• چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400110604271
  • خبرنگار : 71477

تظاهرات در مکزیک علیه قتل روزنامه‌نگاران

تظاهرات در مکزیک علیه قتل روزنامه‌نگاران

روزنامه‌نگاران مکزیکی اعتراضات گسترده ای را برای محکوم کردن کشتار اخیر سه خبرنگار آغاز کردند و خواستار پایان دادن به معافیت از مجازاتی شدند که غالبا باعث شده قتل‌ همکارانشان بی‌پاسخ بماند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اعتراضات روز سه‌شنبه به دنبال قتل "لوردس مالدونادو"، روزنامه‌نگار کارکشته در روز یکشنبه به راه افتاد؛ قتلی که حدودا سه سال پس از آنکه مالدونادو این موضوع قتل‌ها را با آندرس مانوئل لوپز اوبرادو، رئیس جمهوری مکزیک مطرح کرد و تاکید کرد که جانش در خطر است، رخ داد.

تصاویر منتشر شده در تلویزیون نشان داد، معترضان در استان مرکزی "پوئبلا" در خیابان‌ها گل گذاشته و شمع روشن کردند و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود "من از سانسور عصبانی هستم"، این در حالی است که معترضان در استان شمالی "چی‌واوا" روی دیوار نوشتند "روزنامه‌نگاری در خطر است" و چهره مالدونادو را نیز نقاشی کردند.

رئیس کالج ارتباطات "باخا کالیفرنیا" گفت: اگر دولت و جامعه کاری انجام ندهند، نه تنها در قتل مالدونادو و دیگران بلکه در کشتن آزادی بیان در مکزیک نیز همدست هستند.

براساس گزارش گروه حقوق بشری "آرتیکل ۱۹" (Article ۱۹)، مکزیک یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای روزنامه‌نگاران است و حدود ۱۴۵ خبرنگار بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ میلادی در این کشور به قتل رسیده‌اند.

شبکه‌های روزنامه‌نگاری مکزیک با برگزاری این تجمع‌ها موافقت کردند که همزمان با کمپین‌های اعتراضی آنلاین برگزار شده‌اند.

گروه "آرتیکل ۱۹" در بیانیه‌ای گفت: ضروری است که مقامات ایالتی و فدرالی از حملات جلوگیری کنند، از روزنامه‌نگاران در زمانی که قربانی هستند حفاظت کنند و با دقت لازم درباره جنایت‌های صورت گرفته علیه اصحاب رسانه تحقیق کنند.

قتل مالدونادو در شهر مرزی شمالی "تیخوانا" جایی که سال‌ها در آن کار کرده بود به دنبال قتل دو روزنامه‌نگار مکزیکی دیگر در ماه جاری میلادی رخ داد.

لوپز اوبرادور که به خاطر عدم انجام اقدامات بیشتر در حفاظت از خبرنگاران مورد انتقاد قرار گرفته، گفت: دولت در این مورد تحقیق و جزئیات آن را مشخص خواهد کرد تا از قتل خبرنگاران بیشتر جلوگیری کند.

این در حالی است که منتقدان می‌گویند، لوپز اوبرادور در عمل به تعهداتش برای کاهش خشونت، مبارزه با جرائم سازمان‌یافته یا کاهش معافیت از مجازات ناکام بوده است. رئیس جمهوری مکزیک می‌گوید، جرم و خشونت محصولات فساد و نابرابری شدید هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha