• یکشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400120100328
  • خبرنگار : 50163

تلاش یک کتاب‌دار برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی؛

وقتی کتاب به بچه‌های همسایه می‌رسد

وقتی کتاب به بچه‌های همسایه می‌رسد

ایسنا/زنجان تلاش‌های کتابدار کتابخانه‌ای روستایی در سلطانیه، با همراهی و همکاری مدیر مدرسه روستای همجوار، باعث اشتراک کتاب میان اهالی دو روستای همسایه شد.

کتاب‌دار کتاب‌خانه بوعلی‌سینای روستای سنبل‌آباد در اقدامی کم‌نظیر بیش از هشت سال است که به صورت خودجوش و مسئولانه به یاری کودکان و نوجوانان روستای همسایه یعنی روستای والایش شتافته و عناوین مطالعاتی و مورد نیاز علاقه‌مندان به کتابخوانی در این روستا را با استفاده از خودروی شخصی به دست آن‌ها می‌رساند.

مهناز نادری در گفت‌وگو با ایسنا، با شرح تلاش‌هایش برای راه‌اندازی این کتابخانه سیار، می‌گوید: خوشبختانه با فعالیت کتاب‌خانه عمومی بوعلی‌سینا در روستای سنبل‌آباد موفق شده‌ایم بخش قابل‌ توجهی از نیازهای فرهنگی اعضای این منطقه را تأمین کنیم اما روستای والایش به عنوان یکی از مناطق همجوار ما به دلیل دشواری‌های مسیری و محدودیت‌های بودجه‌ای مدت‌ها است که از کمبود کتابخانه رنج می‌برد.

وی اضافه می‌کند: کتابخانه بوعلی‌سینا با در اختیار داشتن بیش از ۱۴ هزار جلد کتاب، خوشبختانه شرایط خوبی برای ارائه خدمات فرهنگی به مردم این منطقه که جمعیتی کمتر از ۸۰۰ نفر هستند را دارد. دقیقاً به خاطر همین برخورداری بود که فکر کردم می‌توانیم استفاده بیشتری از این ظرفیت کنیم.

نادری یکی از مهم‌ترین همراهی‌های یک فرد دلسوز در روستای والایش را در کلید زدن این ابتکار بسیار تاثیرگذار عنوان کرده و می‌افزاید: با کمک آقای محمود نادری مدیر مدرسه روستای والایش تصمیم گرفتیم با استفاده از خودروی شخصی، کتابخانه‌ای سیار راه‌اندازی کرده و شماری از کتاب‌های کتابخانه روستای سنبل‌آباد را با بچه‌های روستای والایش به اشتراک بگذاریم.

کتاب‌دار کتاب‌خانه عمومی بوعلی‌سینا با اشاره به شیوه رساندن کتاب به کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به مطالعه در مدرسه روستای والایش، بیان می‌کند: روستاهای زیادی در اطراف سنبل‌آباد داریم اما والایش تنها روستایی است که علی‌رغم فاصله ۱۵ دقیقه‌ای با ما، اصطلاحاً بد مسیر است و امکانات بسیار اندکی نیز برای رفت و آمد به آنجا وجود دارد. با این حال تلاش کرده‌ایم در مناسبت‌های مختلف، عناوین مورد نیاز دانش‌آموزان را دسته‌بندی کرده و با خودروی مدیر مدرسه به دست آن‌ها برسانیم.

وی تاکید می‌کند: چند نماینده برای تعویض کتاب‌ها مشخص شده تا کار به سرعت انجام شود. در هر مراجعه نیز کتاب‌های مورد نظر دانش‌آموزان احصاء شده و در مراجعه بعدی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

امانت کتاب به بچه‌های مدرسه روستای والایش تنها تلاش فرهنگی کتابخانه سیارِ راه‌اندازی شده به دست کتاب‌دار کتاب‌خانه بوعلی‌سینا و مدیر مدرسه والایش نیست، بلکه اجرای برنامه‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان این روستا نیز از دیگر اقدامات این کتاب‌دار است که در شرح این ماجرا چنین می‌گوید: علاوه بر امانت‌دهی کتاب، برنامه‌های دیگری از قبیل برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان، معرفی کتاب، مسابقه نقاشی، مسابقات اینترنتی کتابخوانی هم برای بچه‌ها برگزار می‌کنیم. اجرای چنین برنامه‌هایی از قضا موجب علاقه‌مندی بیشتر دانش‌آموزان به مطالعه و بیشتر شدن تعداد اعضای کتابخانه شده است.

وی متذکر می‌شود: استقبال اهالی و دانش‌آموزان از این کتابخانه سیار موجب شده علی‌رغم اینکه قرار بر پیشبرد این پروژه برای مدت یک‌ سال بود، کار همچنان استمرار داشته باشد، به طوری که حتی در روزهای همه‌گیری کرونا نیز خدمت‌رسانی را متوقف نکردیم.

این کتاب‌دار تلاش‌گر با یادآوری اینکه عضوگیری کتاب‌خانه از میان دانش‌آموزان روستای والایش به صورت رایگان و بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای انجام ‌شده است، ادامه می‌دهد: شمار قابل‌ توجهی از مادران دانش‌آموزان نیز برای به عضویت کتابخانه درآمده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha