که در منزل به مرگ طبیعی فوت کرده اند توسط نیروهای آموزش دیده آمبولانس نزد دادپزشک ارجاع می شوند.

خانی خاطرنشان کرد: با وجود دادپزشکان وقت و هزینه کمتری از خانواده متوفیان جهت صدور گواهی فوت و کارهای مربوط به آن گرفته می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه به استقرار نیروهای دادپزشک در تمامی بیمارستانهای شهرستان کرمانشاه و اسلام آبادغرب اشاره کرد و افزود: این نیروها در بیمارستانها کار معاینات بالینی سرپایی را برعهده دارند.

وی افزود: باتوجه به اینکه ممکن است برخی بیماران که در تصادف یا نزاع دچار آسیب شده اند نتوانند تا زمان بهبودی به پزشکی قانونی مراجعه کرده و طی این مدت آثار صدمات آنها از بین برود، در همین راستا دادپزشکان در محل بیمارستان مستقر بوده و به محض مراجعه افراد آنها را معاینه می کنند و میزان آسیب را مشخص می کنند.

خانی گفت: این کار از سوءاستفاده های احتمالی هم پیشگیری می کند، چرا که این امکان وجود داشت برخی افراد پس از تصادف خودزنی کرده و ضایعات خود را جهت دریافت دیه بیشتر افزایش دهند که با معاینه اولیه توسط دادپزشک این سوءاستفاده ها هم از بین می رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha