• شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400110906135
  • خبرنگار : 50163

انتخاب خرم‌دره و روستای رحمت‌آباد به عنوان‌ پایلوت شهر بدون دخانیات

انتخاب خرم‌دره و روستای رحمت‌آباد به عنوان‌ پایلوت شهر بدون دخانیات

ایسنا/زنجان خرم‌دره و روستای رحمت‌آباد این شهرستان، به عنوان پایلوت شهر و روستای بدون دخانیات انتخاب شد.

کارشناسان معتقدند دخانیات به عنوان یک ماده افیونی، نقش مخرب و ویران‌گری در زندگی افراد دارد و افزون بر آسیب رساندن به فرد مصرف‌کننده بر عملکرد جامعه نیز تاثیرهای منفی می‌گذارد و مسیر دست‌یابی به سبک زندگی سالم را تباه و عاملی بازدارنده در توسعه و پیشرفت جامعه به شمار می‌رود.

دخانیات به عنوان بزرگ‌ترین عامل مرگ‌ و میر در سده ۲۱ میلادی شناخته شده است که همه ساله ۱۰۰ میلیون نفر از مردم دنیا، جان خود را در اثر مصرف آن از دست می‌دهند. دخانیات تنها منحصر به سیگار نیست و شواهد علمی نشان می‌دهد که مصرف انواع محصولات دخانی اعم از سیگار، پیپ و قلیان به هر شکلی مضر است و هیچ عضوی را در بدن سالم نمی‌گذارد و از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود.

در زمان حاضر به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها، وضعیت کنترل مصرف دخانیات در کشور چندان خوب نیست و این در حالی است که قوانین بسیار خوبی در این بخش وجود دارد اما آن‌گونه که باید و شاید به درستی اجرا نشده و اهمیت لازم به آن‌ها داده نمی شود.

باید به این نکته مهم توجه داشت که چنانچه مصرف دخانیات در کشور با روند فعلی ادامه یابد، در سال‌های آینده ایران همچون کشورهایی مثل پاکستان و مصر به پُرمصرف‌ترین کشورهای جهان در مصرف دخانیات تبدیل خواهد شد که این موضوع زنگ خطری برای اقشار مختلف جامعه به شمار رفته و خطر از کسی دور نیست.

با توجه به همین موضوع، انتخاب شهر و روستای بدون دخانیات، طرح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که با همراهی سازمان بهداشت جهانی در ۶۴ واحد دانشگاهی علوم‌پزشکی سراسر کشور و بر مبنای شاخص‌های اعلامی ابلاغ و در دستور کار قرار گرفته است که این طرح می‌تواند نویدبخش روزهایی باشد که شاهد کاهش مصرف دخانیات به‌ویژه در اماکن عمومی باشیم.

در میان شهرهای مختلف، خرم‌دره، فسا در استان شیراز و اسدآباد در استان همدان نامزد دریافت گواهی شهر بدون دخانیات در کشور شده‌اند که در صورت تایید شاخص‌های اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت به این عنوان دست خواهد یافت. در استان زنجان نیز خرم‌دره و روستای رحمت‌آباد این شهر به‌ عنوان پایلوت شهر و روستای بدون دخانیات انتخاب شده‌ است.

در همین رابطه، رئیس شبکه بهداشت و درمان خرم‌دره با اشاره به اهداف این طرح، می‌گوید: هدف کمی این برنامه کاهش ۳۰ درصدی شیوع مصرف دخانیات در گروه سنی بالای ۱۵ سال است.

جلیل کریم‌خانی تاکید می‌کند: از آنجایی که کنترل و پیشگیری از استعمال دخانیات یک مسئولیت همگانی است همه قشرهای جامعه با نهادهای بهداشتی در راستای تحقق این امر باید تلاش کنند که در این بین از نقش خانواده‌ها نباید گذشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha