• شنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400111611973
  • خبرنگار : 71129

ترامپ دست از سر پنس بر نمی دارد: می توانست نتیجه انتخابات را تغییر دهد/ پنس: ایده غیرآمریکایی

ترامپ دست از سر پنس بر نمی دارد: می توانست نتیجه انتخابات را تغییر دهد/ پنس: ایده غیرآمریکایی

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا از دونالد ترامپ به دلیل این ادعا که پنس قدرت تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را داشت، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مایک پنس در کنفرانس انجمن فدرالیستی فلوریدا در نزدیکی اورلاندو، فلوریدا گفت: این هفته شنیدم که رئیس جمهور ترامپ گفت من حق داشتم انتخابات را لغو کنم، اما او اشتباه می‌کند. من حق نداشتم انتخابات را باطل کنم.

می افزود: کسانی در حزب ما هستند که معتقدند به عنوان رئیس جلسه مشترک کنگره، من از اختیارات یکجانبه برای رد آرای کالج الکترال برخوردار بودم. من حق نداشتم انتخابات را لغو کنم. ریاست جمهوری متعلق به مردم آمریکا و تنها مردم آمریکاست.

پنس روز جمعه فراتر رفت و این ایده را «غیرآمریکایی» خواند. و گفت: صادقانه بگویم، هیچ ایده ای غیرآمریکایی تر از این تصور وجود ندارد که هر فردی بتواند رئیس جمهور آمریکا را انتخاب کند. طبق قانون اساسی، من حق ندارم نتیجه انتخابات را تغییر دهم.

معاون ترامپ به اظهارات ترامپ که روز یکشنبه مطرح شد، پاسخ داد که گفته بود تلاش‌های دو حزبی برای ایجاد اصلاحات در قوانین شمارش آرا باید صورت گیرد.

ترامپ مدعی شده بود که پنس قابلیت این را داشت که در نتایج انتخابات ریاست جمهوری تغییر ایجاد کند.

رئیس جمهوری سابق آمریکا گفته بود: به واقع آنچه آنها می‌گویند این است که مایک پنس حق داشت نتیجه را تغییر دهد و اکنون می‌خواهند آن را فورا از بین ببرند. متاسفانه، او از این قدرت و توانایی استفاده نکرد. او می‌توانست نتایج انتخابات را تغییر دهد.

چند ساعت مانده به شورش مرگبار کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱، ترامپ تلاش کرده بود تا نقش پنس را به عنوان معاونش تمدید کند تا میلیون‌ها رای را در صبح شمارش کنگره نادیده بگیرد.

ترامپ حتی توئیت کرد که پنس باید شجاعت مضاعفی را در این روز سرنوشت ساز از خود نشان دهد اما پنس هرگونه فشار را برای تغییر در شمارش آرا نادیده گرفت و به نقش تشریفاتی خود در تایید انتخابات به نفع جو بایدن پایبند بود که باعث شد تا ترامپ خشمگین شود.

پس از آن هم ویلیام بار، دادستان کل وقت نیز گفت که وزارت دادگستری هیچ شواهدی درباره تقلب انتخاباتی پیدا نکرده تا نتایج آن را رد کند.

پنس بار دیگر در صحبت‌های روز جمعه خود از ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۱ انتقاد و بر عادلانه بودن آن تاکید کرد.

اما دونالد ترامپ بلافاصله این سخنان پنس نیز جواب داد و او را همانند یک "نوار نقاله خودکار برای کلاغ پیر، میچ مک کانل " خواند. ترامپ گفت: نظرات مایک پنس را دیدم که گفته در مورد شمارش آرای انتخاباتی حق هیچ کاری را ندارد، به غیر از اینکه یک تسمه نقاله خودکار برای کلاغ پیر میچ مک کانل باشد، تا بایدن در سریع ترین زمان ممکن به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

وی در ادامه آورده است: خوب، اگر نشانه‌های آشکاری از تقلب یا بی‌نظمی وجود داشته باشد، جایگاه معاون رئیس‌جمهور یک نوار نقاله خودکار نیست. حق با من بود و همه می دانند. در صورت وجود تقلب یا تخلفات در مقیاس بزرگ، مناسب بود که این آرا به قوه مقننه بازگردانده شود تا آن را کشف کنند. "یک فرصت بزرگ از دست رفت، اما نه برای همیشه، در این میان کشور ما به جهنم می رود!"

ریاست معاون رئیس‌جمهور بر تأیید رأی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عمدتاً تشریفاتی است. قانون اساسی به معاون رئیس جمهور این اختیار را می دهد که نتایج را باطل کند.

ترامپ در بیانیه خود مدعی شد: «به همین دلیل است که دموکرات ها و آنها که فقط در اسم جمهوری خواه هستند به شدت با هم کار می کنند تا همان قانونی را که مایک پنس و مشاوران ناخواسته اش استفاده کردند تغییر دهند. دلیل اینکه آنها می خواهند قانون تغییر کند این است که اکنون می گویند نمی خواهند معاون رئیس جمهور حق تضمین یک رای صادقانه را داشته باشد."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha